Film

Éjszakai ragadozók

  • - kg -
  • 2016. december 17.

Film

Nem kell divattervezőnek lenni, hogy mutatós embereket gusztusosan fényképezzünk, de azért nem árt: Tom Fordnak, a divatkirályból lett filmrendezőnek mindez nagyon megy, ilyen odaadóan még sosem filmezték le Amy Adams vizes testét és Jake Gyllenhaalt a zuhany alatt. Ford úgy képes megmutatni a finom kidolgozású testeken lefutó vízcseppeket, ahogy erre csak kevesen voltak képesek eddig a mozgókép történetében. Művész született, egy egyszerre érzelmes és hideg tekintetű auteur, aki úgy tudja a híres testeket elhelyezni a térben – legyen az egy rideg üvegpalota vagy a texasi sivatag sivár végtelenje –, hogy nincs az a parfümreklám, mely a nyomába érhetne. Ami a vízcseppek folyását illeti, az éppúgy drámai célt szolgál, mint a színészek szenvedése. Két talányosan összeérő történetben szenvednek és szenvedve zuhanyoznak a sztárok; Adamsnek egy szigorú feketébe öltöztetett csúcsművészeti csúcsmunkatárs, egy vastag keretes dizájnszemüvege mögül fuldokolva pislogó galerista figurája jutott, míg Gyllenhaal kettős szerepben tesz-vesz. Hol a sivatagban szenved el szörnyű csapásokat, hol egy párkapcsolati drámában néz jelentőségteljesen Amyre. A sok kényelmes talányból – ki kinek a képzeletében mit csinál –, és a művészien keretezett szimbólumokból egyvalami biztos: Tom Ford kirakatrendezőnek kimagasló. Még nem egészen egy Lynchbe oltott, Hitchcockkal keresztezett Bergman, de remekül játssza a művészt. Testeket közelről, felhőket messziről, utakat felülről nagyon tud. Csak ezt a fránya mondanivalót, azt nem kéne erőltetni.

Forgalmazza az UIP – Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.