A magyar filmkultúrát nem milliárdos plakátkampányok mentik meg

Film

Pénteken konferenciát tartottak a mozgóképkultúra értékeinek megőrzéséről, továbbadásáról. A Francia Intézetben, természetesen. És a remek kezdeményezések is külföldi példák voltak. Természetesen.

Képzeljünk el egy 8 éves gyereket, aki – mint a legtöbb 8 éves – hevesen érdeklődik a mozgóképek iránt. Ezt az elképzelt gyereket a szülei ne a már unásig ismert Hadtörténeti Múzeumba vagy egy parkba vigyék egy ilyen szép nyári napon, hanem mondjuk a SZEM-be. A SZEM egy hipermodern, futurisztikus, nagy fehér épület, aminek az üvegajtaján belépve a gyerek kezébe nyomnak egy iPadet és egy fülhallgatót. Ha ráirányítja az iPadet az épület különböző részeire, a képernyőn megelevenednek a filmtörténet emlékezetes alakjai, jelenetei. A gyerek bejárja a gondosan szelektált kultfilmeket és klasszikusokat vetítő mozitermekkel, gigantikus kiállítótérrel, étteremmel, kávézóval, workshopszobával, könyvtárral, plakát- és DVD-bolttal rendelkező hipermodern épületet, miközben az iPad képernyőjén látható műsor a filmtörténetben barangol a Lumière fivérektől a Star Warsig. Ha ezzel végzett, a gyereket egy játék várja az interaktív vetítőfalnál, egy másik szobában pedig a kihelyezett számítógépekkel rövid stopmotion-animációt készít, ebéd után kap egy Buster Keaton-DVD-t ajándékba, majd arra kéri szüleit, hogy menjenek be az épp tegnap nyílt Kubrick-kiállításra. Persze, fogalma sincs, ki az a Kubrick, de abból indul ki, hogy nem lehet sokkal rosszabb, mint az, amit az iPaden látott. A szülők bölcsen lebeszélik Kubrickról, de a családi nyugalom érdekében ígéretet kell tenniük, hogy rövidesen visszatérnek a SZEM-be.

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

Fotó: MTI

 

Mindez valóság: ilyen filmintézet – a SZEM (EYE, de ne úgy ejtsük, ahogyan egy vezető beosztású MaNDA-alkalmazott, miszerint „eje”), tényleg létezik. Következésképpen gyerekek sokasága nyomja végig nagyjából a fent leírt programot – Amszterdamban. Ezek a gyerekek élményeik hatására szerintem lényegesen közelebb kerülnek az európai filmkultúrához, mint amennyit Andy Vajna valaha képes lesz elérni.

Pedig ilyen jellegű szolgáltatások kellenének a magyar filmkultúra értékeinek megőrzése és a magyar filmeket látogató potenciális közönség megszólítása, kinevelése érdekében. A filmügyi biztos az alátett milliárdokból bármennyit különít is el plakátkampányokra vagy a magyar filmet népszerűsítő reklámokra (javítandó a kínosan alakuló nézőszámokat), mindennek nem lesz hatása, ha egyszer a magyar mozgókép-emlékezet, a filmkultúra egésze – a kisfilmektől a szakkönyveken és az oktatáson át az extrás DVD-kiadásokig – igazából egyetlen döntéshozót sem érdekel.

A közönyre jó példa, hogy a pénteken a Francia Intézetben Értékmegőrzés és közönségépítés címmel tartott, az európai filmintézetek stratégiáiról szóló nemzetközi konferenciát egy fiatal forgatókönyvíró-rendező, Kerékgyártó Yvonne szervezte meg, önszorgalomból. A szimpatikus kezdeményezés épp ezért egyvalamire jól rávilágított: miközben Európában számos pozitív példa mutatja, hogyan célszerű fenntartható és a nagyközönség számára is releváns módon ápolni a nemzeti filmkultúrát – Emilie Cauquy a La Cinemathèque Française-ról, Massimo Benvegnu az EYE Film Institute Netherlands-ről beszélt –, ez az ügy nálunk pár lelkes filmkészítőn, filmkritikuson vagy filmgeeken kívül jóformán senkit nem érdekel.

A Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet főigazgatója, Lovas Lajos például el sem jött, a jelen lévő Fejes Katalin megbízott filmarchívumi főigazgató-helyettes alig tudott hozzátenni valamit a párbeszédhez, igaz, azzal azért elbüszkélkedett, hogy a MandaTéka szolgáltatásuknak köszönhetően az érdeklődők 450-szer megtekintették online a Macskafogót (mintegy ötszáz forintért).

Az igazi és megbocsáthatatlan bűn az, hogy sehol nincs a rendszerben átfogó elképzelés arra, hogyan kellene a magyar filmek archiválásának, az archívum kezelésének, a filmek digitális felújításának, a tárgyi emlékek őrzésének és múzeumi bemutatásának, filmes kiadványok készítésének, a filmtörténeti kutatásnak és a nemzetközi jelenlét növelésének feladatait összehangoltan megvalósítani. Röviden: hogyan kellene profi módon reprezentálni és láthatóvá tenni a nemzeti filmkultúrát – amit a holland és francia intézmények tesznek úgy, hogy közben a jövőre, a gyerekekre is gondolnak. Persze, ne hallgassuk el, hogy tízszer annyi munkatárs és sokszor akkora anyagi forrás áll rendelkezésükre, mint amennyivel a MaNDA számolhat.

A helyzet tehát az, hogy miközben a filmügyi kormánybiztos a rábízott milliárdokból újraszervezte a magyar filmgyártást, a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet Budakeszi úti épületéről potyognak lefelé a tégladarabok — ezt a MaNDA (a rövidített névben a Filmintézet már nem is szerepel) egyik munkatársa mondta a beszélgetésen. Arról is beszéltek az intézmény munkatársai, hogy a MaNDA nem épp a virágkorát éli: rég megszűnt a tudományos kutatócsoport, nincs nyomtatott folyóiratuk (az online Filmkultúra magazint, attól tartunk, nem látogatják sokan), nemrég pedig nagykörúti vetítőhelyüket, az Örökmozgót is elvesztették; két hónapja a volt Vörösmarty mozi helyén nyílt kulturális központban, a Premier Kultcaféban kaptak egy vásznat. A MaNDA-s programszervezők, élükön Teszler Tamással, lelkesek – a gond az, hogy forrás már nem nagyon maradt a filmklubsorozatok, különleges vetítések népszerűsítésére, reklámozására.

Az elvárható funkciónak akkor felelhetne meg, ha a digitalizációs program során háttérbe szorult Filmintézet kapna egy olyan épületet, amiben van moziterem, állandó és időszaki kiállítótér, könyvtár, esetleg kávézó; így láthatóbbá válna a nagyközönség számára is a tevékenységük, ezzel együtt pedig a magyar filmes örökség – ebben egyet is értettek a konferencia résztvevői. Volt, aki ezt az ideális filmintézetet az Urániában, mások a jó ideje üresen álló Bálnában képzelték el, de felmerült a beszélgetésen az is, hogy miért nem jutott eszébe senkinek a Ligetbe tenni egy Filmmúzeumot a Liget projekt részeként? Ha a fotósok és az építészek majdnem kaptak egy múzeumépületet, a filmeseknek ehhez miért volt kevés a lobbierejük? Válaszok nincsenek; és ahogyan azt a MaNDA elmúlt pár éves története is mutatja, az ilyesfajta fejlesztéshez egyfelől a szakértelem, másfelől a politikai akarat hiányzik.

A gyerekekre azért a MaNDA is gondol. Néhány hét múlva adják át az ózdi kohászati művek Fúvógépházában kialakított Nemzeti Filmtörténeti Élményparkot, ahol a látogatók többek között egy díszlettankot is megcsodálhatnak, a csarnok hosszában végigfutó, zöld háttér előtt kifeszített drótkötélpályáról nem is beszélve. Lovas korábban elmondta, hogy szerinte az élménypark úgy fellendíti majd Ózd turizmusát, hogy új szállodákat is kell építeni. Fejes Katalin ehhez most hozzátette: a gyerekek jelmezeket is magukra vehetnek, mint egy „filmes karaokéban”.

A konferencia szervezői Havas Ágnest, a Filmalap vezérigazgatóját kérték föl az esemény megnyitására. Biztos vagyok benne, hogy Havas értette e gesztus iróniáját, mert húsz perccel rövid beszéde után inkább otthagyta a rendezvényt.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.