Külvárosi mulató

  • - ts -
  • 2009. április 16.

Film

Tudja a manó, hogy mit szólna a művelt világ kifinomultabb része, ha mondjuk egy magyar filmben téliszalámival nyilazó pulikutyák fürdenének a tokajiban. Felteszem, röhögnének, ami arra utalna, hogy a művelt világ (különösen a kifinomultabb fele) kettős mércével mér.

Van, akiknek szabad önreflexív imázsfilmekkel tömni a dolgozók fejit, a magyart ellenben mindenki báncsa. Emir Kusturicának is szabad például ilyenekkel jönni - bár az sem véletlen, hogy francia (cannes-i) díjakat kap ezért.

Christophe Barratier filmrendezõ alig is csavarja meg ezt a figurát - tesz hozzá egy kis Amerikát; végtére is a Szabadság-szobor mellett a Lumiére testvéreket is a franciák ajándékozták az Újvilágnak.

A harmincas évek dús történelmi hátterű közepén járunk a címben jelzett vendéglátó-ipari objektumban. A tulaj öngyilkossággal köszönti az újévet, bezár, majd újraindul a bejzli, a mondén (sõt mondain) élet héroszairól pillanatonként derül ki, hogy érzõ, tisztességes, szeretetre és vacsorára vágyó kicsi polgárok, akik ha módjuk nyílik rá, feltétlenül ellentmondanak a gonosznak. S amikor elnyerik a méltó jutalmukat, az egész világ olyan lesz, mint a korai hollywoodi musicalekben, és a nõk elmennek, de visszajön a lányuk, és az egészen ott lebeg némi technicoloros fátyol, és bármelyik füstös sarokból elõugorhat bármikor egy új, egy énekes Edith Piaf.

Barratier filmje persze a maga módján szép is meg nézhetõ is, de ez a szcéna akkor volt utoljára õszinte, amikor jódlizó, bõrnadrágos bürgerek dugtak zergetollas kiskalapban a Bajor-Alpok alján.

A Forum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.