Szektaszökevény

Sean Durkin: Martha Marcy May Marlene

  • - kg -
  • 2012. február 3.

Film

A szekta előtt Marthának hívták, a szektakeresztségben azonban a Marcy May nevet kapta. A Marlene amolyan szolgálati név csak, a szekta nő tagjai - sokan vannak, a szektavezér a fiatal lányok nagy barátja - mind egy kicsit Marlene-ek is.


Martha iszkol, ahogy csak a lába bírja, az első adandó telefonfülke alkalmával pedig a nővérét tárcsázza. Elfúló hangon motyogja a kagylóba: tessék őt megmenteni. A nővér jő, nem sokat kérdez, elég, hogy megkerült az elveszettnek hitt leányzó. Különben is, nagy a tóparti ház, lesz hely mindenkinek. Kell is a nagy tér, mert Martha hozza magával Marcy Mayt és Marlene-t is, a szektaszellem nem ereszt, jön föl a múlt, hasad a személyiség, túlórázik a tudatalatti, kísért a kommuna, huhog a bagoly, egyszóval kéne egy szakember.

A szakembert Sean Durkinnek hívják, azt, amit csinál, pedig úgy, hogy filmrendezés. Nem túlzás a titulus: aki ilyen sokat ígérően tud belekezdeni egy történetbe, aki ilyen kellemes feszültségbe tudja ringatni nézőit, és aki ilyen ügyesen hiteti el, hogy többet tud a hősnőjéről, mint amennyit meg is mutat, az letette a mestervizsgát. A hozsannák alapján kicsit talán több lett a filmbe belelátva, mint amennyi ténylegesen ott van, ámbár az sem kevés. Elizabeth Olsen emlékezetes alakítása és az erőteljes hangulatok elemelik a Martha Marcy May Marlene-t a szektákból szabadultakról szóló tévédrámák szintjéről, ám miután ilyen lendületesen elrugaszkodtunk, nem történik más, csak a színvonalas lebegtetés. Szintentartás folyik, szektaügyi ismereteink felfrissítése.

A Budapest Film bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.