tévésmaci

Kutyám, lovam, majomom

  • tévésmaci
  • 2012. október 20.

Film

Amikor Sztupa és Troché vidékre mentek vinni az ügyeket, már a harmadik napon különös dolgokra lettek figyelmesek. Bár az, hogy a lényeget ők vették-e észre, vagy fölhívta rá valaki a figyelmüket, nos, máig vitatott - többek szerint a leharapott ujjú Zsebők szólt nekik, akinek régen a malacok harapták le az ujját, etetés közben.

Nem az összes malac, csak egy természetesen, de konkrétan már ő sem emlékszik, hogy melyik, hisz az illető elszaladt a zsákmánnyal, a többi meg azonnal hadra kelt vele, így csak egy nagy fekete kupacot látott volna Zsebők, ha eszénél van, de nem látott, mert - érthető okokból - csak a fájdalma érdekelte; összeszorított szemmel üvöltött. De ez régen volt. Most az volt, hogy az első két nap még simán ment, Troché többször felkiáltott, hogy friss levegő, friss levegő, egyszer még tán angolul is, már ha azt, hogy "fresa" tekinthetjük angolnak. Sztupa még nála is messzebb ment a levegőfogyasztásban, s negyedórákat, sőt feleket is elálldogált az istálló ajtajában, mélyeket szippantván a szénaillatból, illetve a vele oly szerfelett közeli rokonságot fenntartó tehéntrágyaszagból, miközben a képére valamiféle boldog elégedettség ült ki, mint amilyet csak napkeleti bölcsek orcáján tapasztalhatni olykor, amint a felsőbb szerveikkel értekeznek. A jó levegőn túl természetesen a helyi, kimondottan tájjellegű élelmiszerekben tett nagyszabású károkozás is fontos tennivalónak mutatkozott mindkettejük számára, de amikor már azzal is betelni látszottak, s végre a fehérnép után vetették volna magukat, akkor ütött be a ménkű. Hogy maguktól mentek-e ki a disznóólhoz, vagy a csonka ujjú Zsebők taszigálta oda őket, azt most hagyjuk is, de az tény, hogy döbbenten támaszkodtak a léckerítésnek, s szinte hülyén konstatálták a látottakat, "ez tényleg az, aminek látszik?". Igen, az. Valszeg. Mi a fene lenne, ha valakinek két kicsi, voltaképpen egészen aprócska, de mégis jól észrevehető duzzanat jelenik meg kétoldalt a homlokán? Ne jöjjenek avval, hogy a sertésnek nincs is homloka, inkább menjenek tévét nézni!

Pénteken (21-én) Fehér keresztnevű kedves nézőinket köszöntjük a Film Mánia nevű csatornán, negyed nyolctól a Fehér Agyar című amerikai film Jack London művéből, éjjel fél kettőkor pedig a Fehér galamb egy spanyol, Antonio Banderasszal, logikusan Jack Lisszabon művéből, de ebben lehet, hogy tévedek, mindenesetre nevezett felgyújtja benne a házat.

Szombaton este fél nyolckor a tv2 a távolról sem alkotói erények nélküli Coppola gyermek, Sofia 2006-os kosztümös filmjét, a Marie Antoinette-et adja, ami ellen egy soros Jane Eyre áll negyed kilenctől szorítóba az m1-en, ahol éjjel egy előtt egy német-svéd-osztrák thriller, A kínai is elkezdődik, Suzanne von Borosdy és Michael Nyqvist fellépésével. Aki megmondja, hogy kettőjük közül melyik magyar és melyik színes bőrű, az levelet kap Hende Csabától, vagy vitézségi érmet. A Dunán ebédidőben nyomatott 1957-es Bolond április nyugodtan nevezhető egy műhelyforgácsnak Fábri Zoltán munkásságából.

Vasárnap ugyanebből a korból az ugyanott, ugyanakkor zúzott meskete, Az eltüsszentett birodalom valamiért tán áthallásos volt, s az olyat régen nagyon szerettük, de már mindkét kor véget ért - szerencsére.

Hétfő: ért a jó fenét véget, nem ért véget itt semmi, a jövő úgy kezdődik, hogy az m2 megint elkezdi elölről este fél kilenctől a Pirx kalandjait. Talán a Marslakókhelyett?

Kedden este fél tíztől a Zabriskie Point a Dunán nyilvánvalóan a hét filmje, ami egyfelől szegénységi bizonyítvány, mert kifejezetten didaktikus filmmű a szerencsétlen, másfelől viszont a homokban dugnak benne, ami pártolandó magaviselet.

Szerdán nyilván valami ördögmotorosról szól A leggyorsabb Indian, lévén utóbbi egy motorbicikli-márka.

Csütörtök estére a Duna a Zöldár című filmet turkálta ki Gaál István életművéből, ebben meg a vidéki versenyző jön fel Pestre a zegyetemre. Hát, jöjjön. De önök mondják le a tévé-előfizetést, s az így megtakarított pénzt dobják ki az ablakon, azzal is jobban járnak.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.