tévésmaci

Az ürgék körtéje

  • tévésmaci
  • 2021. június 23.

Film

Sztupa és Troché kalandjai

Amikor Sztupa és Troché az igaz történetek természetéről cseréltek eszmét, mindkettőjükben szinte egyszerre merült fel Taj Paraszt és Sudri Bunkó emléke. Taj Paraszt rendes tag volt, afféle ezermester, aki egyszer feltalált valamit, amit megvett egy világcég, műszerbeindító bizgentyűt vagy bármit, egyszer spiccesen mesélt róla, de sem Sztupa, sem Troché nem tudta megjegyezni, hogy mifene az, pedig akkor érteni vélték, világosan állt előttük az egész spektákulum, sajna csak rövid ideig, mint amikor egy villámlás fényében tisztán látsz mindent, aztán újra sötétbe borul az egész hóbelevanc. Szóval ezzel a találmányával Taj Paraszt keresett egy zsák pénzt, annyit, hogy kettőnek is elég lett volna, ezért aztán a későbbiekben a köz szolgálatának szentelte magát, Sztupának és Trochénak is megbuherált valamit, és persze nem fogadott el semmit érte, de aztán az a valami örökké működött. A fizetség a figyelem volt, Taj Paraszt szeretett mesélni, Sztupa és Troché pedig hálás közönség volt. Sudri Bunkóról is tőle hallottak először, mint kedves kollégát említette, akit feltétlenül érdemes megismerni. Sudri Bunkó ugyancsak önálló egzisztencia volt, mint két komp tulajdonosa. A kompjait pedig abból vette, hogy kifundált valamit, amitől a kézi húzású komp gyorsabban haladt, vagyis inkább könnyebb lett húzni. Nem csoda, hogy Taj Paraszt rögtön meglátta benne a rokon lelket. De Sudri Bunkónak volt még egy tudománya. Olyan volt, mint egy mesehős. Nem is akármilyen mesehős, hanem többféle. Belülről. Amikor Sztupa és Troché felszálltak az átkelőhajójára, rögtön a kapitányi hidat lesték, hogy Sudri Bunkó ma melyik lesz. S ő ott állt a maga teljes sudribunkóságában, előreszegezett tekintettel, de Sztupa és Troché rögtön látták, hogy ma az Üvegmanó igazítja át rakományát a túlsó partra. Soha nem volt nézeteltérés, hogy mondjuk, Sztupa az Üvegmanónak nézi Sudri Bunkót, Troché meg mondjuk, a füstös képű Munk Péternek, soha. Egyszer Ómafán is tesztelték a dolgot, Sztupa rámutatott a kormányt tekerő Sudri Bunkóra, hogy na, Ómafácska, ki a mi révészünk? Ómafa egy pillanatra elhűlt, majd kinyögte, a Kövér Ezekiel, hitemre. S úgy is volt, kétségtelenül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).