Film

A temetésem szervezem

  • - kg -
  • 2012. november 30.

Film

1962-ben az akkor 31 éves Robert Duvall élete első mozifilmszerepeként eljátszotta a Ne bántsátok a feketerigót! búbánatos Boo-ját, a kisvárosi számkivetettet, a délvidéki remetét, a környékbeli előítéletek örökös céltábláját, a gyerekek mumusát és egyben ama üzenet hordozóját, mely szerint az érdes külső olykor érző szívet takar, továbbá, hogy ne ítélj elsőre. 2009-ben az akkor 78 éves Robert Duvall több mint 100 filmmel a háta mögött eljátszotta A temetésem szervezem című film búsongó Bushát; a kisvárosi számkivetettet, a délvidéki remetét, a környékbeli előítéletek örökös... stb-stb. És egyben annak az üzenetnek... igen-igen. Földrajzilag sem kellett nagyon elmozdulni, hogy a remete újból kibukjon Duvallból, csak ide, az Alabamával szomszédos Tennessee-be, és a harmincas éveket sem kellett lecserélni. Akik fogékonyak a keretes karrierekre, Duvall esetében valami ilyesmire lehet ráismerni, noha korántsem egy hattyúdallal állunk szemben. Máskülönben viszont részünkről a szerencse; ha Duvall innentől csak puskával közlekedő remetéket játszik, akik valamilyen - csak a film végére kiderülő - okból olyan temetést akarnak, melyen maguk is részt vennének, méghozzá nagyon is élő formában, hát legyen, ez még mindig sokkal jobb, mintha a színész bármelyik keresztapás harcostársa tenné ugyanezt. És azt is inkább nyereségnek lehetne elkönyvelni, ha innentől Bill Murray is csak temetkezési vállalkozókat adna - azzal a szórakozott arckifejezéssel és bajusz alatti somolygással, mellyel az utóbbi évtizedeket végigcsinálta.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.