Tévésorozat

Átok

  • - kg -
  • 2012. február 3.

Film

Nem kamu, tényleg benne vagyunk az unióban: persze írták az újságok is, de hát annyi mindent írnak azok, ha viszont egy tévésorozat úgy kezdődik, hogy Eszter mint uniós jogász tér haza Magyarhonba, akkor nincs mese, tényleg benne vagyunk.

Persze ez még az első évadban történt, azóta Esztert elnyelte ismét az unió köde, s az új részekben (a második etap most ért a végéhez) csak telefonon jelentkezik be, hogy tanácsot adjon az itthoniaknak. Szükség is van a higgadt uniós hangra, mert Marci, Kata és Luca körül forr a levegő. Ahogy Lev Nyikolajevics, a családi szappanoperák nagy öregje mondta: a boldog családok mind hasonlók egymáshoz, minden boldogtalan család a maga módján az. Marci, Kata, Luca és kapcsolt részeik (szerető, féltestvér, horgásztárs) boldogtalansága ugyan sok más sorozatcsalád boldogtalanságához hasonló, de mégiscsak minőségi boldogtalanság az övék, és ennyiben megemeljük kalapunkat a sok kis tüchtig történetszál előtt. Látszik a meló a sorozaton, nem egy életszerűnek hangzó párbeszéd és nem egy filmszerű képsor emeli Katát, Lucát, Marcit a nagy magyar sorozatátlag fölé. Ha egyszer elkészülne a 8 évszak (1987) remake-je, azt is Mátyássy Áronnak kéne rendeznie: az Utolsó idők művészi komorsága anno még kissé keresettnek tűnhetett, de itt, a családsorozatok levegőjén mintha megtalálta volna természetes közegét. Megy minden, mint egy tisztességes szappanoperában, és még a cliffhangereket sem spórolták el egyszer sem. Bónuszként meg ott van Thuróczy Szabolcs - mellékszereplő ugyan, de a legjobb nézések neki köszönhetők.

Az m1 műsora

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.