Film

Ahol a szivárvány véget ér

Film

Vannak azok a romantikus opusok, melyek nem hajlandók elfogadni önnön korlátaikat, és megpróbálnak többet markolni annál, mint hogy fiú és lány epekedik egymásért, miközben ilyen-olyan akadályok állnak az útjukba. Az utóbbi idők markáns (és bizonyos körökben kultikus) darabjai mind megkísérlik feldobni valamivel egyszerű alaphelyzetüket. Nicholas Sparks a Szerelmünk lapjaiban Alzheimer-kórral kavarja meg a narrációt, David Nicholls az Egy napban majd’ egy emberöltőnyi időt ölel fel. Cecelia Ahern pedig az Ahol a szivárvány véget ér c. regényében e-mailek, SMS-ek és levelek formájában meséli el ugyanazt a túlbonyolított szerelmi történetet két egymás iránti vonzalmára nevetségesen vak emberről (most tekintsünk el attól, hogy a szentimentalizmus már a 17–18. században feltalálta a levél-/naplóregényt). Ahern művét veszi alapul ez az azonos című, bár még az alapmű kevéske formai leleményét is elimináló film. De legyünk igazságosak: láttunk már ennél sokkal rosszabb romantikus filmeket is, még legrosszabb pillanataiban is csak közepes, és akadnak benne kimondottan jól eltalált momentumok. Az angliai helyszín, atmoszféra és az angol színészek sokat tompítanak a műfajban megszokott giccsen, a főszereplő Lily Collins kifejezetten bájos és könnyű azonosulni vele, jók és kevésbé szokványosak az aláfestő zenék. A sűrűn kétdimenzióssá és/
vagy szórakoztató idiótává degradált mellékszereplőkből is kevesebbet találunk, illetve a legnagyobb nyálzuhataggal fenyegető jeleneteket is igyekeznek némi dramaturgiai rafinériával tompítani. Nem minden giccs-csapdát kikerülve, a csúnyább mellékszereplőket gondosan összepárosítva tartunk az elkerülhetetlen happy end felé: volt már sokkal rosszabb is.

A Big Bang Media bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.