Film

Akihez beszél a föld

  • 2015. szeptember 6.

Film

A Dardanellák, azon belül Gallipoli olyan az I. világháborúba a brit hadsereg részeként bekapcsolódó ausztráloknak, mint nekünk az Isonzó, gyászolják is a mai napig a vereséggel végződő csaták sorában odaveszett tízezer fiatalembert. Ha a Peter Weir filmklasszikusában (Gallipoli) már tárgyalt szomorú történethez egy ausztrál kötődésű filmsztár nyúl, első játékfilmjét rendezve, akkor úgy gondolná az ember, hogy valami személyes közölnivalója van. Ám ha volt, azt nem ebben a filmben mondta el Russell Crowe. Mert ez a mű egy alig álcázott üzleti vállalkozás, amelybe sok-sok török pénzt nyomtak a koprodukciós partnerek, és cserébe látni is szerették volna, ahogyan az említett csatákban el­esett fiainak holtteste után – a háborút követő antant megszállás idején – kutató ausztrál apában növekszik a tisztelet a hősi török nép irányába. Aki, ha a száraz ausztrál vidéken ki tudja ingázni, hogy hol legyen a kút, a csatamezőn is elég, ha húsz másodpercig szomorúan maga elé néz, jönnek neki a látomások, a földre bök, és tényleg mindjárt kiássák a koponyákat.

A megtörtént események alapján (na ja: alapján) akciófilmmé gyúrt, kalandos keresgélés valójában csak háttérsztori a büszke és becsületes, a legyőzetéssel meg nem alkuvó török hazafiak öntudatra ébredésének bemutatásához. A történelem szerfelett darabos olvasatát a film befektetőinek ízlése szerint tálaló filmben a szabadságszerető törökökkel ellentétben az angolok nagyképű bürokraták, a görögök meg szőrös talpú, vad gyilkosok. Crowe krikett-ütővel vág rendet köztük.

Forgalmazza a JIL Kft.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.