8. Verzió

Az ősz aranya

  • - ts -
  • 2011. november 3.

Film

Ne szépítsük, nem ősz ez már, tél, és különben szép ez magától is eléggé, kicsit túlságosan is. Öt (hiper)aktív sportolóról szól a történetünk, futnak, dobnak, odateszik magukat, cél csak egy lehet, a végső győzelem a közelgő világversenyen.

Lemosni Lahtiban a pályáról az ellenfeleket. Az öt sportoló közül a legfiatalabb is elmúlt nyolcvan, a legöregebbet, az osztrák fiút pedig a 100. születésnapján érjük tetten: száguld a cél felé. S amikor megpihen egy kicsit, megvallja, hogy egész életében a nők érdekelték, utánuk futott. Mielőtt ennyivel beérnénk, hogy ím, a zsebünkben van hát a hosszú élet titka, csak szaladni kell szoknyák után, álljunk meg egy pillanatra, s gondoljuk át, hogy a sport, mint már annyi esetben, e példa által is, mennyire túlmutat önmagán. Túlmutat akkor is, ha e film szereplői éppenséggel bele vannak zárva, s túlmutat akkor is, ha e film alkotói olyannyira nem akarnak kiszakadni belőle, hogy eszközeiket is hozzá igazítják. Mert meglehet, hogy a nyolcvan pluszosok a legtüzesebb szekerek, s ennek közléséhez olyan beállításokat használunk s olyan zenéket úsztatunk a képek alá, amivel mondjuk az első Rocky operált, amikor a hős fölrombolt a philadelphiai természettudományi múzeum lépcsőjén és a tetején az égnek lendítette a karját. Nos, mindez elég szép és szerfelett megható, de még csak a kezdet, Az ősz aranya ugyanis arról szól, hogyan csinálják az öregek. A bármit - ez az öt éppen a sportot. És attól szívbemarkoló az egész, hogy máshoz vagyunk szokva, konkrétan ahhoz, hogy az öregek nem csinálnak semmit. Mert nem hagyjuk nekik.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.