Film

Éjszakai ragadozók

  • - kg -
  • 2016. december 17.

Film

Nem kell divattervezőnek lenni, hogy mutatós embereket gusztusosan fényképezzünk, de azért nem árt: Tom Fordnak, a divatkirályból lett filmrendezőnek mindez nagyon megy, ilyen odaadóan még sosem filmezték le Amy Adams vizes testét és Jake Gyllenhaalt a zuhany alatt. Ford úgy képes megmutatni a finom kidolgozású testeken lefutó vízcseppeket, ahogy erre csak kevesen voltak képesek eddig a mozgókép történetében. Művész született, egy egyszerre érzelmes és hideg tekintetű auteur, aki úgy tudja a híres testeket elhelyezni a térben – legyen az egy rideg üvegpalota vagy a texasi sivatag sivár végtelenje –, hogy nincs az a parfümreklám, mely a nyomába érhetne. Ami a vízcseppek folyását illeti, az éppúgy drámai célt szolgál, mint a színészek szenvedése. Két talányosan összeérő történetben szenvednek és szenvedve zuhanyoznak a sztárok; Adamsnek egy szigorú feketébe öltöztetett csúcsművészeti csúcsmunkatárs, egy vastag keretes dizájnszemüvege mögül fuldokolva pislogó galerista figurája jutott, míg Gyllenhaal kettős szerepben tesz-vesz. Hol a sivatagban szenved el szörnyű csapásokat, hol egy párkapcsolati drámában néz jelentőségteljesen Amyre. A sok kényelmes talányból – ki kinek a képzeletében mit csinál –, és a művészien keretezett szimbólumokból egyvalami biztos: Tom Ford kirakatrendezőnek kimagasló. Még nem egészen egy Lynchbe oltott, Hitchcockkal keresztezett Bergman, de remekül játssza a művészt. Testeket közelről, felhőket messziről, utakat felülről nagyon tud. Csak ezt a fránya mondanivalót, azt nem kéne erőltetni.

Forgalmazza az UIP – Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.