Film

Forszírozott katarzis

Mészáros Márta: Aurora borealis – Északi fény

  • 2017. november 26.

Film

Nem, nem a történettel van baj. Erőszakból születtek gyermekek a második világháború s az azt követő, távolról sem csak Magyarországot érintő szovjet megszállás(ok) során, valószínűleg a legszélsőségesebb becslések sem merik feltételezni, mennyien.

Családok sorsa kavarodott fel oly mértékben, mint ami ebben a filmben szerepel. A múltban, múltunkban sokkal több elhallgatott s örökre titokban tartani kívánt momentum van, mint amit el tudnánk képzelni. Nagyon is hiteles tehát a kommunizmus elől az 1953-ban még szintén szovjet megszállás alatt lévő Ausztriába szökött magyar lány fiktív története, akinek szerelmét lelövik a disszidálás során, őt magát megerőszakolják, sorsa később fatális módon összefonódik egy osztrák lány sorsával, aki viszont szovjet katonatiszt szerelme miatt végzi a Gulagon. Nagyon is hihető, hogy mindennek eltitkolt következményeivel a megtagadott vagy megmentett gyerekeknek, leszármazottaknak kell szembenézniük, s értjük azt az állítást is, hogy feloldozást a múlt vétkei alól csak a megbocsátás, megbékélés hozhat.

Nem a szüzsé, hanem a kivitelezés hiteltelen. A forgatókönyv íróasztali mondatai, a fordulatok célzatossága, a jelenetezés darabossága, a plánozás közhelyei (tényleg minden filmben át kell süssön a nap a csókolózó szerelmesek ajka közt?), a színészvezetés direktsége (tényleg mindig premier plánban kell belesírni, ordítani a kamerába?) megölik mindazt, ami értékes lehetne ebben a vállalkozásban. Apropó, színészvezetés: a titkokat rejtegető Máriát adó Törőcsik Marin és annak ifjúkori alakját adó Törőcsik Franciskán kívül szinte egyetlen hiteles szereplő nincs. A főalakok között akad szereposztási tévedés (Wunderlich Józsefre bízni az alkatától idegen ifjú grófot nevetséges), van fölösleges (Antonio de la Torre apafiguráját talán valami külföldi támogatás miatt írták bele a filmbe), s van, akit csak nem sikerült elfogadható színvonalú alakításra ösztönözni (az unoka szerepében Ladányi Jákob hasogatja a színfalat) – de leginkább a voltaképpeni főhős, a titkok nyomába eredő Tóth Ildikó bolyong idegenül egyáltalán nem rá szabott szerepében. Az a legkevesebb, hogy személye és az általa játszatott figura között csaknem egygenerációnyi különbség van (az időkezelés amúgy is problematikus a filmben, ha utánaszámolunk, sehogy sem jön ki, hogy akkor most ki hány éves). De nincs megírva, s ezért nincs eljátszva sem az a belső átalakulás, ami a film voltaképpeni témája lenne. A titkaitól végül megszabaduló, haldokló Máriánál sincs, persze, de Törőcsik Mari (a filmtől teljesen függetlenül, sőt, szinte a film felszínessége ellenére) ezen ábrázolni elmulasztott átalakulás helyett hozzáteszi a maga bölcsességét, élettapasztalatát a forgatókönyvben amúgy eléggé következetlenül megformált figurához.

Mészáros Márta pályafutása során szinte mindig fontos, komoly, jelentős problémákat ragadott meg. Ám távolról sem sikerült mindig a maga komplexitásában kibontania az általa felvetett problematikát. Itt sem kiteljesedik az egyre kanyargó, és számos ballaszt által elnehezített történet, hanem belefullad a kimódoltságba, a felszínes megközelítésbe és a hatásvadász megoldásokba, a forszírozott katarzisba. A befejező nagyjelenettel pedig büszkén vágtat el a leplezetlen giccs édes-könnyes birodalmába.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”