Dokumentumfilm

A nagy lövés

Žiga Virc: Houston, van egy kis gondunk!

  • Bori Erzsébet
  • 2018. február 18.

Film

A címben citált humoros szállóigét az Apollo–13 küldetésének és az erről készült filmnek köszönhetjük – na meg annak, hogy a nem is kicsi és nem is csak egy probléma dacára az űrhajó szerencsésen visszatért. Addig azonban sok víz folyt le a Dunán Belgrádig.

Žiga Virc dokumentumfilmje az amerikai–jugoszláv rakétaprogram (sic!) egy tragikomikus epizódját dolgozza fel, a jugóktól megszokott lendülettel és szarkazmussal. Már a téma is abszurd, nem csoda, ha egy ideig dolgozik bennünk a gyanú, hogy ez nem lehet igaz, áldokut vagy mocumentaryt látunk, Makavejev után szabadon. Vagy Želimir Žilnik után, aki éppen filmünk egyik főhősét viccelte meg a Tito újra köztünkben.

Az ötvenes-hatvanas évek a hidegháború és a két tábor ádáz versengésének kora, míg a két oldal között az ún. el nem kötelezett országok élik világukat. E csoportozat prominens alakja Tito, aki fáradságos munkával építi a szocializmust, valamint saját kultuszát, és nem veti meg a luxust, sőt. Világsikerre vágyva adja áldását a jugoszláv űrprogramra, amelyet egy szlovén tudósnak az 1920-as évekből fennmaradt rakétaterveire alapoznak. A dolog fejlettsége a német mérnökhallgatók első világháború utáni kísérleteinek szintjén lehet, ahonnét még elég hosszú út vezetett a V2-ig. A jugók legsikeresebb kilövése az olasz felségvizekig juttat egy malacot, de nincs pénz a folytatásra, és a nagy ívű projekt hamvába hal.

Ám ’57-ben a szovjet Szputnyik–1 teljes kétségbeesésbe dönti az amerikaiakat, lázas kutatásba fognak, megalakul a NASA, a CIA pedig előáll a szigorúan titkos jugoszláv rakétáról szerzett infókkal. És innentől átzuhanunk egy Kusturica-szerű bohózatba, holott még mindig egy dokumentumfilmet nézünk, sok remek archív felvétellel, oknyomozó történész-levéltárossal, eredeti helyszínekkel, a korszak és az események közvetlen tanúival, ahogy azt kell. És Slavoj Žižekkel, aki – zokniban és klubfotelban – szociálpszichológiai kontextusba teszi az egész cifra ügyet.

Azért maradnak kétségeink. Való igaz, hogy a sok „szigorúan bizalmas” pecsét, a bonyolult fedett manőverek súlyt és hitelt tudnak adni egy történetnek, de látatlanban, puszira kifizetni mai áron 50 milliárd dollárt (a NASA akkori költségvetésének a háromszorosát) egy délkelet-európai diktátornak? Ekkora fiaskót tényleg csak egy Holdra szállással egybekötött fél évszázados titkosítással lehet feledtetni.

A Houston… járt már nálunk, egy-két éve a Verzió is vetítette, de akinek kimaradt, annak itt az új lehetőség e remekült megcsinált és történelmi tanulságokban is bővelkedő dokumentumfilmre.

A Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál (2018. január 24–28.) műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.