Film

Állva maradni

  • Szabó Ádám
  • 2016. december 17.

Film

A fáma szerint szex közben meghalni a legszebb halál – de mi van akkor, ha egy inspirációt kereső filmrendező dug halálba egy latens homoszexuális idős embert?

Alain Guiraudie (vele készült interjúnk az előző lapszámban olvasható) a Freud-összes, valamint a queer és genderelmélet válogatott tanulmányainak átnyálazása után megint pszichoanalitikai húrokat penget, és a legjobb úton halad afelé, hogy ha csak homályos széljegyzetként is, de megemlítsék nevét bizonyos filmelméleti kurzusok. Hőse tipikus gyökértelen értelmiségi, aki a hajléktalanokkal kvaterkázástól a nem is oly idilli pásztor­létformáig sok mindent kipróbál, hogy végre megszüljön egy forgatókönyvet. Egy idő után viszont a leendő film inkább csak komikus apropó, és odakerül a hangsúly, hogy megtalálja-e önmagát. Bánatosan kókadozó metaforákat, diadalmasan meredező farkakat és egy premier plánba mutatott szülést is láthatunk, csakhogy a projektoros artmozik kötelmeinek is megfeleljen a film. A rendező szeretne megbotránkoztató művészfilmes ma­radni, a főhős is erősen igyekszik minden olyan kategória alól kibújni, amit a társadalom rákényszerít: értelmiségi, városi, szerető, apa, heteroszexuális. Közben karikatúraszerű figurák suhannak el, akiket jobbára csak szexualitásuk jellemez – így aztán egyetlen alakkal sem tudunk rokonszenvezni, jobb híján kénytelenek vagyunk együtt érezni a groteszk főhőssel. Ilyen az egész, ez a film minden vállalását felemásan teljesíti: megbotránkoztatni, elgondolkodtatni, viccelni és öncélúnak lenni is csak félig-meddig sikerül neki.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.