„Alapból anyaszomorító mindenki” - Stanley Tucci színész

Film

Most jött ki nálunk DVD-n a Spotlight: Egy nyomozás részletei, amiben ő is játszik. Kedvenc jellemszínészünkkel olaszokról, maffiózókról, hitről és csirkeszárnyakról is beszélgettünk.

Magyar Narancs: A Spotlightban (kritikánk a filmről itt olvasható) a papok áldozatainak ügyvédjét alakítja. Ön katolikus neveltetést kapott - változott az egyházhoz való viszonya, miután fény derült a papok tömeges gyerekmolesztálási ügyeire ?

Stanley Tucci: A viszonyom nem változott, ugyanis semmilyen viszonyban nem állok az egyházzal. Jó negyven éve felhagytam a templomba járással. Nem hittem abban, amit ott mondanak, nem hiszek semmiféle fensőbb erőben. Ha valaki hisz, jó neki, remek, de senkire sem erőltethetjük rá a másik hitét. Amikor kitört a botrány, olvastam róla, engem is sokkolt a dolog, az egész nagyságrendje, mégsem ért senkit sem váratlanul. Ha valakit mégis váratlanul ért, hogy mit művelnek a papok a gyerekekkel, azzal valami komoly baj lehetett. Voltak, akik a papokat védték, láttam egy felmatricázott kocsit, rajta a szöveg: „védjük meg a papjainkat!”. Papok gyerekeket molesztáltak az egyház tudtával, és voltak, akik mindeközben a papokat védték.

Spotlight: a papok áldozatainak ügyvédje szerepében

Spotlight: a papok áldozatainak ügyvédje szerepében

 

MN: Az ügyvéd, akit játszik, örmény-amerikai, a kívülállók közt is kívülálló. Ön hol áll a kívülállóskálán?

ST: Most épp Londonban élek, de olasz-amerikaiként felnőni Amerikában, azon belül is a New York állambeli Westchester Countyban; nos, azt hiszem, bőven jogot formálhatok a kívülállósági státuszra. Olasz-amerikaiként Hollywoodban más sem várt rád, mint az ügyeletes rosszfiú- és gazemberszerepek. Ha színész voltál és olasz származású, egyértelmű volt, hogy a maffiózó szerepét fogod megkapni. Soha senkit nem ismertem a maffia soraiból, még csak az apám sem volt maffiózó, ellenben a Columbia Egyetemen diplomázott, tanárként dolgozott. Gondolja, hogy ezt frusztrációként éltem meg? Jól gondolja. Az általános holly­woodi vélekedés az volt, hogy minden olasz csakis valami tenyeres-talpas, nem túl okos gazember lehet, akinek mindene az evészet és ivászat. A felsoroltak közül talán csak az evés-ivással tudok azonosulni. Egyszer volt is egy éttermem, társtulajdonos voltam.

MN: Utálta, ha maffiózószereppel kínálták meg?

ST: Az utálat erős szó ide, mert legalább volt munkám, az sem kis dolog. De egy idő után megelégeltem, és kezdtem visszautasítani a maffiózószerepeket. Jó tíz évet töltöttem így, maffiamentesen. De Sam Mendesnek még én sem tudtam ellenállni. A kárhozat útjában kínált szerepet. Nem az volt, hogy na, az olaszok milyen elvetemültek, az írek meg micsoda jófiúk – ennél sokkal árnyaltabb a sztori: alapból anyaszomorító gazember volt mindenki.

A kárhozat útja

A kárhozat útja

 

MN: Mikor változott meg az olaszok sanyarú sorsa Hollywoodban?

ST: Az elmúlt tíz év már úgy-ahogy rendben telt. Jó, tudom, a Maffiózókat mindenki imádja, és jó okkal, mert igazi mestermű, de ezzel együtt az „olasz=maffiózó” sztereotípia abban is a felszínre tört. Ma már azonban az sem ritka, hogy ha feltűnik egy olasz családnevű szereplő valamelyik hollywoodi filmben, az derül ki róla, hogy tanár. Vagy orvos. Képzelje, egy olasz-amerikai orvos! És sem a tanárnak, sem az orvosnak semmi köze a maffiához. Régebben nem volt olyan, hogy ne tartozott volna az olasz névhez valami maffiakötelék. Vagy ha mégsem, valami vaj azért mégis volt az illető fején.

MN: A keresztapa volt az ősbűn, amit az olaszok ellen Hollywood elkövetett?

ST: A keresztapa olyan hihetetlenül nagy film volt, briliáns remekmű, tele romantikával és mindennel, hogy mindenki azt gondolta, ám legyen, soha rosszabbat! De persze nem ez történt, hanem jöttek az olcsóbbnál olcsóbb koppintások.

MN: Legutóbb egy Jason Statham-filmben adta az alvilági kiskirályt. Ez nem visszaút a sztereotípiákhoz?

ST: Alvilági kiskirály – végül is ez is egy interpretációja a figurának. Na, de mondja meg nekem: elhangzik egyszer is a filmben, hogy olasz a pasas?

MN: Tényleg nem.

ST: Na, látja!

Statham & Tucci

Statham & Tucci

 

MN: Említette, hogy Londonban él. Miért hagyta ott az Egyesült Államokat?

ST: Az első feleségem hét évvel ezelőtt meghalt. Újranősültem, és a feleségem brit állampolgár. Most Barnesban élünk. Az egyedüli baj Barnesban, hogy nem lehet rendes csirkeszárnyat kapni. Tegnap a kölyköknek összeütöttem valami gyorsat, csirkeszárnyakat barbecue szósszal, ahogy azt szegény, megboldogult feleségem csinálta. Borzalmas lett, nem kaptam rendes csirkeszárnyat. Nagyon pipa vagyok. Ez itt a dráma! Sok mindent el tudok szúrni, de van egy nagy büszkeségem, arra nagy gondot fordítok: cannellini bab, fodros kel, marinaraszósz. Külön főzöd őket hagymával, fokhagymával. Aztán együtt.

Tucci paellája

Tucci paellája

 

MN: Desszertben jó?

ST: Borzalmas vagyok.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.