Dokumentumfilm

„…a mindiget javítom örökkére” – EP-emlékek

Film

„Szeretem az árvizeket. Minél nagyobb, annál jobb, annál szebb” – mondta Esterházy Péter nem is olyan régen a Római-parton sétálva az Aegon Művészeti Díj stábjának. Majd illő szerénységgel hozzátette, hogy vannak alkalmak, mikor csődöt mond a szociális érzékenysége.

Írótársak, barátok, mindközönségesen beszélő fejek emlékeznek Esterházy Péterre, felidézve személyisége közkedvelt, ismert vagy kevésbé ismert vonásait – művei mineműségét nem nagyon firtatva. Az író, akit lehetett azoknak is szeretni, akik tán egy sort sem olvastak tőle, aki tehetséggel élt az irodalmi celebség adta lehetőségekkel, természetes kedvvel tudta kezelni e helyzetet – meséli Bán Zsófia. Igazi intellektuális kópé, így emlékezik rá Várszegi Asztrik. Ő volt a legdemokratábban megszólaló – mondja Závada Pál. Darvasi László pedig soha nem ismert olyan szabad embert, mint őt.

Aztán mégiscsak szóba kerül az a koordináta-rendszer is, amiben az „írófejedelmet” elhelyezve ha­tározták meg magukat az alkotó­társak. Péterfy Gergely azt tapasztalta, hogy EP szöveguniverzumához képest kell saját terepet keresni, míg Tóth Krisztina szerint olyan markáns, erős hangú szerző Esterházy, hogy bénítóan hat a környezetére; korszakhatár a magyar irodalomban.

Ruszthi Zsolt filmje nem tesz nagy vállalást, a maga egyszerűségében csak afféle hangzó emléket állít, amit azért elég jó nézni is. Úgy tűnik, a folyvást angyalinak, nem egészen e világi alaknak leírt EP személyét egészen könnyű visszaidézni…

Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár, október 16.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.