A szegényekre nem lehet ráismerni

Christophe Barratier filmrendező

  • - köves -
  • 2009. április 16.

Film

A Francia Filmnapokon (április 15-26.) mutatják be a Kóristákat is jegyző Christophe Barratier dalos kedvű történelmi múltidézését, az 1936-ban játszódó Külvárosi mulatót. A rendezővel a film főszerepét játszó városban, Párizsban beszélgettünk.

Magyar Narancs: Az a Párizs, amit a filmjében felépített - noha egy nagyon is konkrét időszakhoz, a francia Népfront választási győzelmétől hangos 1936-os évhez köthető -, meglehetősen lírai színezetű, szinte mesebeli helynek tűnik.

Christophe Barratier: A francia filmek az utóbbi időben mással sincsenek elfoglalva, mint a hétköznapok valóságával, és ezt jó adag naturalizmussal igyekeznek visszaadni. Ami engem illet, én inkább a mesék pártján állok, ha nem is a tündérmesékén, de a jól elmesélhető történetekén. A film végén összezárul a színházi függöny, ami pontosan jelzi a történet szándékait, hogy mi a viszonyunk a valósághoz. Sokan - tévesen - azt gondolják, hogy ez valamiféle menekülés a realitások elől, én azonban nem azért mentem vissza a múltba, mert az lenne a meggyőződésem, hogy anno minden szép és jó volt. Ott van a filmben a kor brutalitása is, és az az irónia, hogy miközben mindenki lelkesen hitt abban, hogy egy jobb világ van készülőben, és ha megnézi a korabeli fotókat, a munkások arcáról valami azóta sem látott, közös várakozás, lelkesítő optimizmus tükröződött, ezzel egy időben mintha senki sem akart volna tudomást venni a határok mentén egyre növekvő háborús fenyegetésről. Mintha a franciák egy kitörni készülő vulkán peremén táncoltak volna. Igyekeztem olyan magatartásformákat keresni, melyek összekötik ezt a világot a maival, mindemellett pedig, nem tagadom, van némi családi indíttatás is a korszakválasztás mögött. A nagyszüleim ugyanis színészek voltak, akik a harmincas évek szinte valamennyi nagy sztárjával - Arlettytől Louis Jouvet-n át Jean Gabinig - együtt dolgoztak. Ennek fényében talán nem meglepő, hogy én pedig Marcel Carné, René Clair és Jean Renoir filmjein nőttem fel.

MN: Jean Renoir több filmmel is adózott a Népfront szellemének - ezeket a filmjeit is fölelevenítette, amikor rákészült a Külvárosi mulatóra?

CB: Természetesen. De mint minden alapművel, a Renoirokkal is úgy voltam, hogy amilyen hasznos volt föleleveníteni őket, ugyanennyire hasznos volt eltávolodni is az élménytől. Szemléltetésképp a színészeimnek is megmutattam néhány filmet, például Henri-Georges Clouzot-tól a Bűnös vagy áldozatot, illetve Arletty és Michele Morgan filmjeit, de őnáluk is el akartam kerülni, hogy a látottak túlságosan is befolyásolják a munkájukat, érzékeltetni szerettem volna csupán az általam elképzelt hangulatokat. Persze le sem tagadhatnám, hogy a női főszerepre olyasvalakit kerestem, akiben rá lehet ismerni a Ködös utak Michelle Morganjére. Nora (Nora Arnezeder - a szerk.) e tekintetben is tökéletes választásnak bizonyult, a két színésznő pedig még abban is hasonlít egymásra, hogy mindketten tizennyolc évesen forgatták az első nagy sikerüket, amely ismertté tette őket.

MN: Van favoritja a harmincas évek színészlegendái között?

CB: Ha visszamehetnék az időben, biztos nem térnék vissza anélkül, hogy ne találkoztam volna Sacha Guitryvel. Fiatalkorom egyik meghatározó ikonja volt, egyike azoknak, akikért igazán rajongani tudtam. A háza, amely a Mars-mező közelében állt, az Eiffel-torony mögött, ma már nincs meg, azaz eggyel több ok, hogy visszamenjek, és bekopogtassak hozzá.

MN: Említette, hogy Brassaï Párizs-fotográfiái is hatottak a Külvárosi mulató képi világára.

CB: Az előkészítés során, amikor a díszleteket terveztük, az irodánk falán ott lógtak a Brassaï-képek. Mintaként többet is használtunk közülük, az utcaképtől a boltokig, mindent a lehető legpontosabban akartunk visszaadni.

MN: Megmaradt valami Brassaï Párizsából?

CB: Az elegáns, tehetősebb városrészek nem nagyon változtak, elsősorban a szegényebb negyedekre nem lehet ráismerni. A Montmartre-on talán ha két-három utca maradt, melyek, ha halványan is, de emlékeztetnek a harmincas évek szegényebbek lakta részeire.

MN: Akárcsak előző filmjében, a Kóristákban, a Külvárosi mulatóban is kitüntetett szerep jut a zenének.

CB: Jómagam is zenész vagyok, úgyhogy már csak ezért is nagy gondot fordítok a filmjeim zenéjére. Nekem elképzelhetetlen a film zene nélkül, sokszor úgy vagyok vele, hogy írás közben is a zene vezet el egy-egy képhez. Erről egyébként eszembe jut, hogy egyszer kísérőzene nélkül kellett végignéznem húsz percet a Star Warsból. Mit mondjak, nem volt valami épületes, amit így láttam.

MN: Párizs nemcsak a francia filmeseké, Hollywood is rendre megpróbálkozik a bohém Párizs megörökítésével. Mit gondol ezekről?

CB: Azt, hogy többnyire hamisak. Amikor egy külföldi nagyon párizsinak akarja felöltöztetni a filmjét, abból sok jó nem származik. Baz Luhrmann Moulin Rouge-a például, ha csak a látványvilágát vesszük, egész egyszerűen köszönő viszonyban sincs Párizzsal, de még egy olyan nagyság is, mint Spielberg, hiába forgatott Párizsban, a München nálunk felvett jelenetei azt az érzést keltik, mintha valaki elbliccelte volna a házi feladatát.

A filmről írott kritikánk itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.