Külvárosi mulató

  • - ts -
  • 2009. április 16.

Film

Tudja a manó, hogy mit szólna a művelt világ kifinomultabb része, ha mondjuk egy magyar filmben téliszalámival nyilazó pulikutyák fürdenének a tokajiban. Felteszem, röhögnének, ami arra utalna, hogy a művelt világ (különösen a kifinomultabb fele) kettős mércével mér.

Van, akiknek szabad önreflexív imázsfilmekkel tömni a dolgozók fejit, a magyart ellenben mindenki báncsa. Emir Kusturicának is szabad például ilyenekkel jönni - bár az sem véletlen, hogy francia (cannes-i) díjakat kap ezért.

Christophe Barratier filmrendezõ alig is csavarja meg ezt a figurát - tesz hozzá egy kis Amerikát; végtére is a Szabadság-szobor mellett a Lumiére testvéreket is a franciák ajándékozták az Újvilágnak.

A harmincas évek dús történelmi hátterű közepén járunk a címben jelzett vendéglátó-ipari objektumban. A tulaj öngyilkossággal köszönti az újévet, bezár, majd újraindul a bejzli, a mondén (sõt mondain) élet héroszairól pillanatonként derül ki, hogy érzõ, tisztességes, szeretetre és vacsorára vágyó kicsi polgárok, akik ha módjuk nyílik rá, feltétlenül ellentmondanak a gonosznak. S amikor elnyerik a méltó jutalmukat, az egész világ olyan lesz, mint a korai hollywoodi musicalekben, és a nõk elmennek, de visszajön a lányuk, és az egészen ott lebeg némi technicoloros fátyol, és bármelyik füstös sarokból elõugorhat bármikor egy új, egy énekes Edith Piaf.

Barratier filmje persze a maga módján szép is meg nézhetõ is, de ez a szcéna akkor volt utoljára õszinte, amikor jódlizó, bõrnadrágos bürgerek dugtak zergetollas kiskalapban a Bajor-Alpok alján.

A Forum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.