A dieppe-i toronyőr - Georges Simenon: A londoni férfi (könyv)

  • - bbe -
  • 2008. február 14.

Film

A kisregény megjelenése idején, 1933-ban az ifjú Simenon már sikeres és jómódú krimiszerző volt, a háta mögött a Maigret-regények első sorozatával. A "félirodalomból" - merthogy a Maigret-ket annak gondolta - ekkoriban a magasabb műfajok és a magasabb irodalmi szférák felé tört, ekkor tett először kísérletet arra, hogy a felügyelő figurájától megszabaduljon. A londoni férfi mindazonáltal le se tagadhatná szerzőjét: a tájfestés, a hétköznapi élet megannyi rettenetes, kilátástalan részletének, s az emberi törekvések hiábavaló tragikumának takarékos, mégis plasztikus ábrázolásmódja visszaköszön megannyi Maigret-történetből.

A kisregény megjelenése idején, 1933-ban az ifjú Simenon már sikeres és jómódú krimiszerző volt, a háta mögött a Maigret-regények első sorozatával. A "félirodalomból" - merthogy a Maigret-ket annak gondolta - ekkoriban a magasabb műfajok és a magasabb irodalmi szférák felé tört, ekkor tett először kísérletet arra, hogy a felügyelő figurájától megszabaduljon. A londoni férfi mindazonáltal le se tagadhatná szerzőjét: a tájfestés, a hétköznapi élet megannyi rettenetes, kilátástalan részletének, s az emberi törekvések hiábavaló tragikumának takarékos, mégis plasztikus ábrázolásmódja visszaköszön megannyi Maigret-történetből. Miként Simenon vonzódása is az Atlanti-óceán északi fertályához, a ködhöz, a hideg párához, a barátságtalan tengerhez, a szürkéhez, a tompa fényekhez.

Ami A londoni férfit mégis komorabbá teszi a Maigret-regényeknél, az épp a felügyelő hiánya. Hisz ezekben a nyomozás végére, a gyilkos leleplezésével, bűnösségének bebizonyításával valamiképpen helyreáll a világ erkölcsi rendje (amely a bűntettel bomlott meg); s megnyugodhatunk nemcsak abban, hogy ezért a rendért az állam, azaz valamely, az egyénnél magasabb, absztraktabb létező szavatol, de abban is, hogy ez a rend igenis létezik. Van igazság, mert van igazságszolgáltatás.

Efféle minikatarzis azonban A londoni férfi olvasójának nemigen adatik meg. A regény végletes, tökéletes pesszimizmusa épp a hiábavalóságban, a részvét teljes hiányában, a közönyben, az embert körülölelő semmiben van. Maloin, a középkorú vasúti toronyőr élete pokol, körülbelül mint bárkié (csak ő még túl sok heringet is eszik). Pokol a szótlansága, a családja, a családja irtózása tőle, a szegénysége, a megalázottsága. Amikor kihalássza a félmillió franknyi angol fonttal teli bőröndöt a kikötő vizéből, egy pillanatra felvillan a remény: el lehet a toronyból menni. Kiléphet a saját életéből, felfelé, egy magasabb osztályba: aligha találunk olyan Simenon-hőst, akit ne ez a vágy hajtana, s ritkán olyat, akit ne a bűnre vinne rá. De nincs az a pénz, ami Maloin-t, a született vesztest fel tudná emelni. A félmillió frankot egy ugyanolyan nyomorulttól lopta, mint ő maga, a lopást pedig gyilkosság követi. A lúzerek egymás ellen fordulnak, a pénz pedig visszavándorol azokhoz, akiket megillet: a gazdag emberekhez. "Rendes ember vagyok. Nem kell haragudni rám" - gondolja Maloin, amikor feladja magát. De a beismerés épp oly értelmetlen, mint Maloin minden cselekedete az életben. Öt évet kap: az egyetlen vigasztalása, hogy nem fejezik le. Kilátástalan, szörnyű regény, melyből nincs menekvés sem az irónia, sem a rend helyreállása feletti megnyugvás felé.

Fordította: Csákó Gábor. Könyvfakasztó Kiadó, 2006, 140 oldal, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."