A többiek meg síeltek - Mari Kaasinen, Susana Aho, Johanna Virtanen - Varttina

  • - sisso -
  • 2005. augusztus 11.

Film

Finnország világszerte ismert csapata egy amolyan Kalevala alapú iskolai hagyományőrző csoportként alakult a karéliai Raakkyla faluban, aztán a helsinki Sibelius Akadémián átszerveződve etnopop zenekarrá nőtte ki magát. Ma kilenc tagot számlál, három énekesnővel, akiket - mérsékelten találóan - skandináv Spice Girlsként is emlegetnek. Vidám "kórusműveikkel" többször is megörvendeztették a magyar közönséget, legutóbb a Művészetek Palotájában szervezett Varázsszőnyeg Fesztiválon jártak.
Finnország világszerte ismert csapata egy amolyan Kalevala alapú iskolai hagyományőrző csoportként alakult a karéliai Raakkyla faluban, aztán a helsinki Sibelius Akadémián átszerveződve etnopop zenekarrá nőtte ki magát. Ma kilenc tagot számlál, három énekesnővel, akiket - mérsékelten találóan - skandináv Spice Girlsként is emlegetnek. Vidám "kórusműveikkel" többször is megörvendeztették a magyar közönséget, legutóbb a Művészetek Palotájában szervezett Varázsszőnyeg Fesztiválon jártak.

*

Magyar Narancs: Úgy emlékszem, nem volt mindenki ilyen finnszőke, amikor utoljára láttalak titeket. Melyikőtök "nem természetes"?

Mari Kaasinen: Én festettem be a hajam, gondoltam, legyünk mindhárman szőkék, az "összhangzat" kedvéért.

MN: Végül is te vagy a vezér, már legalábbis az egyetlen alapító. Milyen volt a régi Varttina tagjának lenni?

MK: Abban a kimondhatatlan nevű karéliai faluban, amit Rakkyla-nek hívnak, tíz-egynéhány évesen, az édesanyám vezetésével, a testvéremmel együtt hoztuk össze a csoportot. Nem nagyon lehetett ott mást csinálni, ha nem akartál otthon unatkozni.

MN: Akkoriban több mint húsz lány és csak néhány fiú volt a csapatban. A fiúkat ezek szerint jobban izgatta a rénszarvasvadászat, mint a hagyományőrzés.

MK: Kantelével kísértük az énekünket, és ezen a finn népi hangszeren inkább nők játszanak, bár az a pár srác egészen jól zenélt. De a többiek folyton csak síeltek, ez tény, nem nagyon akartak velünk játszani.

MN: Karélia költészetéről és dalairól mi a Kalevala kapcsán hallhattunk. Gondolom, ti is kötelezően tanultátok az iskolában a nemzeti eposzotokat. Lehet, hogy az unalmas tananyagot akartátok feldobni a kórussal?

MK: Abszolút. Szerettük volna megőrizni a karéliai éneklés hagyományait, már csak azért is, mert olyan szép nyelv ez, amin öröm énekelni. A Kalevalától nem szabad elriasztani a gyerekeket. A törté-nete, a versei, a karakterei fantasztikusak, és a mai napig mind élő elemei a Varttina szövegeinek.

MN: Mit jelent a zenekar neve?

MK: Ismered a Csipkerózsikát? Mielőtt hosszú álomra szenderedik, megvágja az ujját valamivel... Na ez az. Az orsó. A Kalevalában is van.

MN: Hihetetlenül pörgősek és vidámak a számaitok. Miről szólnak?

Susana Aho: Az életről, a fiúkról, a lányokról.

Johanna Virtanen: Átkokról, pletykákról, női dolgokról. Arról, hogyan ütjük a zenekar fiú tagjait, ha nem dolgoznak.

MK: Meg a takarításról. De altatódalok is vannak.

MN: Hogyan változott a zenekar karaktere az átalakuláskor, majd miután befutottatok az Oi Dai című lemezetek után?

MK: A suli után néhányan, jómagam is, a helsinki Sibelius Akadémiára mentünk tanulni. El kellett dönteni, hogy hobbiként folytatjuk-e a zenekart, vagy profi dolgot csinálunk belőle. Az utóbbit választottuk. Azóta lassan húsz év telt el, és számos hatás érte a zenénket. Elsősorban az, hogy a finnugor területeken túlról is beszivárogtak dallamok, a mari, ingriai, sőt a bolgár női éneklési tradíciókig. Amerre járunk a világban, mindenhol tanulunk valamit, de otthon is mindenféle zenét hallgatunk, és ezekből felhasználunk elemeket, szövegeket írunk hozzá.

MN: Susana és Johanna honnan csöppent a kórusba?

SA: Én tizenhárom éves koromtól harmonikázom. A Vihma című album előtt a zenekar instrumentális részébe tartoztam, utána csatlakoztam az éneklőkhöz. Szintén a Sibeliusra jártam, és van egy másik zenekarom is, amit Vaeltejatnak hívnak - balkáni, cigány meg finn zenét játszik. A cigányos vonalat képviselem, mert a látszat ellenére roma gyökerekkel is rendelkezem. És dolgozom egy bábszínházzal is, aminek Sampo a neve, és ugyancsak a Kalevala ihlette. Tudod, a boldogságot őrlő malom...

JV: Alig négy éve szálltam be egy meghallgatás kapcsán, ahol rám esett a választás. A kokkolai konzervatóriumban voltam népzene szakos hallgató, most pedig a Sibelius Akadémián tanulok énekelni. Meg harmóniumon és kantelén játszom.

MN: A Varttina-ben milyen a munkamegosztás?

JV: A technikai és a zenei hátteret a fiúk csinálják, a szövegeket és a saját énekszólamainkat pedig mi. Csak akkor vitázunk, ha nagyon fáradtak vagyunk.

MN: Mi tart össze titeket ennyi év után?

JV: Talán az, hogy soha nem a pénzért csináltuk.

MK: Úgy tűnik, sokaknak tetszik a zenénk, szeret minket a közönség. Évente úgy ötven meghívásunk van, nem panaszkodhatunk. Magyarországon az európai csatlakozáskor játszottunk utoljára; sajnos a Szigetre most nem kaptunk meghívást, pedig nagyon szeretjük.

SA: Az is gyakori, hogy közös munkára invitálnak más zenészek, és így is terjeszthetjük a Värttinä-életérzést.

MN: Ahhoz mit szóltok, hogy egyik-másik újságíró finn Spice Girlsnek aposztrofál titeket?

MK: Nem örülünk neki. Lehet minket popzenekarnak nevezni, de a showbusinesshez semmi közünk.

MN: Milyen zenét játszik most a Varttina?

MK: Hát... Varttina-zenét, amit világzenének, dzsessznek, népzenének, etnorocknak vagy popzenének is neveznek.

MN: Bizonyára valamiféle nemzeti kincs vagytok Finnországban. Hogyan kezel benneteket a hazai közönség?

MK: Hál' isten majdnem az öszszes szövegünket értik, bár néha olyan gyors és olyan dialektusban van, hogy lehetetlen követni.

JV: Európában azért hamarabb belelkesednek a zenénktől.

MK: Nálunk azt gondolják, hogy a zene nem olyan vidám dolog, és ha az ember énekel, akkor azt vegye komolyan. Nem túl mosolygós nép a finn.

MN: Mivel telik a nyaratok?

MK: Főleg stúdiómunkákkal.

SA: De fellépünk a Helsinki Atlétikai Világbajnokság megnyitóján is.

JV: Jó nagy közönségünk lesz a tévén keresztül.

Varázsszőnyeg Fesztivál, Művészetek Palotája, július 30.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.