Film

Szarvasvér

Enyedi Ildikó: Testről és lélekről

Film

A főleg a bájos női ikersztoriról (Az én XX. századom) és a párizsi máguspárbajról (Simon mágus) ismert, ’89-ben rögtön az európai művészfilm élvonalába katapultáló, idejét mostanában a Terápia rendezésével töltő Enyedi Ildikó nagy comebackjének története banális: férfi és nő egymásra talál.

Közben kavar egy nyomozó is, valaki megfújta a búgatóport, de némi bélszínnel korrumpálható. A krimiszálból nem is lesz semmi, de közben fény derül a vágóhíd gazdasági igazgatója és az autisztikus vonásokat mutató minőségellenőr közös álmára, amiben szarvasalakban együtt kóborolnak az erdőben élelem után szimatolva. Furcsa különcök összejönnek, ez már szinte romkom, de nem Enyedinél. A alaptónus a fakó melankólia, mintha egy Edward Hopper-albumot lapozgatnánk. A finom humor is tragédiával fenyeget, bár a végén csattan a happy end, útközben a vér is kibuggyan.

Endre kiábrándult, bezáródott, megkérgesedett: stílusos kislakás, jól fizető meló az EU-konform vágóhídon, csacsogás az ebéd fölött, este párizsis kenyér, éjszaka tévé. Endre, hála a sok tapasztalatnak, átlát az embereken, az a típus, aki nem mond semmit, mégis mindenki neki teszi fel a fontos kérdéseket. Kimért és hűvös, a vágóhíd a szívügye, de a pénzügyi mutatók mellett a dolgozók lelki életét is buzgón monitorozza. A szűzies Mária viszont retteg minden emberi interakciótól, nem érti az iróniát, feszeng; egy nagyra nőtt gyerek. Bezáródott rég, csak otthon, a bábjai előtt nyílik meg, amikor eljátssza a nap fontos eseményeit. Az érzelmek veszélyesek, a marhák kaszabolása tiszta sor, csak az a kérdés, a hús hányadosztályú. Endrének és Máriának már az érintés is halálosan fenyegető, ezért a teljes érzéki és érzelmi absztinencia: semmi sem biztonságosabb, mint az egyedüllét, a belső világ hermetikus elzárása.

Elidőzünk a marhák bánatos szemén, halljuk a lihegésüket, látjuk a gépesített ölés minden részletét, dolgozik a fűrész, elválik a fej a nyaktól, csorog a vér, pont mint Fassbinder transznemű tragédiájában (Amikor 13 újhold van egy évben). Az ipari ölésre válaszolnak a ködös álomképek a szarvaspárról, ők a maguk méltóságát megőrizve szabadok a vadonban – a kapcsolódás a másikhoz, a közösség mindig virtuális, a magány viszont valóságos és húsba vág.

A furcsa eset annyira meglepi hőseinket, hogy nem is tesznek fel kérdéseket, csak elindulnak tétován a félelmetes hajtűkanyarokkal teli úton a másik ember felé. Egy lépés oldalra, kettő hátra, a film is csigalassan építkezik, nem történik semmi, de ebbe a semmibe hőseink majdnem belehalnak. A férfi csúnyán megbántja a nőt, amire a nő önmaga ellen fordul, igazi érfelvágós zene szólal meg egy brit folkénekestől, a filmben először – kegyetlen választás Enyeditől, forog a kés a szívben, és egy pillanatra a testi fájdalom még mindig sokkal jobb megoldásnak tűnik, mint a másik szemébe nézni. De megakad a CD, és eljön – bár nem logikus – a beteljesülés: közös zuhanás a sötétbe, a képzelet lecserélése az érzéki valóságra és a közös paradicsomevés másnap reggel. A híresztelésekkel ellentétben ez szerencsére nem az álmok valóságáról, a sorsszerű találkozásról, a vak szerelemről, a csoda létezéséről, a vágyak kielégíthetetlenségéről, esetleg testről és lélekről árul el valamit. A tanulság épp az, hogy test és lélek nem szétválasztható. Enyedit az érzékiség újratanulásának lehetősége érdekli; az az ár, amit a jól ki­épített magányért fizetünk.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.