Film

Állva maradni

  • Szabó Ádám
  • 2016. december 17.

Film

A fáma szerint szex közben meghalni a legszebb halál – de mi van akkor, ha egy inspirációt kereső filmrendező dug halálba egy latens homoszexuális idős embert?

Alain Guiraudie (vele készült interjúnk az előző lapszámban olvasható) a Freud-összes, valamint a queer és genderelmélet válogatott tanulmányainak átnyálazása után megint pszichoanalitikai húrokat penget, és a legjobb úton halad afelé, hogy ha csak homályos széljegyzetként is, de megemlítsék nevét bizonyos filmelméleti kurzusok. Hőse tipikus gyökértelen értelmiségi, aki a hajléktalanokkal kvaterkázástól a nem is oly idilli pásztor­létformáig sok mindent kipróbál, hogy végre megszüljön egy forgatókönyvet. Egy idő után viszont a leendő film inkább csak komikus apropó, és odakerül a hangsúly, hogy megtalálja-e önmagát. Bánatosan kókadozó metaforákat, diadalmasan meredező farkakat és egy premier plánba mutatott szülést is láthatunk, csakhogy a projektoros artmozik kötelmeinek is megfeleljen a film. A rendező szeretne megbotránkoztató művészfilmes ma­radni, a főhős is erősen igyekszik minden olyan kategória alól kibújni, amit a társadalom rákényszerít: értelmiségi, városi, szerető, apa, heteroszexuális. Közben karikatúraszerű figurák suhannak el, akiket jobbára csak szexualitásuk jellemez – így aztán egyetlen alakkal sem tudunk rokonszenvezni, jobb híján kénytelenek vagyunk együtt érezni a groteszk főhőssel. Ilyen az egész, ez a film minden vállalását felemásan teljesíti: megbotránkoztatni, elgondolkodtatni, viccelni és öncélúnak lenni is csak félig-meddig sikerül neki.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.