A magyar filmkultúrát nem milliárdos plakátkampányok mentik meg

Film

Pénteken konferenciát tartottak a mozgóképkultúra értékeinek megőrzéséről, továbbadásáról. A Francia Intézetben, természetesen. És a remek kezdeményezések is külföldi példák voltak. Természetesen.

Képzeljünk el egy 8 éves gyereket, aki – mint a legtöbb 8 éves – hevesen érdeklődik a mozgóképek iránt. Ezt az elképzelt gyereket a szülei ne a már unásig ismert Hadtörténeti Múzeumba vagy egy parkba vigyék egy ilyen szép nyári napon, hanem mondjuk a SZEM-be. A SZEM egy hipermodern, futurisztikus, nagy fehér épület, aminek az üvegajtaján belépve a gyerek kezébe nyomnak egy iPadet és egy fülhallgatót. Ha ráirányítja az iPadet az épület különböző részeire, a képernyőn megelevenednek a filmtörténet emlékezetes alakjai, jelenetei. A gyerek bejárja a gondosan szelektált kultfilmeket és klasszikusokat vetítő mozitermekkel, gigantikus kiállítótérrel, étteremmel, kávézóval, workshopszobával, könyvtárral, plakát- és DVD-bolttal rendelkező hipermodern épületet, miközben az iPad képernyőjén látható műsor a filmtörténetben barangol a Lumière fivérektől a Star Warsig. Ha ezzel végzett, a gyereket egy játék várja az interaktív vetítőfalnál, egy másik szobában pedig a kihelyezett számítógépekkel rövid stopmotion-animációt készít, ebéd után kap egy Buster Keaton-DVD-t ajándékba, majd arra kéri szüleit, hogy menjenek be az épp tegnap nyílt Kubrick-kiállításra. Persze, fogalma sincs, ki az a Kubrick, de abból indul ki, hogy nem lehet sokkal rosszabb, mint az, amit az iPaden látott. A szülők bölcsen lebeszélik Kubrickról, de a családi nyugalom érdekében ígéretet kell tenniük, hogy rövidesen visszatérnek a SZEM-be.

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

Fotó: MTI

 

Mindez valóság: ilyen filmintézet – a SZEM (EYE, de ne úgy ejtsük, ahogyan egy vezető beosztású MaNDA-alkalmazott, miszerint „eje”), tényleg létezik. Következésképpen gyerekek sokasága nyomja végig nagyjából a fent leírt programot – Amszterdamban. Ezek a gyerekek élményeik hatására szerintem lényegesen közelebb kerülnek az európai filmkultúrához, mint amennyit Andy Vajna valaha képes lesz elérni.

Pedig ilyen jellegű szolgáltatások kellenének a magyar filmkultúra értékeinek megőrzése és a magyar filmeket látogató potenciális közönség megszólítása, kinevelése érdekében. A filmügyi biztos az alátett milliárdokból bármennyit különít is el plakátkampányokra vagy a magyar filmet népszerűsítő reklámokra (javítandó a kínosan alakuló nézőszámokat), mindennek nem lesz hatása, ha egyszer a magyar mozgókép-emlékezet, a filmkultúra egésze – a kisfilmektől a szakkönyveken és az oktatáson át az extrás DVD-kiadásokig – igazából egyetlen döntéshozót sem érdekel.

A közönyre jó példa, hogy a pénteken a Francia Intézetben Értékmegőrzés és közönségépítés címmel tartott, az európai filmintézetek stratégiáiról szóló nemzetközi konferenciát egy fiatal forgatókönyvíró-rendező, Kerékgyártó Yvonne szervezte meg, önszorgalomból. A szimpatikus kezdeményezés épp ezért egyvalamire jól rávilágított: miközben Európában számos pozitív példa mutatja, hogyan célszerű fenntartható és a nagyközönség számára is releváns módon ápolni a nemzeti filmkultúrát – Emilie Cauquy a La Cinemathèque Française-ról, Massimo Benvegnu az EYE Film Institute Netherlands-ről beszélt –, ez az ügy nálunk pár lelkes filmkészítőn, filmkritikuson vagy filmgeeken kívül jóformán senkit nem érdekel.

A Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet főigazgatója, Lovas Lajos például el sem jött, a jelen lévő Fejes Katalin megbízott filmarchívumi főigazgató-helyettes alig tudott hozzátenni valamit a párbeszédhez, igaz, azzal azért elbüszkélkedett, hogy a MandaTéka szolgáltatásuknak köszönhetően az érdeklődők 450-szer megtekintették online a Macskafogót (mintegy ötszáz forintért).

Az igazi és megbocsáthatatlan bűn az, hogy sehol nincs a rendszerben átfogó elképzelés arra, hogyan kellene a magyar filmek archiválásának, az archívum kezelésének, a filmek digitális felújításának, a tárgyi emlékek őrzésének és múzeumi bemutatásának, filmes kiadványok készítésének, a filmtörténeti kutatásnak és a nemzetközi jelenlét növelésének feladatait összehangoltan megvalósítani. Röviden: hogyan kellene profi módon reprezentálni és láthatóvá tenni a nemzeti filmkultúrát – amit a holland és francia intézmények tesznek úgy, hogy közben a jövőre, a gyerekekre is gondolnak. Persze, ne hallgassuk el, hogy tízszer annyi munkatárs és sokszor akkora anyagi forrás áll rendelkezésükre, mint amennyivel a MaNDA számolhat.

A helyzet tehát az, hogy miközben a filmügyi kormánybiztos a rábízott milliárdokból újraszervezte a magyar filmgyártást, a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet Budakeszi úti épületéről potyognak lefelé a tégladarabok — ezt a MaNDA (a rövidített névben a Filmintézet már nem is szerepel) egyik munkatársa mondta a beszélgetésen. Arról is beszéltek az intézmény munkatársai, hogy a MaNDA nem épp a virágkorát éli: rég megszűnt a tudományos kutatócsoport, nincs nyomtatott folyóiratuk (az online Filmkultúra magazint, attól tartunk, nem látogatják sokan), nemrég pedig nagykörúti vetítőhelyüket, az Örökmozgót is elvesztették; két hónapja a volt Vörösmarty mozi helyén nyílt kulturális központban, a Premier Kultcaféban kaptak egy vásznat. A MaNDA-s programszervezők, élükön Teszler Tamással, lelkesek – a gond az, hogy forrás már nem nagyon maradt a filmklubsorozatok, különleges vetítések népszerűsítésére, reklámozására.

Az elvárható funkciónak akkor felelhetne meg, ha a digitalizációs program során háttérbe szorult Filmintézet kapna egy olyan épületet, amiben van moziterem, állandó és időszaki kiállítótér, könyvtár, esetleg kávézó; így láthatóbbá válna a nagyközönség számára is a tevékenységük, ezzel együtt pedig a magyar filmes örökség – ebben egyet is értettek a konferencia résztvevői. Volt, aki ezt az ideális filmintézetet az Urániában, mások a jó ideje üresen álló Bálnában képzelték el, de felmerült a beszélgetésen az is, hogy miért nem jutott eszébe senkinek a Ligetbe tenni egy Filmmúzeumot a Liget projekt részeként? Ha a fotósok és az építészek majdnem kaptak egy múzeumépületet, a filmeseknek ehhez miért volt kevés a lobbierejük? Válaszok nincsenek; és ahogyan azt a MaNDA elmúlt pár éves története is mutatja, az ilyesfajta fejlesztéshez egyfelől a szakértelem, másfelől a politikai akarat hiányzik.

A gyerekekre azért a MaNDA is gondol. Néhány hét múlva adják át az ózdi kohászati művek Fúvógépházában kialakított Nemzeti Filmtörténeti Élményparkot, ahol a látogatók többek között egy díszlettankot is megcsodálhatnak, a csarnok hosszában végigfutó, zöld háttér előtt kifeszített drótkötélpályáról nem is beszélve. Lovas korábban elmondta, hogy szerinte az élménypark úgy fellendíti majd Ózd turizmusát, hogy új szállodákat is kell építeni. Fejes Katalin ehhez most hozzátette: a gyerekek jelmezeket is magukra vehetnek, mint egy „filmes karaokéban”.

A konferencia szervezői Havas Ágnest, a Filmalap vezérigazgatóját kérték föl az esemény megnyitására. Biztos vagyok benne, hogy Havas értette e gesztus iróniáját, mert húsz perccel rövid beszéde után inkább otthagyta a rendezvényt.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.