tévésmaci

Kutyám, lovam, majomom

  • tévésmaci
  • 2012. október 20.

Film

Amikor Sztupa és Troché vidékre mentek vinni az ügyeket, már a harmadik napon különös dolgokra lettek figyelmesek. Bár az, hogy a lényeget ők vették-e észre, vagy fölhívta rá valaki a figyelmüket, nos, máig vitatott - többek szerint a leharapott ujjú Zsebők szólt nekik, akinek régen a malacok harapták le az ujját, etetés közben.

Nem az összes malac, csak egy természetesen, de konkrétan már ő sem emlékszik, hogy melyik, hisz az illető elszaladt a zsákmánnyal, a többi meg azonnal hadra kelt vele, így csak egy nagy fekete kupacot látott volna Zsebők, ha eszénél van, de nem látott, mert - érthető okokból - csak a fájdalma érdekelte; összeszorított szemmel üvöltött. De ez régen volt. Most az volt, hogy az első két nap még simán ment, Troché többször felkiáltott, hogy friss levegő, friss levegő, egyszer még tán angolul is, már ha azt, hogy "fresa" tekinthetjük angolnak. Sztupa még nála is messzebb ment a levegőfogyasztásban, s negyedórákat, sőt feleket is elálldogált az istálló ajtajában, mélyeket szippantván a szénaillatból, illetve a vele oly szerfelett közeli rokonságot fenntartó tehéntrágyaszagból, miközben a képére valamiféle boldog elégedettség ült ki, mint amilyet csak napkeleti bölcsek orcáján tapasztalhatni olykor, amint a felsőbb szerveikkel értekeznek. A jó levegőn túl természetesen a helyi, kimondottan tájjellegű élelmiszerekben tett nagyszabású károkozás is fontos tennivalónak mutatkozott mindkettejük számára, de amikor már azzal is betelni látszottak, s végre a fehérnép után vetették volna magukat, akkor ütött be a ménkű. Hogy maguktól mentek-e ki a disznóólhoz, vagy a csonka ujjú Zsebők taszigálta oda őket, azt most hagyjuk is, de az tény, hogy döbbenten támaszkodtak a léckerítésnek, s szinte hülyén konstatálták a látottakat, "ez tényleg az, aminek látszik?". Igen, az. Valszeg. Mi a fene lenne, ha valakinek két kicsi, voltaképpen egészen aprócska, de mégis jól észrevehető duzzanat jelenik meg kétoldalt a homlokán? Ne jöjjenek avval, hogy a sertésnek nincs is homloka, inkább menjenek tévét nézni!

Pénteken (21-én) Fehér keresztnevű kedves nézőinket köszöntjük a Film Mánia nevű csatornán, negyed nyolctól a Fehér Agyar című amerikai film Jack London művéből, éjjel fél kettőkor pedig a Fehér galamb egy spanyol, Antonio Banderasszal, logikusan Jack Lisszabon művéből, de ebben lehet, hogy tévedek, mindenesetre nevezett felgyújtja benne a házat.

Szombaton este fél nyolckor a tv2 a távolról sem alkotói erények nélküli Coppola gyermek, Sofia 2006-os kosztümös filmjét, a Marie Antoinette-et adja, ami ellen egy soros Jane Eyre áll negyed kilenctől szorítóba az m1-en, ahol éjjel egy előtt egy német-svéd-osztrák thriller, A kínai is elkezdődik, Suzanne von Borosdy és Michael Nyqvist fellépésével. Aki megmondja, hogy kettőjük közül melyik magyar és melyik színes bőrű, az levelet kap Hende Csabától, vagy vitézségi érmet. A Dunán ebédidőben nyomatott 1957-es Bolond április nyugodtan nevezhető egy műhelyforgácsnak Fábri Zoltán munkásságából.

Vasárnap ugyanebből a korból az ugyanott, ugyanakkor zúzott meskete, Az eltüsszentett birodalom valamiért tán áthallásos volt, s az olyat régen nagyon szerettük, de már mindkét kor véget ért - szerencsére.

Hétfő: ért a jó fenét véget, nem ért véget itt semmi, a jövő úgy kezdődik, hogy az m2 megint elkezdi elölről este fél kilenctől a Pirx kalandjait. Talán a Marslakókhelyett?

Kedden este fél tíztől a Zabriskie Point a Dunán nyilvánvalóan a hét filmje, ami egyfelől szegénységi bizonyítvány, mert kifejezetten didaktikus filmmű a szerencsétlen, másfelől viszont a homokban dugnak benne, ami pártolandó magaviselet.

Szerdán nyilván valami ördögmotorosról szól A leggyorsabb Indian, lévén utóbbi egy motorbicikli-márka.

Csütörtök estére a Duna a Zöldár című filmet turkálta ki Gaál István életművéből, ebben meg a vidéki versenyző jön fel Pestre a zegyetemre. Hát, jöjjön. De önök mondják le a tévé-előfizetést, s az így megtakarított pénzt dobják ki az ablakon, azzal is jobban járnak.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.