Kísért a múlt II.

Lombhullásig - Sam Peckinpah: Délutáni puskalövések

  • Greff András
  • 2016. augusztus 13.

Film

A nyugdíjas cowboyok még egyszer megmutatják, ahogy csak ők tudják Peckinpah méltatlanul mellőzött filmjében. A Narancs filmes ásatása folytatódik!

Véget ért a vadnyugat, vége van a világnak. Talán nem az egésznek, de egynek biztosan: annak jelesül, amelyben a postakocsit lóháton kísérték délceg férfiak, zongora csilingelt a szalonokban a köpőcsésze mellett, abroncsos szoknyát hordtak a napernyős asszonyok, nagyot nyújtózott a horizont, tiszta volt a levegő, termékeny a föld, kackiás a bajusz, precíz a colt, és csak a csizmák voltak piszkosak, a lelkek sohasem – akié meg mégis, azt rövid úton hidegre tették. Ez a vadnyugat persze sohasem létezett másutt, mint az álmok kaktuszvirágos bolygóján – onnan sugározta a jeleit szerteszét a 20. század nagyobbik részében a mozivásznakra. Azt azonban még a western legszámítóbb mérnökei sem hazudhatták nézőiknek, hogy a vadnyugat története ne zárult volna le a századforduló környékén végérvényesen. Annál jobban pedig semmi sem fáj, mint ami örökre elmúlt. Talán csak az, ami épp itt múlik el a szemünk előtt.

A vadnyugat haláláról mesélő westernek éppen ezért tudtak sokakat megmozgatni még akkor is, amikor a műfaj, de legalábbis a legfontosabb, eredeti, amerikai változata már túlbucskázott népszerűsége zenitjén. Ezekbe tényleg azt vetíthetett bele mindenki, amit csak akart: a gyerekkort, a régi rendet, az óhazát, az erőt, az eltemetett barátokat és a nagymama lekvárját, mindent és bármit, amit magunk mögött hagytunk valamikor a fájón közeli múltunkban. Ám univerzális mondanivaló ide vagy oda, a gyászwesternek rendezői mindenekelőtt egy nagyon is jól behatárolható rétegnek dolgoztak. Maguknak, hát persze, egyfelől, de főleg a többi hódolónak: örök gyerekeknek mindenhol a föld körül, akiknek majd megszakad a szívük, úgy vágynak vissza arra a sohasem volt földre, ahol mindig az övék lett volna a leggyorsabb colt (mint az oviban), és ahol az elemi magányosságnak még kijárt némi tisztelet.

Semmi sem mutatja jobban ezt a célzatosságot ezekben a filmekben, mint a főszereplők kiválasztása: a magukra legtöbbet adó elégikus westernekben a műfajhoz ezer szálon kötődő arcok kaparintják kézbe a hatlövetűt. Ezek a (döntő többségükben) férfiak pedig azokat találják halálbiztosan telibe (már a banditák mellett), akik csendben elbőgik magukat, amikor A mesterlövész elején John Wayne-ről, a westernfilm George Washingtonjáról kiderül (mert megmondja neki James Stewart, Anthony Mann dühös westernjeinek hérosza), hogy gyógyíthatatlan rákja van. Akik őszintén felhörrennek a blaszfémián, hogy Tom Doniphonra (szintén Wayne) nem húzta fel sarkantyús csizmáját a sírbatétel előtt a temetkezési vállalkozó a Liberty Valance-ben. Akik a Volt egyszer egy Vadnyugat végén nem csupán Cheyenne-t látják haslövéssel a porban, hanem észlelik az őt adó Jason Robardsot is: Doc Hollidayt John Sturges kíméletlen univerzumából – és így tovább.

Randolph Scott, Ron Starr, Joel McCrea

Randolph Scott, Ron Starr, Joel McCrea

 

Második, 1962-es rendezésében Sam Peckinpah duplán épít erre a hatásra. Először a másodosztály királya, Joel McCrea tűnik fel a színen, és az egykori Buffalo Bill máris rendkívül méltatlan helyzetben találja magát. A deres halántékú fegyverforgató elégedetten biccentget az ujjongó tömegnek, ám gyorsan kiderül, hogy nem miatta gyűltek a főutcára: egy döntő jelentőségű tevefutam okán lelkes a jónép. De Randolph Scott (Budd Boetticher minimalista westernjeinek oszlopa) sem jár sokkal jobban: ő álszakállal, parókában irányít egy cowboyos céllövöldét a búcsúban. Ez hát az új évszázad szép új világa, amely legföljebb bohócokként hasznosítja az egykori hősöket. Érthető hát, hogy amikor a két öreg elindul, hogy megvédelmezzen, mint a régi szép időkben, egy aranyszállítmányt, szavaikkal azonnal felkeresik ezeket a szépséges időket.

Peckinpah azonban nem csinál viccet nosztalgikus hőseiből – ahogy bombabiztos arányérzékével a szoborfaragásról is határozottan lemond. A régi becsületkódexéhez rokonszenvesen ragaszkodó Steve Juddot (McCrea) például csak egyetlen lépésnyi távolságba rajzolja attól a remeteként élő apától, aki fojtogató merevségével elüldözi maga mellől a lányát a farmról, ahol hőseink megszállnak. Gil Westrum (Scott) gerincét pedig mintha megroppantotta volna a kor: furtonfurt az arany elcsaklizásán mereng. Ami pedig a legendás régi világot illeti, annak realitásával a hegyi tábor kuplerájában nézhetünk szembe, ahol John Ford közösségformáló, szent rituáléinak megtiprása zajlik egy rettenetes esküvő során. A nosztalgia hamis gyakorlatáról aligha lehet többet mondani annál, mint amikor kiderül: az anekdotáik terepét leghűbben felidéző helyszínt a való világban hőseink mélyen (és okkal) megvetik. Csakhogy pontosan az a régi világ formálta készre ezeket a fájós hátú matuzsálemeket, akik a film végén, a sárguló levelek alatt úgy billentik helyükre a dolgokat, ahogy csak a legeslegnagyobbak tudják. Peckinpah itt végre szabadon eresztheti később légballonnyivá növesztett pátoszát, amitől reped a szív, miközben ide-oda repkednek a pisztolygolyók.

A Délutáni puskalövésekből hiányzik az ismertebb Peckinpah-filmek, a Vad banda, a Szalmakutyák erőszakossága; nem velejéig romantikus, mint A szökés, és nem is olyan költői, mint a Pat Garrett. Szimplább, szikárabb, de semmivel sem gyengébb mozi, mely temérdek tudást őriz a változások emelt fővel távozó veszteseiről.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.