rés a présen

„A múlt traumái”

  • rés a présen
  • 2023. október 4.

Film

 Löwensohn Enikő a Szemrevaló filmfesztiválról

rés a présen: Megjelenésünk napján elkezdődik a német nyelvű filmek fesztiválja, a 12. Szemrevaló. Miről szól, meddig tart?

Löwensohn Enikő: A fesztivál október 15-ig tart a budapesti Művész moziban, ahol minden évben a legfrissebb német, osztrák és svájci filmekből válogatunk, különös tekintettel a fesztiválokon díjazott és a közönség által legjobban kedvelt filmekre, műfajtól függetlenül. A fesztivált a budapesti Goethe Intézet, az Osztrák Kulturális Fórum és az itteni svájci nagykövetség szervezi.

rap: Milyen lesz most a filmfelhozatal?

LE: Az idei fesztivál különlegessége, hogy hét filmhez is sikerült közönségtalálkozót szerveznünk, összesen tíz vendég érkezik a vetítésekre. Az ilyen események különböztetik meg a fesztiválozást az egyszerű mozizástól, hiszen minden filmet érdekesebbé tesz, ha alkotók vagy szakemberek segítségével ismerhetjük meg az alkotási folyamatot, a filmkészítők szándékait, a tágabb kontextust. A fesztivált a német film egyik legjelentősebb kortárs rendezője, Christian Petzold Berlinben Ezüst Medve-díjjal kitüntetett Tűzvörös égbolt című filmje nyitja, és ennek kapcsán az egyik főszereplővel, Langston Uibellel találkozhatunk. Vendégünk lesz a hazájában nézőrekordokat döntő Aranyéveink – Végül újrakezdjük? című svájci vígjáték magyar származású rendezőnője, Barbara Kulcsar, és a világszerte több mint száz díjat nyert A róka című osztrák film rendezője – Adrian Goiginger – és több szereplője is, hogy országonként csak egy eseményt emeljek ki.

rap: Hol lesznek idén a helyszínek?

LE: A fesztivál a budapesti Művész moziban, a debreceni és a pécsi Apolló mozikban és a szegedi Belvárosi moziban zajlik. Új helyszínként az idén Veszprém csatlakozott hozzánk, itt a vetítések a Foton Audiovizuális Centrumban lesznek, szintén meghívott vendégekkel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.