Tévé

Az állandó megható

Fókusz

  • Solymosi Bálint
  • 2012. december 1.

Film

Nahát, milyen riasztóan régóta, másfél évtizede nézhetik a Fókuszt azok az emberek, akik minden erejüket és tehetségüket elvesztve azon munkálkodnak, hogy ennek az abszurd és tébolyult országnak az életéről megfeledkezzenek, és helyette valami olyan szörnyűségesre avagy csodálatosra találjanak, amely velük soha nem történhetik meg.

Az évfordulót ünneplő Fókusz Pluszt és általában önmagukat a készítők a gondolatébresztésre hivatkozva ajánlják, hogy majd holnap az izgalmas kezdetekről meg a legkülönösebb történetekről láthatunk képeket, "amelyekkel elgondolkodtattuk Önöket"!

Olyan veszett türelmetlenséggel vártuk a szombat esti Fókusz Pluszt, hogy már péntek este, afféle előzetes (láb)fürdőt veendő a fényből, rácsatlakoztunk az RTL Klubra, hol pont a Fókusz ment. Nemsokára oda jutottunk, hogy vélhetően médiafogyasztói fogyatékossággal születhettünk, hisz látjuk, amit látunk, de arról lekéstünk, hogy föl is fogjuk, mi megy végbe. Mert ott áll egy gigantikus mosógépajtó körablaka előtt (amelyen egy zenekar és Komár László forogva tükröződik) a műsorvezető Gönczi Gábor, mondva azt mágikus egyszerűséggel, hogy "alaposan felforgatta a kedélyeket" Zalatnay Sarolta vallomása. Cini kezd tehát, ő emlékezik meg Komár Lászlóról, a "magyar Elvisről", méghozzá azzal a sírni valóan természetesnek vélt közönségességgel, hogy hát ismerte testük a másikét az ágyban, magukat életük során többször intim helyzetben találták, így aztán, mondja, nagyon hiányzik majd neki. Nos, nyitni kell az elmeélt, kétségtelen! "A rock 'n' roll magyarországi nagykövetének" 1000 és plusz nője volt, állította ő, ám Cininek ezzel kapcsolatban sem maradtak rossz érzései. Viszont kapcsolatuk vége nem sikerült túl jól, mert Komár egyszerűen kitessékelte a kórteremből. Meglangyosodott rózsaszín szesz egy másnapi asztalon, nem juthat erről más a néző eszébe, megnyugtató és elborzasztó.

Miután elhangzik közvéleményre kíváncsi kérdésük - Elvárható egy vagyonos embertől, hogy pénzének egy részét jótékonysági célokra fordítsa? -, a James Bond-filmekről, illetve főszereplőikről és azok klassz nőiről emlékeznek meg, mivel házi kötelezettségeik közé tartozik, hogy az X-Faktor kulisszatitkairól is beszámoljanak, és a vetélkedő következő részében Bond-filmek dalait éneklik a friss, mindenre elszánt tehetségek. Mindjárt körbe is veszik az ifjú sztárokat rajongóik ilyen vagy olyan formában, és ugyan igyekeznek megoldani, ám nem könnyű, amikor "a hírességeket elérik az erőszakos fanatikusok". Lám, minden tűréshatáron túl, ott van a túlzásnak ez az önparódiát beteges homállyá varázsoló változata.

Most azonban érkezik végre, amit a szívünk igazából várt, A pénz boldogít alcímmel azokról a szociálisan rendkívül érzékeny, el nem kopó lelkesedésű milliárdosokról esik szó, akik a vagyonukból költenek másra is, mint a vagyonuk gyarapítására. Az van most, hogy a legtehetősebb magyarok már felismerték felelősségük fontosságát a Fókusz szerkesztői szerint, ám az adományozás még kissé nehezükre esik. Így precedenseket hoznak fel, Amerikában már nemcsak a dúsgazdag vének, hanem a fiatalok is adakoznak, így tett Mark Zuckerberg is, a Facebook alapítója! Vagy ott van Bill Gates alapítványa és így tovább. A magyarok közül aztán a Csányi Alapítvány és a Mosoly Alapítvány (alapította Küllői Péter bankár) szerepel, és a halála után Demján is visszajuttat a társadalmi körforgásba némi lét.

Noha messzemenően tisztában vagyunk azzal, hogy a Fókusztól mint "közéleti magazintól" és egyáltalában az RTL Klubtól nem lehet elvárni, hogy teret engedjen a szellemnek vagy akár az olcsó szellemességnek, netán egyetlen, árnyjátékszerű ténynek, mégiscsak megkockáztatjuk, ezek nélkül az úgynevezett igényes szórakoztatás megvalósítása nehezen elképzelhető. Életünk és közéletünk komplexitása, valamint az ezekről való tudásunk legfeljebb szédületként merülhet föl a néző számára, ugyanolyan szédületként, mint ezek a naivságok és bárgyúságok, együgyű kalandok, meg a verítékező reménye annak, hogy a Bond-filmek dalait tündérien dögösen el tudják majd énekelni az X-Faktor mesés tehetségei. (A kérdésre válaszolók 100 százalékának az a véleménye: a vagyonosok adakozzanak.)

RTL Klub, október 26.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.