A magyar filmművészet új nagyjai – Kálomista, Goda és Divinyi viszik a pénzt

Film

Nem lesz Pálfi-féle Toldi, a Filmalap nem támogatja a filmtervet. Viszont lesz helyette sok más. Például Goda Krisztina, Divinyi Réka és Kálomista Gábor filmje, a Veszettek jelen állás szerint több mint 1 milliárd forintot kóstál majd.

Nagy volt mostanában a sürgés-forgás a Magyar Nemzeti Filmalap (MNF) háza táján. Lement a Magyar Filmhét (amiről minden fontosat megírtunk, amit érdemes volt tudni), és a kuratórium is hozott egy-két döntést, amelyek így vagy úgy, de a jövőben nem kis hatással lesznek az úgynevezett magyar filmre. A sort időrendben visszafelé kezdjük, a nagy port kavart Pálfi-sztorival.

Toldi vége

Az MNF nem támogatja a Toldi-filmet, legalábbis Pálfiét biztosan nem. Hosszú ideje ment már a huzavona a 2,5 milliárd forintos gyártási költségre becsült film körül. Bár elfogadták Pálfi filmtervét, támogatásra megfelelőnek ítélték, sőt Havas Ágnes – a Katona kultúrpolitikai sorozatának legutóbbi vitáján – az elmúlt 20 év legjobb forgatókönyvének nevezte a Toldit, csakhogy mivel elég sok pénzről lett volna szó, a filmalap elkezdett külön feltételeket szabni. Az első körben elvették volna Pálfitól az akciójelenetek rendezési jogát, sőt, azt is megszabták volna, ki csinálja azokat, majd némi kompromisszum után pilotot akartak. Pálfi – aki közben a legjobb rendező díját nyerte el a Szabadesésért Karlovy Varyban – ebbe is belement volna, de ekkor már több mint 1 éve húzták az agyát, és hát elég sok interjút adott, amelyek során újra meg újra őszintén elmondta a véleményét a filmalapos nehézségekről. Végül arra kérte a filmalapot – persze nevezhetjük ezt ultimátumnak is, a lényegen aligha változtat –, hogy október 15-ig döntsék el, akarják-e a Toldit vagy sem. És október 16-án kiderült, hogy nem lesz Toldi. Az MNF döntőbizottsága szerint „még nincsenek meg a feltételei annak, hogy egy ilyen magas összegű támogatás mellett olyan filmalkotás szülessen, amely művészi színvonala mellett széles közönséget is képes megszólítani”. Körülbelül ugyanezt mondta Havas Ágnes Veiszer Alinda kérdésére is a Katonában, csak a mihez tartás végett hozzátette, hogy nem mindenáron kell, hogy létrejöjjön a Toldi. Az Index szürreális videójában – amely a filmhét megnyitóján készült – még Andy Vajna is csak annyit mondott a kérdésre, hogy lesz-e Pálfi-féle Toldi, hogy: „reméljük.” Hát úgy tűnik, a reménykedés kevés volt.

false

 

Fotó: MTI

Közben nyilatkozatot adott ki a Magyar Filmművészek Szövetsége is, amelyben felszólítják „a filmalap döntnökeit, hogy vizsgálják felül álláspontjukat és ne akadályozzák tovább a Toldi megvalósítását abban a szellemben, ahogy azt a filmalkotó elképzelte”. Pálfi György Facebook-oldalán reagált:

„Ha örül Horger Antal úr,
hogy költőnk nem nyelvtant tanul,
sekély
e kéj –”

Ugyanez a döntőbizottság három döntést is hozott nemrég (itt, itt  és itt), amelyeknek sok kicsi része és rengeteg érintettje akad.

Van például forgatókönyv/filmterv fejlesztés célú pályázat, amelyet sikeresen abszolvált Kocsis Ágnes (Éden) és Szász János (Léderer-ügy), így szintet léphetnek a pályázati bürokrácia című társasjátékban, Kocsis 2 millió, Szász 4 millió forint segítséggel, míg Sas Tamás (Szemérmetlen Szofi) ezúttal nem nyert. (Zárójelben a benyújtott filmtervek tervezett címe – C. D.) Gárdos Péter (Királycsel) végső könyvét elfogadták, Almási Tamás (Pipások) forgatókönyv-fejlesztését pedig a végső verzió elkészültéig 2,5 millió forinttal segítik, addig Török Ferenc (Hazatérés) forgatókönyvének harmadik verzióját szintén jóváhagyták és annak fejlesztésének folytatásához, a negyedik verzió elkészüléséhez 500 ezer forintot adnak, míg Török másik tervének (Delfin) második verzióját is leokézták, és 2 millió forinttal támogatják a végső létrejöttéig. De akad filmgyártás célú pályázat is, amelyen Madarász István (Hurok) 280 millió forintos támogatást kap, így gyakorlatilag felkészülhet a forgatásra, úgy tűnik zöld utat kapott.

Nem mondanánk, hogy mindent könnyű követni – hányadik verzió, hol melyik a végleges –, de az biztos, hogy a filmalap mindent precízen jelez. Így többek között azt is, hogy egyedi célú pályázat keretén belül a Budapest International Documentary Festival 2 327 000, a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet által benyújtott „Im memoriam’… retrospektív nemzeti filmünnep vetítéssorozatát” 5 162 400, a XIV. Filmtettfeszt – Magyar Filmnapok pedig 2 140 000 forint támogatást kapott. (Ezek az események mára le is zajlottak.)

De van a filmalapnál marketingpályázatra vonatkozó döntés is: a Swing című filmre a Swing Kft.-nek 25 millió forint visszatérítendő támogatást ítéltek meg. Ez már csak azért is érdekes, mert Fazekas Csaba filmjét – amely információink szerint készen van, már dobozban várja, hogy vetítsék –  a forgalmazó, az A Company Hungary Kft. nem engedte  nevezni a filmhétre (ezt a katonás beszélgetésen az elmondottak alapján Török Ferenc is megerősítette).

Összeférhetetlen? Ugyan!

A döntések közül a végére hagytunk egy ínyencséget. Itt van ugyanis Goda Krisztina Kakukkfiók című filmje – újabban Veszettek címen fut –, amelynek Kálomista Gábor a producere, a forgatókönyvet pedig Divinyi Réka jegyzi. Ez még önmagában nem lenne különösebben érdekes, mert a Goda–Divinyi páros nevéhez olyan filmek fűződnek, mint a Csak szex és más semmi, a Szabadság, szerelem – amelynek producere többek között a filmszakmáért felelős kormánybiztos, Andy Vajna volt – vagy a Kaméleon. Vagy van ez a nem éppen elhanyagolható tény, hogy Divinyi Réka 2012 óta a filmalap forgatókönyv-fejlesztési igazgatója, aki részt vesz a támogatásokról döntő szakmai bizottság munkájában is. Persze ez az MNF szerint nem jelent összeférhetetlenséget, mert a forgatókönyvet Divinyi még 2011-ben írta, mikor még nem volt a filmalap tagja, a jogokat pedig eladta a filmet jegyző Megafilm Kft.-nek, a filmről szóló döntésben pedig nem vett részt, hiszen érintett. Azonban Goda Krisztina filmjének legutóbb a filmgyártás célú pályázaton további 39 millió forint támogatást ítéltek. A filmalap ugyanekkor hozzájárult a teljes költségvetés 990 millióról 1 milliárd 50 millióra emeléséhez is, amelyből az MNF teljes támogatási összege 732 millió!

false

 

Fotó: MTI

Közben úgy tűnik, elég nagy port kavart a Toldi-ügy a filmalap belső berkeiben is. A vs.hu információi szerint az öttagú testületből emiatt áll fel Miskolczi Péter producer. Kilép Divinyi Réka is, de ő állítólag már fontolgatta egy ideje a kilépést. (Egyébként az ominózus szavazáson Andy Vajna, Havas Ágnes és Divinyi Réka a Toldi támogatása ellen voksolt, leszavazva Miskolczi Péter producert és Kovács András Bálint filmesztétát, akik támogatták volna a filmtervet.)

Hát így fest jelenleg a magyar film helyzete, betagozódás van és kussolás, ellenkező esetben kivéreztetés és kicsinyesnek nem éppen nevezhető megtorlás. Egyébként meg kirakatünnep és álakadémia. Hasít a magyar film.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.