tévésmaci

Majmok a napon

  • tévésmaci
  • 2012. november 30.

Film

Amikor Sztupa és Troché, a két öreg bányász kiültek a rönkház elé, csak a novemberi hóesés várta őket. Hideg volt, de jól felöltöztek, jégeralsó, sínadrág, bakancs és jégzokni, sál és bekecs, a fejükben kucsma. Csak a kesztyűjük volt egy kicsit szokatlan. Persze olyat, amiből az ember ujjának kilóg a vége, vagyis a körmös ujjperc, már mindenki látott, csak Sztupán és Trochén viszonylag ritkán, nem ilyet húztak fel ugyanis, ha emberek közé mentek. Sztupának volt egy rendes egyujjas bőrkesztyűje, az jó melegen tartotta a kezét, mint a forró víz, Troché pedig olyat viselt, aminek a marokrésze cserzett bőrből, a teteje meg valami kötött vagy inkább horgolt cérnából volt, jó vastag, már-már szinte madzagnak mondható cérnából. Ez a kesztyű nem volt éppenséggel kályhamelegségű, de Troché mégis szerette, mert egyszerre volt durva és finom, s szépen ráfeszült a kezére, a csuklónál pedig egy ügyes kis patenttal össze is lehetett pattintani, s úgy már teljesen olyan volt, mintha szervesen hozzá tartozna. Mintha nem is egy ruhadarab lenne, hanem a marka meg a kézfeje növesztene valamiféle védőszövetet magára, amikor az időjárás rosszabbra fordul. Most nem ilyen kesztyűt húztak, csak valami vágott ujjú pamutot, aminek a szálain megültek kicsit a hópelyhek, hogy ott lényegüljenek át vízcseppekké. Sztupa feltartotta a kezét a szeme elé, s közelről figyelte e varázsos átalakulást. Egyéb okuk nem is nagyon lehetett az örömre, mert az idő vigasztalannak tűnt, a fák mögött, ahol kilátszott a grafitszürke égbolt, csak az elképzelhetetlenül vastag hófelhőket lehetett látni, már amennyire maga a havazás megengedte. Hiába az elképzelhetetlen, Troché csak megpróbálta elképzelni, milyen vastagok lehetnek azok a hófelhők. Gyermekkorú önmaga jelent meg neki, amint egy karácsonyi estén az ajándék falovacskával bevackol az ágyába, s az anyja még egy dunyhát ráterít arra, amibe már beburkolózott. Troché elképzelte, hogy a mama ráterít egy harmadikat, majd még egy negyediket is, s jó melege van már, és ilyen vastagok lehetnek kinn azok a hófelhők is. Önök pedig képzeljenek egy marha nagy tévét, ami ugyan vékony, de mégis akkora, mint egy tízemeletes, azt fogjuk most nézni.

Pénteken (2-án) a híres bigámista, Tímár Mihály történetének szocialista feldolgozása kerül színre a nemzeti főadón - Az aranyember fél hat után kezdődik. Bruno Ganz, aki szintén egy aranyos ember, bár így vénségére kezd néhol önmaga szobraként megjelenni, de mégiscsak a világ legnagyobb színésze, szóval ő domborít A vég nekem kezdet c. mérsékelten izgalmasnak tűnő filmben kilenc után a Dunán, asszem' keresek is egy képet róla. Éjjel egy előtt a film+-on a Négy esküvő, egy temetés előzményfilmje, a Melquiades Estrada három temetése című mű jön, Tommy Lee Jones tollából vagy fegyveréből.

Szombaton I. Colin Genovába érkezik negyed kilenckor a csarnok m1-es vágányára. Kilenckor lehet váltani a szárnyaló film+-ra, mert kezd Svarci a Total Recall - Az emlékmásban. Ugyanekkor viszont a Hideghegy című egészen kiváló regény igyekvő, ám gondolatszegény adaptációja is elénk kerül, jelesül a Universal csatornán. Említette volna a bokám, de kétségtelenül lesz fél tizenkettő előtt a tv2-n egy John Woo-film is, A fegyverek szava.

Vasárnap aztán kibújik az ütőszeg a zsákból: köszöntjük a száztizenhat éves Woo urat egy hangos San Francisco Cocksucker kiáltással, és az AXN este kilenckor esedékes bekapcsolásával, ahol is az Ál/Arcot tolják az arcunkba, s alig van vége, máris kezdődik a Blackjack a film+-on (tényleg lehet valami az öreggel). Hogy ezek mellé csak Zeffirelli mester gyakorlatilag röhejes Hamletjét tudjuk rakni, az a tévézés teljes értelmetlenségéről tanúskodik, bár ennek a végén kellett volna jönnie.

Hétfőn már egy napja itt vannak a ruszkik, s velük az áldott műsorszünet.

Kedden repülőnap: Kék ég az MGM-en este tíz előtt, kilenc óta Aviátor a Dunán.

Szerdán nov. 7. Közvetítés a Vörös térről.

Csütörtökön este nyolckor Cat Ballou legendája az MGM-en. Tévézni: mint fenn.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."