Film

Arany

  • 2017. április 2.

Film

A bányászati vállalkozó família sokadik leszármazottja épp tönkremenőben van, amikor álmot lát. Mindjárt tudja, hogy ha párja ékszereinek zaciba adása árán is, de repülőjegyet kell vennie, mert Indonéziában mesés aranylelőhely s egy magafajtájú, nemesfémmegszállott geológus várja. Meg sár, monszun, malária, lázongó munkások, csalódást keltő kutatási eredmények. Aztán, amikor már minden veszni látszik, beüt az üzlet. Amikor meg beindulni látszik az üzlet, beüt a krach. Ám amikor úgy tűnik, vége mindennek… Nem folytatom. A való életből (sok-sok áttétellel) transzformált sztori végtelen hullámvasutazás a siker csúcsai és a kudarc mélységei között. Intrikák, üzleti trükkök és korrupció áttekinthetetlen sorát látjuk, ahol egy pénzéhes, hiú és bunkó alkoholista a pozitív hős a nála is pénz­éhesebb és gátlástalanabb bankárok és politikusok között. Az ő nézőpontjából láttatott világban az őszinte, nyílt kapzsiság már-már morális imperatívuszként értelmeződik a minden elemében korrupt banki világ amoralitásához képest.

A nagy szakértelemmel bonyolított film főszerepében a pocakos, kopaszodó, folyton izzadt, láncdohányos pénzcsinálóvá Matthew McConaughey alakul át. Ő meg teljes színészi eszköztára, nézései, hangsúlyai, gesztusai mellett átalakított testi valójával: rémes metszőfogpótlásával, megnövesztett pocakjával és hájas seggével is közöl. Azt közli, hogy a világot mozgató energia a pénz. Ez az életcél és a boldogság, a szépség és az igazság – és ez az állítás végül sem kerül idézőjelbe s nem is lesz reflektálva. Ezzel lehet azonosulni.

 

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.