Film

Állva maradni

  • Szabó Ádám
  • 2016. december 17.

Film

A fáma szerint szex közben meghalni a legszebb halál – de mi van akkor, ha egy inspirációt kereső filmrendező dug halálba egy latens homoszexuális idős embert?

Alain Guiraudie (vele készült interjúnk az előző lapszámban olvasható) a Freud-összes, valamint a queer és genderelmélet válogatott tanulmányainak átnyálazása után megint pszichoanalitikai húrokat penget, és a legjobb úton halad afelé, hogy ha csak homályos széljegyzetként is, de megemlítsék nevét bizonyos filmelméleti kurzusok. Hőse tipikus gyökértelen értelmiségi, aki a hajléktalanokkal kvaterkázástól a nem is oly idilli pásztor­létformáig sok mindent kipróbál, hogy végre megszüljön egy forgatókönyvet. Egy idő után viszont a leendő film inkább csak komikus apropó, és odakerül a hangsúly, hogy megtalálja-e önmagát. Bánatosan kókadozó metaforákat, diadalmasan meredező farkakat és egy premier plánba mutatott szülést is láthatunk, csakhogy a projektoros artmozik kötelmeinek is megfeleljen a film. A rendező szeretne megbotránkoztató művészfilmes ma­radni, a főhős is erősen igyekszik minden olyan kategória alól kibújni, amit a társadalom rákényszerít: értelmiségi, városi, szerető, apa, heteroszexuális. Közben karikatúraszerű figurák suhannak el, akiket jobbára csak szexualitásuk jellemez – így aztán egyetlen alakkal sem tudunk rokonszenvezni, jobb híján kénytelenek vagyunk együtt érezni a groteszk főhőssel. Ilyen az egész, ez a film minden vállalását felemásan teljesíti: megbotránkoztatni, elgondolkodtatni, viccelni és öncélúnak lenni is csak félig-meddig sikerül neki.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.