Film

Arany

  • 2017. április 2.

Film

A bányászati vállalkozó família sokadik leszármazottja épp tönkremenőben van, amikor álmot lát. Mindjárt tudja, hogy ha párja ékszereinek zaciba adása árán is, de repülőjegyet kell vennie, mert Indonéziában mesés aranylelőhely s egy magafajtájú, nemesfémmegszállott geológus várja. Meg sár, monszun, malária, lázongó munkások, csalódást keltő kutatási eredmények. Aztán, amikor már minden veszni látszik, beüt az üzlet. Amikor meg beindulni látszik az üzlet, beüt a krach. Ám amikor úgy tűnik, vége mindennek… Nem folytatom. A való életből (sok-sok áttétellel) transzformált sztori végtelen hullámvasutazás a siker csúcsai és a kudarc mélységei között. Intrikák, üzleti trükkök és korrupció áttekinthetetlen sorát látjuk, ahol egy pénzéhes, hiú és bunkó alkoholista a pozitív hős a nála is pénz­éhesebb és gátlástalanabb bankárok és politikusok között. Az ő nézőpontjából láttatott világban az őszinte, nyílt kapzsiság már-már morális imperatívuszként értelmeződik a minden elemében korrupt banki világ amoralitásához képest.

A nagy szakértelemmel bonyolított film főszerepében a pocakos, kopaszodó, folyton izzadt, láncdohányos pénzcsinálóvá Matthew McConaughey alakul át. Ő meg teljes színészi eszköztára, nézései, hangsúlyai, gesztusai mellett átalakított testi valójával: rémes metszőfogpótlásával, megnövesztett pocakjával és hájas seggével is közöl. Azt közli, hogy a világot mozgató energia a pénz. Ez az életcél és a boldogság, a szépség és az igazság – és ez az állítás végül sem kerül idézőjelbe s nem is lesz reflektálva. Ezzel lehet azonosulni.

 

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.