Dokumentumfilm

„…a mindiget javítom örökkére” – EP-emlékek

Film

„Szeretem az árvizeket. Minél nagyobb, annál jobb, annál szebb” – mondta Esterházy Péter nem is olyan régen a Római-parton sétálva az Aegon Művészeti Díj stábjának. Majd illő szerénységgel hozzátette, hogy vannak alkalmak, mikor csődöt mond a szociális érzékenysége.

Írótársak, barátok, mindközönségesen beszélő fejek emlékeznek Esterházy Péterre, felidézve személyisége közkedvelt, ismert vagy kevésbé ismert vonásait – művei mineműségét nem nagyon firtatva. Az író, akit lehetett azoknak is szeretni, akik tán egy sort sem olvastak tőle, aki tehetséggel élt az irodalmi celebség adta lehetőségekkel, természetes kedvvel tudta kezelni e helyzetet – meséli Bán Zsófia. Igazi intellektuális kópé, így emlékezik rá Várszegi Asztrik. Ő volt a legdemokratábban megszólaló – mondja Závada Pál. Darvasi László pedig soha nem ismert olyan szabad embert, mint őt.

Aztán mégiscsak szóba kerül az a koordináta-rendszer is, amiben az „írófejedelmet” elhelyezve ha­tározták meg magukat az alkotó­társak. Péterfy Gergely azt tapasztalta, hogy EP szöveguniverzumához képest kell saját terepet keresni, míg Tóth Krisztina szerint olyan markáns, erős hangú szerző Esterházy, hogy bénítóan hat a környezetére; korszakhatár a magyar irodalomban.

Ruszthi Zsolt filmje nem tesz nagy vállalást, a maga egyszerűségében csak afféle hangzó emléket állít, amit azért elég jó nézni is. Úgy tűnik, a folyvást angyalinak, nem egészen e világi alaknak leírt EP személyét egészen könnyű visszaidézni…

Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár, október 16.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.