A dieppe-i toronyőr - Georges Simenon: A londoni férfi (könyv)

  • - bbe -
  • 2008. február 14.

Film

A kisregény megjelenése idején, 1933-ban az ifjú Simenon már sikeres és jómódú krimiszerző volt, a háta mögött a Maigret-regények első sorozatával. A "félirodalomból" - merthogy a Maigret-ket annak gondolta - ekkoriban a magasabb műfajok és a magasabb irodalmi szférák felé tört, ekkor tett először kísérletet arra, hogy a felügyelő figurájától megszabaduljon. A londoni férfi mindazonáltal le se tagadhatná szerzőjét: a tájfestés, a hétköznapi élet megannyi rettenetes, kilátástalan részletének, s az emberi törekvések hiábavaló tragikumának takarékos, mégis plasztikus ábrázolásmódja visszaköszön megannyi Maigret-történetből.

A kisregény megjelenése idején, 1933-ban az ifjú Simenon már sikeres és jómódú krimiszerző volt, a háta mögött a Maigret-regények első sorozatával. A "félirodalomból" - merthogy a Maigret-ket annak gondolta - ekkoriban a magasabb műfajok és a magasabb irodalmi szférák felé tört, ekkor tett először kísérletet arra, hogy a felügyelő figurájától megszabaduljon. A londoni férfi mindazonáltal le se tagadhatná szerzőjét: a tájfestés, a hétköznapi élet megannyi rettenetes, kilátástalan részletének, s az emberi törekvések hiábavaló tragikumának takarékos, mégis plasztikus ábrázolásmódja visszaköszön megannyi Maigret-történetből. Miként Simenon vonzódása is az Atlanti-óceán északi fertályához, a ködhöz, a hideg párához, a barátságtalan tengerhez, a szürkéhez, a tompa fényekhez.

Ami A londoni férfit mégis komorabbá teszi a Maigret-regényeknél, az épp a felügyelő hiánya. Hisz ezekben a nyomozás végére, a gyilkos leleplezésével, bűnösségének bebizonyításával valamiképpen helyreáll a világ erkölcsi rendje (amely a bűntettel bomlott meg); s megnyugodhatunk nemcsak abban, hogy ezért a rendért az állam, azaz valamely, az egyénnél magasabb, absztraktabb létező szavatol, de abban is, hogy ez a rend igenis létezik. Van igazság, mert van igazságszolgáltatás.

Efféle minikatarzis azonban A londoni férfi olvasójának nemigen adatik meg. A regény végletes, tökéletes pesszimizmusa épp a hiábavalóságban, a részvét teljes hiányában, a közönyben, az embert körülölelő semmiben van. Maloin, a középkorú vasúti toronyőr élete pokol, körülbelül mint bárkié (csak ő még túl sok heringet is eszik). Pokol a szótlansága, a családja, a családja irtózása tőle, a szegénysége, a megalázottsága. Amikor kihalássza a félmillió franknyi angol fonttal teli bőröndöt a kikötő vizéből, egy pillanatra felvillan a remény: el lehet a toronyból menni. Kiléphet a saját életéből, felfelé, egy magasabb osztályba: aligha találunk olyan Simenon-hőst, akit ne ez a vágy hajtana, s ritkán olyat, akit ne a bűnre vinne rá. De nincs az a pénz, ami Maloin-t, a született vesztest fel tudná emelni. A félmillió frankot egy ugyanolyan nyomorulttól lopta, mint ő maga, a lopást pedig gyilkosság követi. A lúzerek egymás ellen fordulnak, a pénz pedig visszavándorol azokhoz, akiket megillet: a gazdag emberekhez. "Rendes ember vagyok. Nem kell haragudni rám" - gondolja Maloin, amikor feladja magát. De a beismerés épp oly értelmetlen, mint Maloin minden cselekedete az életben. Öt évet kap: az egyetlen vigasztalása, hogy nem fejezik le. Kilátástalan, szörnyű regény, melyből nincs menekvés sem az irónia, sem a rend helyreállása feletti megnyugvás felé.

Fordította: Csákó Gábor. Könyvfakasztó Kiadó, 2006, 140 oldal, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.