Film

A gyanú

  • - cd -
  • 2017. november 26.

Film

Jó ideje köztudott, hogy az akciófilm műfajában az amerikai piacot legjobb eséllyel az ázsiai veszélyezteti. Most épp egy koreai röpdolgozat tűnik ki a kínálatból, mely bár elég semmitmondó címet visel, mégis oly szerfelett fordulatos, hogy az ember szó szerint csak kapkodja a fejét. Hosszú (137 perces) és kemény, mint a 100 éves háború, voltaképpen az egész egy nagy autósüldözés, amit persze sűrűn szakít meg fegyverropogás és egymás avatott agyonkaratézása.

Mindez persze nem lenne nagy újdonság, ám a kivitelezés több is, mint vérprofi. Ez már itt a 21. század, s úgy fejbe is ver, ahogy kell. S utána még beléd is rúg. A tematikum gondosan kerül minden úttörést, van egy különleges ügynök, akit saját bajtársai is átvernek (nem először), de nincs nála jobb, ezért rájön (akárcsak a lőinger); ő nyilván kiiktathatatlan, akár egy szuperhős (de nem az), mindig ő a jobb, és mindent túlél.

A zavaros háttérhatalmak érdekei e filmből csak nehezen kibogarászhatók, de ki bánja. Hősünk likvidál egy fontos vezetőt, s valamit – amiről persze jó ideig maga sem tudja, mi az – el is kéne ásnia. Mondjuk, el nem ássa, de a játékidő végéhez közeledve fény derül a titok leplére, sikerül megfejteni, hogy a rettegett atom- vagy másmilyen fegyver elkészítési receptje valami egészen meglepő problémára jelent gyógyírt. A kód neve: hajdina. Ezen aztán felbuzdulva besűrűsödik a titkos ügynöki szakmázás is: mindenki elárul mindenkit, a szereplők fele majdnem vagy nagyon is meghal. De ki ez a kislány? – kérdezi hősünk kicsit elanyátlanodva, majd tüzet nyit.

A Koreai Filmfesztivál műsorán, október 25–29.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)