Film

Éjszakai ragadozók

  • - kg -
  • 2016. december 17.

Film

Nem kell divattervezőnek lenni, hogy mutatós embereket gusztusosan fényképezzünk, de azért nem árt: Tom Fordnak, a divatkirályból lett filmrendezőnek mindez nagyon megy, ilyen odaadóan még sosem filmezték le Amy Adams vizes testét és Jake Gyllenhaalt a zuhany alatt. Ford úgy képes megmutatni a finom kidolgozású testeken lefutó vízcseppeket, ahogy erre csak kevesen voltak képesek eddig a mozgókép történetében. Művész született, egy egyszerre érzelmes és hideg tekintetű auteur, aki úgy tudja a híres testeket elhelyezni a térben – legyen az egy rideg üvegpalota vagy a texasi sivatag sivár végtelenje –, hogy nincs az a parfümreklám, mely a nyomába érhetne. Ami a vízcseppek folyását illeti, az éppúgy drámai célt szolgál, mint a színészek szenvedése. Két talányosan összeérő történetben szenvednek és szenvedve zuhanyoznak a sztárok; Adamsnek egy szigorú feketébe öltöztetett csúcsművészeti csúcsmunkatárs, egy vastag keretes dizájnszemüvege mögül fuldokolva pislogó galerista figurája jutott, míg Gyllenhaal kettős szerepben tesz-vesz. Hol a sivatagban szenved el szörnyű csapásokat, hol egy párkapcsolati drámában néz jelentőségteljesen Amyre. A sok kényelmes talányból – ki kinek a képzeletében mit csinál –, és a művészien keretezett szimbólumokból egyvalami biztos: Tom Ford kirakatrendezőnek kimagasló. Még nem egészen egy Lynchbe oltott, Hitchcockkal keresztezett Bergman, de remekül játssza a művészt. Testeket közelről, felhőket messziről, utakat felülről nagyon tud. Csak ezt a fránya mondanivalót, azt nem kéne erőltetni.

Forgalmazza az UIP – Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.