Film

A temetésem szervezem

  • - kg -
  • 2012. november 30.

Film

1962-ben az akkor 31 éves Robert Duvall élete első mozifilmszerepeként eljátszotta a Ne bántsátok a feketerigót! búbánatos Boo-ját, a kisvárosi számkivetettet, a délvidéki remetét, a környékbeli előítéletek örökös céltábláját, a gyerekek mumusát és egyben ama üzenet hordozóját, mely szerint az érdes külső olykor érző szívet takar, továbbá, hogy ne ítélj elsőre. 2009-ben az akkor 78 éves Robert Duvall több mint 100 filmmel a háta mögött eljátszotta A temetésem szervezem című film búsongó Bushát; a kisvárosi számkivetettet, a délvidéki remetét, a környékbeli előítéletek örökös... stb-stb. És egyben annak az üzenetnek... igen-igen. Földrajzilag sem kellett nagyon elmozdulni, hogy a remete újból kibukjon Duvallból, csak ide, az Alabamával szomszédos Tennessee-be, és a harmincas éveket sem kellett lecserélni. Akik fogékonyak a keretes karrierekre, Duvall esetében valami ilyesmire lehet ráismerni, noha korántsem egy hattyúdallal állunk szemben. Máskülönben viszont részünkről a szerencse; ha Duvall innentől csak puskával közlekedő remetéket játszik, akik valamilyen - csak a film végére kiderülő - okból olyan temetést akarnak, melyen maguk is részt vennének, méghozzá nagyon is élő formában, hát legyen, ez még mindig sokkal jobb, mintha a színész bármelyik keresztapás harcostársa tenné ugyanezt. És azt is inkább nyereségnek lehetne elkönyvelni, ha innentől Bill Murray is csak temetkezési vállalkozókat adna - azzal a szórakozott arckifejezéssel és bajusz alatti somolygással, mellyel az utóbbi évtizedeket végigcsinálta.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.