Film

A temetésem szervezem

  • - kg -
  • 2012. november 30.

Film

1962-ben az akkor 31 éves Robert Duvall élete első mozifilmszerepeként eljátszotta a Ne bántsátok a feketerigót! búbánatos Boo-ját, a kisvárosi számkivetettet, a délvidéki remetét, a környékbeli előítéletek örökös céltábláját, a gyerekek mumusát és egyben ama üzenet hordozóját, mely szerint az érdes külső olykor érző szívet takar, továbbá, hogy ne ítélj elsőre. 2009-ben az akkor 78 éves Robert Duvall több mint 100 filmmel a háta mögött eljátszotta A temetésem szervezem című film búsongó Bushát; a kisvárosi számkivetettet, a délvidéki remetét, a környékbeli előítéletek örökös... stb-stb. És egyben annak az üzenetnek... igen-igen. Földrajzilag sem kellett nagyon elmozdulni, hogy a remete újból kibukjon Duvallból, csak ide, az Alabamával szomszédos Tennessee-be, és a harmincas éveket sem kellett lecserélni. Akik fogékonyak a keretes karrierekre, Duvall esetében valami ilyesmire lehet ráismerni, noha korántsem egy hattyúdallal állunk szemben. Máskülönben viszont részünkről a szerencse; ha Duvall innentől csak puskával közlekedő remetéket játszik, akik valamilyen - csak a film végére kiderülő - okból olyan temetést akarnak, melyen maguk is részt vennének, méghozzá nagyon is élő formában, hát legyen, ez még mindig sokkal jobb, mintha a színész bármelyik keresztapás harcostársa tenné ugyanezt. És azt is inkább nyereségnek lehetne elkönyvelni, ha innentől Bill Murray is csak temetkezési vállalkozókat adna - azzal a szórakozott arckifejezéssel és bajusz alatti somolygással, mellyel az utóbbi évtizedeket végigcsinálta.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.