Film

anyám!

  • - kg -
  • 2017. november 26.

Film

A történet szerint… jaj, de miket is beszélünk, szóval, a rendezői vízió szerint, mely rendezői vízió a vizionárius rendező, Darren Aronofsky fejéből pattant ki, valahol a természet lágy ölén, a tudat és a tudatalatti összefolyásánál, az üveghegyen innen, de a valóságon túl, ahol Jennifer Lawrence-en és Javier Bardemen kívül csak a prücskök és metaforák ciripelése meg a kurta farkú malac túrása hallatszik, szóval, itt éldegél takaros házában a fiatalasszony (Lawrence) és költészettel foglalkozó ura (Bardem). Valami azonban nem stimmel a babaházzal, hívatlan idegenek állítanak be egyre-másra, és minél több idegen állít be, annál kevesebb dolog magyarázható ép ésszel. És minél kevesebb magyarázható, annál művészibb minden. Darren Aronofsky filmjét Darren Aronofsky tudatalattija rendezte; csak kevesen mondhatják el magukról, hogy 30 millió dollárt költhettek terápiára. Darren ezzel egy csomó kanapéidőt spórolt, miközben minden beállításon látszik a sziklaszilárd meggyőződés, hogy ami itt folyik, az magas és művészet. Egy véget érni nem akaró rémálom, egy kedvünk szerint magyarázható Rorschach-teszt, melyből persze egy csomó divatos horrorklasszikus (innen is köszöntjük Rosemary gyermekét) köszön vissza, elvégre Darren nem csak érzi, de érti is a művészetet. Lawrence pokoljárásába bármi és annak az ellenkezője is belemagyarázható, így lesz aztán teljesen tét nélkülivé az egész, akárhol áll is meg a bibliaiutalás-számláló. Persze lehet, hogy azoknak van igazuk, akik átszellemülten kiáltanak fel: Ó, Darren, felnyitottad a szememet, köszönöm!

Forgalmazza az UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.