Film

A második feleség

  • 2012. november 18.

Film

Az iszlám szerint egy férfinak akár négy felesége is lehet. Ezért a rákos és idősödő Fatma asszony maga választ szép, fiatal szüzet ugyancsak nem fiatal férjének, hogy legyen, aki gondját viseli a gyermekeknek, ha az elkerülhetetlennek látszó bekövetkezik. Ám míg az asszony csodával határos módon felgyógyul, a férfi váratlanul meghal. Mi legyen hát a fiatalasszonnyal? A felvetés szinte balladai, az archaikus dráma kibontakozását azonban néhány apróság nehezíti.

Legelőbb is, hogy a történet nem a távoli múltban játszódik, hanem napjainkban, s a nevezett török család évtizedek óta Bécsben él. Még ha a környezettől elzárva is: osztrák legfeljebb mutatóban bukkan fel a török negyedben, németül csak akkor beszélnek, ha nem akarják, hogy az új asszony is értse. Felvetődik a kérdés, vajon miért gondolja egy ötven körüli, mégiscsak Európában élő nő, hogy javarészt felnőtt gyerekeinek egy 18 éves pótmamára lesz leginkább szükségük? Ahhoz, hogy a történet egyébként kellő drámaisággal és érzékenységgel kibomló kanyargásait elfogadjuk és értékelni tudjuk, mindenképpen szükséges figyelmen kívül hagyni a kiinduló helyzet életidegenségét. Az első filmes Umut Dag sem reflektál saját filmje alaphelyzetére: a másodfeleségesdi olyan neki, mint a csapból folyó víz, föl sem merül benne, hogy szereplői valamilyen viszonyt alakíthatnának ki magával e súlyosan középkori képződménnyel. Csak a másodfeleség személyével. ' viszont csak vesztese lehet a helyzetnek, amelynek voltaképpeni betegessége fordít végül egymás ellen mindenkit.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."