Film

A második feleség

  • 2012. november 18.

Film

Az iszlám szerint egy férfinak akár négy felesége is lehet. Ezért a rákos és idősödő Fatma asszony maga választ szép, fiatal szüzet ugyancsak nem fiatal férjének, hogy legyen, aki gondját viseli a gyermekeknek, ha az elkerülhetetlennek látszó bekövetkezik. Ám míg az asszony csodával határos módon felgyógyul, a férfi váratlanul meghal. Mi legyen hát a fiatalasszonnyal? A felvetés szinte balladai, az archaikus dráma kibontakozását azonban néhány apróság nehezíti.

Legelőbb is, hogy a történet nem a távoli múltban játszódik, hanem napjainkban, s a nevezett török család évtizedek óta Bécsben él. Még ha a környezettől elzárva is: osztrák legfeljebb mutatóban bukkan fel a török negyedben, németül csak akkor beszélnek, ha nem akarják, hogy az új asszony is értse. Felvetődik a kérdés, vajon miért gondolja egy ötven körüli, mégiscsak Európában élő nő, hogy javarészt felnőtt gyerekeinek egy 18 éves pótmamára lesz leginkább szükségük? Ahhoz, hogy a történet egyébként kellő drámaisággal és érzékenységgel kibomló kanyargásait elfogadjuk és értékelni tudjuk, mindenképpen szükséges figyelmen kívül hagyni a kiinduló helyzet életidegenségét. Az első filmes Umut Dag sem reflektál saját filmje alaphelyzetére: a másodfeleségesdi olyan neki, mint a csapból folyó víz, föl sem merül benne, hogy szereplői valamilyen viszonyt alakíthatnának ki magával e súlyosan középkori képződménnyel. Csak a másodfeleség személyével. ' viszont csak vesztese lehet a helyzetnek, amelynek voltaképpeni betegessége fordít végül egymás ellen mindenkit.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.