Film

Akihez beszél a föld

  • 2015. szeptember 6.

Film

A Dardanellák, azon belül Gallipoli olyan az I. világháborúba a brit hadsereg részeként bekapcsolódó ausztráloknak, mint nekünk az Isonzó, gyászolják is a mai napig a vereséggel végződő csaták sorában odaveszett tízezer fiatalembert. Ha a Peter Weir filmklasszikusában (Gallipoli) már tárgyalt szomorú történethez egy ausztrál kötődésű filmsztár nyúl, első játékfilmjét rendezve, akkor úgy gondolná az ember, hogy valami személyes közölnivalója van. Ám ha volt, azt nem ebben a filmben mondta el Russell Crowe. Mert ez a mű egy alig álcázott üzleti vállalkozás, amelybe sok-sok török pénzt nyomtak a koprodukciós partnerek, és cserébe látni is szerették volna, ahogyan az említett csatákban el­esett fiainak holtteste után – a háborút követő antant megszállás idején – kutató ausztrál apában növekszik a tisztelet a hősi török nép irányába. Aki, ha a száraz ausztrál vidéken ki tudja ingázni, hogy hol legyen a kút, a csatamezőn is elég, ha húsz másodpercig szomorúan maga elé néz, jönnek neki a látomások, a földre bök, és tényleg mindjárt kiássák a koponyákat.

A megtörtént események alapján (na ja: alapján) akciófilmmé gyúrt, kalandos keresgélés valójában csak háttérsztori a büszke és becsületes, a legyőzetéssel meg nem alkuvó török hazafiak öntudatra ébredésének bemutatásához. A történelem szerfelett darabos olvasatát a film befektetőinek ízlése szerint tálaló filmben a szabadságszerető törökökkel ellentétben az angolok nagyképű bürokraták, a görögök meg szőrös talpú, vad gyilkosok. Crowe krikett-ütővel vág rendet köztük.

Forgalmazza a JIL Kft.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.