vaklárma

Papok, fiúk és a többiek

Film

Olykor nem is az ítélet, hanem az odáig vezető út számít igazán (vagy hogy is mondaná ezt Móricka). 

Valaki el mert már menni annak a gondolatnak a végéig, hogy tulajdonképpen sosem az számított, hogy igazunk van-e, hanem az, hogy ebből mások mennyit hittek el? S ha az ember még vallási okokból sem számít végső elszámolásra, semmilyen felsőbb, objektív hatalom nem vizsgálja a valóságot, ilyeténképpen megehetjük az igazunkat. Ez esetben nem számít, hogy kik vagyunk valójában, csak az, hogy ebből mások mit és mennyit látnak, azt pedig zavarba ejtően könnyű befolyásolni. (Egy félhangokkal teletűzdelt aláfestő zenével vagy alulról felvett jelenettel például nyomban el lehet hitetni, hogy a gyilkost látjuk épp a vásznon, Sharon Stone-nak viszont egyetlen stratégiai lábmozdulat is elég volt, hogy elfeledtesse ugyanezt.) Kínos lenne belátni, hogy itt falba ütközik az individualizmus szabadságharca: hiába vagy az, aminek érzed magad, ha akként kezelnek, aminek hisznek. Az e kettő között tátongó szakadék talán még sosem volt akkora, mint napjainkban, amikor a véleményformálás a legnagyobb alakítója a világnak, a vád pedig a legélesebb fegyver. Csehovi lelkesedéssel sütik el a filmekben is, a bátrabbak akár saját magukra fogva.

Komoly kognitív disszonanciát okozott például A vadászat, amely már 2012-ben előre jelzett egy olyan világot – amelyre a #metoo mozgalom később ránevelt –, ahol nem hinni egy vádnak a bűnrészesség határát súrolja. Hisz’ nagyon nehéz ellenkezni egy gyerekkel, aki azt állítja, hogy a tanára molesztálta. De mi van akkor, ha a gyerek nem egy felnőttet, hanem egy másik gyereket vádol ugyanezzel? Az egyre táguló társadalmi progresszió magába omlása elkerülhetetlennek tűnik. Az október 31-én a mozikba kerülő Armand főszerepében egy anya áll, akit a leírás szerint behívnak egy elbeszélgetésre, mert a kisfiát barátja molesztálásával gyanúsítják, ám – a trailerből ítélve – az iskola részéről eléggé eldöntöttnek tűnik a kérdés, mire a vita elkezdődne. A dráma, mint számos más „iskolás film” az utóbbi időben, nyilván rávilágít majd a kialakult rendszerünk korlátaira, amelyekkel még úgy is dühítő lesz szembenézni, hogy Renate Reinsve vonzó „szomszédlány arca” vezet majd minket végig rajta.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?