Film

A második feleség

  • 2012. november 18.

Film

Az iszlám szerint egy férfinak akár négy felesége is lehet. Ezért a rákos és idősödő Fatma asszony maga választ szép, fiatal szüzet ugyancsak nem fiatal férjének, hogy legyen, aki gondját viseli a gyermekeknek, ha az elkerülhetetlennek látszó bekövetkezik. Ám míg az asszony csodával határos módon felgyógyul, a férfi váratlanul meghal. Mi legyen hát a fiatalasszonnyal? A felvetés szinte balladai, az archaikus dráma kibontakozását azonban néhány apróság nehezíti.

Legelőbb is, hogy a történet nem a távoli múltban játszódik, hanem napjainkban, s a nevezett török család évtizedek óta Bécsben él. Még ha a környezettől elzárva is: osztrák legfeljebb mutatóban bukkan fel a török negyedben, németül csak akkor beszélnek, ha nem akarják, hogy az új asszony is értse. Felvetődik a kérdés, vajon miért gondolja egy ötven körüli, mégiscsak Európában élő nő, hogy javarészt felnőtt gyerekeinek egy 18 éves pótmamára lesz leginkább szükségük? Ahhoz, hogy a történet egyébként kellő drámaisággal és érzékenységgel kibomló kanyargásait elfogadjuk és értékelni tudjuk, mindenképpen szükséges figyelmen kívül hagyni a kiinduló helyzet életidegenségét. Az első filmes Umut Dag sem reflektál saját filmje alaphelyzetére: a másodfeleségesdi olyan neki, mint a csapból folyó víz, föl sem merül benne, hogy szereplői valamilyen viszonyt alakíthatnának ki magával e súlyosan középkori képződménnyel. Csak a másodfeleség személyével. ' viszont csak vesztese lehet a helyzetnek, amelynek voltaképpeni betegessége fordít végül egymás ellen mindenkit.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”