Film

Akihez beszél a föld

  • 2015. szeptember 6.

Film

A Dardanellák, azon belül Gallipoli olyan az I. világháborúba a brit hadsereg részeként bekapcsolódó ausztráloknak, mint nekünk az Isonzó, gyászolják is a mai napig a vereséggel végződő csaták sorában odaveszett tízezer fiatalembert. Ha a Peter Weir filmklasszikusában (Gallipoli) már tárgyalt szomorú történethez egy ausztrál kötődésű filmsztár nyúl, első játékfilmjét rendezve, akkor úgy gondolná az ember, hogy valami személyes közölnivalója van. Ám ha volt, azt nem ebben a filmben mondta el Russell Crowe. Mert ez a mű egy alig álcázott üzleti vállalkozás, amelybe sok-sok török pénzt nyomtak a koprodukciós partnerek, és cserébe látni is szerették volna, ahogyan az említett csatákban el­esett fiainak holtteste után – a háborút követő antant megszállás idején – kutató ausztrál apában növekszik a tisztelet a hősi török nép irányába. Aki, ha a száraz ausztrál vidéken ki tudja ingázni, hogy hol legyen a kút, a csatamezőn is elég, ha húsz másodpercig szomorúan maga elé néz, jönnek neki a látomások, a földre bök, és tényleg mindjárt kiássák a koponyákat.

A megtörtént események alapján (na ja: alapján) akciófilmmé gyúrt, kalandos keresgélés valójában csak háttérsztori a büszke és becsületes, a legyőzetéssel meg nem alkuvó török hazafiak öntudatra ébredésének bemutatásához. A történelem szerfelett darabos olvasatát a film befektetőinek ízlése szerint tálaló filmben a szabadságszerető törökökkel ellentétben az angolok nagyképű bürokraták, a görögök meg szőrös talpú, vad gyilkosok. Crowe krikett-ütővel vág rendet köztük.

Forgalmazza a JIL Kft.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.