Tévé

Az állandó megható

Fókusz

  • Solymosi Bálint
  • 2012. december 1.

Film

Nahát, milyen riasztóan régóta, másfél évtizede nézhetik a Fókuszt azok az emberek, akik minden erejüket és tehetségüket elvesztve azon munkálkodnak, hogy ennek az abszurd és tébolyult országnak az életéről megfeledkezzenek, és helyette valami olyan szörnyűségesre avagy csodálatosra találjanak, amely velük soha nem történhetik meg.

Az évfordulót ünneplő Fókusz Pluszt és általában önmagukat a készítők a gondolatébresztésre hivatkozva ajánlják, hogy majd holnap az izgalmas kezdetekről meg a legkülönösebb történetekről láthatunk képeket, "amelyekkel elgondolkodtattuk Önöket"!

Olyan veszett türelmetlenséggel vártuk a szombat esti Fókusz Pluszt, hogy már péntek este, afféle előzetes (láb)fürdőt veendő a fényből, rácsatlakoztunk az RTL Klubra, hol pont a Fókusz ment. Nemsokára oda jutottunk, hogy vélhetően médiafogyasztói fogyatékossággal születhettünk, hisz látjuk, amit látunk, de arról lekéstünk, hogy föl is fogjuk, mi megy végbe. Mert ott áll egy gigantikus mosógépajtó körablaka előtt (amelyen egy zenekar és Komár László forogva tükröződik) a műsorvezető Gönczi Gábor, mondva azt mágikus egyszerűséggel, hogy "alaposan felforgatta a kedélyeket" Zalatnay Sarolta vallomása. Cini kezd tehát, ő emlékezik meg Komár Lászlóról, a "magyar Elvisről", méghozzá azzal a sírni valóan természetesnek vélt közönségességgel, hogy hát ismerte testük a másikét az ágyban, magukat életük során többször intim helyzetben találták, így aztán, mondja, nagyon hiányzik majd neki. Nos, nyitni kell az elmeélt, kétségtelen! "A rock 'n' roll magyarországi nagykövetének" 1000 és plusz nője volt, állította ő, ám Cininek ezzel kapcsolatban sem maradtak rossz érzései. Viszont kapcsolatuk vége nem sikerült túl jól, mert Komár egyszerűen kitessékelte a kórteremből. Meglangyosodott rózsaszín szesz egy másnapi asztalon, nem juthat erről más a néző eszébe, megnyugtató és elborzasztó.

Miután elhangzik közvéleményre kíváncsi kérdésük - Elvárható egy vagyonos embertől, hogy pénzének egy részét jótékonysági célokra fordítsa? -, a James Bond-filmekről, illetve főszereplőikről és azok klassz nőiről emlékeznek meg, mivel házi kötelezettségeik közé tartozik, hogy az X-Faktor kulisszatitkairól is beszámoljanak, és a vetélkedő következő részében Bond-filmek dalait éneklik a friss, mindenre elszánt tehetségek. Mindjárt körbe is veszik az ifjú sztárokat rajongóik ilyen vagy olyan formában, és ugyan igyekeznek megoldani, ám nem könnyű, amikor "a hírességeket elérik az erőszakos fanatikusok". Lám, minden tűréshatáron túl, ott van a túlzásnak ez az önparódiát beteges homállyá varázsoló változata.

Most azonban érkezik végre, amit a szívünk igazából várt, A pénz boldogít alcímmel azokról a szociálisan rendkívül érzékeny, el nem kopó lelkesedésű milliárdosokról esik szó, akik a vagyonukból költenek másra is, mint a vagyonuk gyarapítására. Az van most, hogy a legtehetősebb magyarok már felismerték felelősségük fontosságát a Fókusz szerkesztői szerint, ám az adományozás még kissé nehezükre esik. Így precedenseket hoznak fel, Amerikában már nemcsak a dúsgazdag vének, hanem a fiatalok is adakoznak, így tett Mark Zuckerberg is, a Facebook alapítója! Vagy ott van Bill Gates alapítványa és így tovább. A magyarok közül aztán a Csányi Alapítvány és a Mosoly Alapítvány (alapította Küllői Péter bankár) szerepel, és a halála után Demján is visszajuttat a társadalmi körforgásba némi lét.

Noha messzemenően tisztában vagyunk azzal, hogy a Fókusztól mint "közéleti magazintól" és egyáltalában az RTL Klubtól nem lehet elvárni, hogy teret engedjen a szellemnek vagy akár az olcsó szellemességnek, netán egyetlen, árnyjátékszerű ténynek, mégiscsak megkockáztatjuk, ezek nélkül az úgynevezett igényes szórakoztatás megvalósítása nehezen elképzelhető. Életünk és közéletünk komplexitása, valamint az ezekről való tudásunk legfeljebb szédületként merülhet föl a néző számára, ugyanolyan szédületként, mint ezek a naivságok és bárgyúságok, együgyű kalandok, meg a verítékező reménye annak, hogy a Bond-filmek dalait tündérien dögösen el tudják majd énekelni az X-Faktor mesés tehetségei. (A kérdésre válaszolók 100 százalékának az a véleménye: a vagyonosok adakozzanak.)

RTL Klub, október 26.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.