Dokumentumfilm

A nagy lövés

Žiga Virc: Houston, van egy kis gondunk!

  • Bori Erzsébet
  • 2018. február 18.

Film

A címben citált humoros szállóigét az Apollo–13 küldetésének és az erről készült filmnek köszönhetjük – na meg annak, hogy a nem is kicsi és nem is csak egy probléma dacára az űrhajó szerencsésen visszatért. Addig azonban sok víz folyt le a Dunán Belgrádig.

Žiga Virc dokumentumfilmje az amerikai–jugoszláv rakétaprogram (sic!) egy tragikomikus epizódját dolgozza fel, a jugóktól megszokott lendülettel és szarkazmussal. Már a téma is abszurd, nem csoda, ha egy ideig dolgozik bennünk a gyanú, hogy ez nem lehet igaz, áldokut vagy mocumentaryt látunk, Makavejev után szabadon. Vagy Želimir Žilnik után, aki éppen filmünk egyik főhősét viccelte meg a Tito újra köztünkben.

Az ötvenes-hatvanas évek a hidegháború és a két tábor ádáz versengésének kora, míg a két oldal között az ún. el nem kötelezett országok élik világukat. E csoportozat prominens alakja Tito, aki fáradságos munkával építi a szocializmust, valamint saját kultuszát, és nem veti meg a luxust, sőt. Világsikerre vágyva adja áldását a jugoszláv űrprogramra, amelyet egy szlovén tudósnak az 1920-as évekből fennmaradt rakétaterveire alapoznak. A dolog fejlettsége a német mérnökhallgatók első világháború utáni kísérleteinek szintjén lehet, ahonnét még elég hosszú út vezetett a V2-ig. A jugók legsikeresebb kilövése az olasz felségvizekig juttat egy malacot, de nincs pénz a folytatásra, és a nagy ívű projekt hamvába hal.

Ám ’57-ben a szovjet Szputnyik–1 teljes kétségbeesésbe dönti az amerikaiakat, lázas kutatásba fognak, megalakul a NASA, a CIA pedig előáll a szigorúan titkos jugoszláv rakétáról szerzett infókkal. És innentől átzuhanunk egy Kusturica-szerű bohózatba, holott még mindig egy dokumentumfilmet nézünk, sok remek archív felvétellel, oknyomozó történész-levéltárossal, eredeti helyszínekkel, a korszak és az események közvetlen tanúival, ahogy azt kell. És Slavoj Žižekkel, aki – zokniban és klubfotelban – szociálpszichológiai kontextusba teszi az egész cifra ügyet.

Azért maradnak kétségeink. Való igaz, hogy a sok „szigorúan bizalmas” pecsét, a bonyolult fedett manőverek súlyt és hitelt tudnak adni egy történetnek, de látatlanban, puszira kifizetni mai áron 50 milliárd dollárt (a NASA akkori költségvetésének a háromszorosát) egy délkelet-európai diktátornak? Ekkora fiaskót tényleg csak egy Holdra szállással egybekötött fél évszázados titkosítással lehet feledtetni.

A Houston… járt már nálunk, egy-két éve a Verzió is vetítette, de akinek kimaradt, annak itt az új lehetőség e remekült megcsinált és történelmi tanulságokban is bővelkedő dokumentumfilmre.

A Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál (2018. január 24–28.) műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.