Film

Arany

  • 2017. április 2.

Film

A bányászati vállalkozó família sokadik leszármazottja épp tönkremenőben van, amikor álmot lát. Mindjárt tudja, hogy ha párja ékszereinek zaciba adása árán is, de repülőjegyet kell vennie, mert Indonéziában mesés aranylelőhely s egy magafajtájú, nemesfémmegszállott geológus várja. Meg sár, monszun, malária, lázongó munkások, csalódást keltő kutatási eredmények. Aztán, amikor már minden veszni látszik, beüt az üzlet. Amikor meg beindulni látszik az üzlet, beüt a krach. Ám amikor úgy tűnik, vége mindennek… Nem folytatom. A való életből (sok-sok áttétellel) transzformált sztori végtelen hullámvasutazás a siker csúcsai és a kudarc mélységei között. Intrikák, üzleti trükkök és korrupció áttekinthetetlen sorát látjuk, ahol egy pénzéhes, hiú és bunkó alkoholista a pozitív hős a nála is pénz­éhesebb és gátlástalanabb bankárok és politikusok között. Az ő nézőpontjából láttatott világban az őszinte, nyílt kapzsiság már-már morális imperatívuszként értelmeződik a minden elemében korrupt banki világ amoralitásához képest.

A nagy szakértelemmel bonyolított film főszerepében a pocakos, kopaszodó, folyton izzadt, láncdohányos pénzcsinálóvá Matthew McConaughey alakul át. Ő meg teljes színészi eszköztára, nézései, hangsúlyai, gesztusai mellett átalakított testi valójával: rémes metszőfogpótlásával, megnövesztett pocakjával és hájas seggével is közöl. Azt közli, hogy a világot mozgató energia a pénz. Ez az életcél és a boldogság, a szépség és az igazság – és ez az állítás végül sem kerül idézőjelbe s nem is lesz reflektálva. Ezzel lehet azonosulni.

 

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.