Verzió

Palazzo Delle Aquile

  • - legát -
  • 2012. december 1.

Film

Innen nézve Palermo keresztapák nyomán működő egzotikus város, ahol a problémákat lefűrészelt csövű vadászpuskával szokás megoldani. E nem minden alapot nélkülöző képzelgésben eszünkbe nem jutna, hogy Palermo ugyanúgy európai nagyváros, ahogy oly sok más - veszélyes vagy veszélyesnek vélt - terület. Ennek megfelelően hasonló gondokkal is küzd, mint számos európai nagyváros.

Stefano Savona filmjében hajléktalanok a főszereplők. Egészen pontosan 18 család, akiket kipateroltak egy foglalt házból, és most valami konténertelepen akarnak elhelyezni. Tulajdonképpen hétköznapi történet, bár a hazai viszonyok ismeretében inkább afféle jótékonysági akció, hiszen nálunk általában nincs semmiféle ajánlat. Még hogy konténer? Jó, hogy nem luxusvilla a Svábhegyen.

De a palermói érintettek nem kérnek a konténerből - "nem vagyunk mi állatok, hogy ketrecben tartsanak" -, és elkeseredésükben elfoglalják a városházát, a címadó Palazzo delle Aquilét. A film arról a több mint két hétről számol be, míg hőseink ott tanyáznak - sosem látott, ám csöppet sem komfortos luxuskörülmények között -, miközben nemcsak kilátástalan helyzetükkel, de másik ellenségükkel, a bezártsággal is fel kell venniük a harcot. Mintha valami pszichológiai kísérletet látnánk több mint két órában, mégsem válik nyomasztóvá a film, holott a rendező feltehetően épp a kilátástalanságot igyekezett maximálisra súlyozni. Van is bőven feszültség, csakhogy nekünk inkább az jár a fejünkben, hogy elkergetett magyar hajléktalanok vajon mennyi időt tölthetnének el például a józsefvárosi polgármesteri hivatal dísztermében?

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.