Film

Michel Houellebecq elrablása

  • - kg -
  • 2014. október 18.

Film

Egy nap három markos legény – egy MMA-harcos, egy body­builder és egy dagadt közelharc­szak­értő – keresi fel a világhírű inter­ne­tes mémet és írófejedelmet. Ládába csomagolják, és meg sem állnak vele városszéli otthonukig – A térkép és a táj, az Elemi részecskék szerzője hamarosan megbilincselve, de alapvetően kedves, vendégszerető kispolgárok közt találja magát. „Meghaltam, és vidéken vagyok eltemetve” – pont így telik ­Houellebecq ­néhány napja: vidéken, eltemetve, kisebb zsörtölődésekkel, de kedélyesen. Michel Houellebecq tavaly nálunk is járt, és a látogatása során nyújtott houellebecq-es performansza – felejthetetlen flegmaság, a világon egyedülálló cigarettázó kéztartás, kiábrándult értelmiségi tekintet – nem sokban tért el a filmben látottaktól. Vagy már akkor is ­elrablás alatt állt, vagy filmen és könyvfesztiválon is ezt a pózt alkalmazza, vagy ő már csak ilyen: olyan houellebecq-es. Bármi is a megoldás, ez az áldokumentarista komédia nem segít az eligazodásban, viszont számos derűs szituációba helyezi a Houellebecq által alakított Houellebecq-et. A szövegkörnyezetéből kiragadott íróra folyamatosan rájárnak derék fogvatartói – megismertetik a bodybuilding és a mixed martial arts fogásaival, odaültetik az asztalukhoz, s a jó sült csirke és borocska mellett Auschwitzról társalognak, ha pedig a helyzet és ­Houellebecq úgy kívánja, nőt is rendelnek neki.

Mindez oly bizarr és természetes, mint egy csirkevacsora utáni álom: meta, meta, nagyon meta és meglepően szórakoztató.

A Cirko Film – Másképp Alapítvány filmje

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.