Verzió

A nyolcadik

  • 2011. november 3.

Film

Az átkereszteléssel, áthelyezéssel, átalakítással megőrizve megszüntetett vagy egy tollvonással kiiktatott kulturális programok, intézmények sorát látva már-már győzelmi jelentéssel ér fel, hogy idén is lesz Verzió emberi jogi dokumentumfilm-fesztivál, ugyanott, ugyanakkor, ugyanúgy - immár nyolcadszorra. A Nemzetközi panoráma 28 filmje a már megszokott módon a legutóbbi évek dokuterméséből ad válogatást.

A rendezői retrospektív ezúttal a cseh Helena Trestíková életművével ismertet meg, aki hétköznapi embereket mutat intim megvilágításban, nemegyszer évtizedeken át követve szereplői sorsát. Kihagyhatatlan a Balkán szekció öt filmje, amely a délszláv polgárháború rettenetes eseményeivel és nem kevésbé rettenetes utóhatásaival foglalkozik és az Evidence retró, amelynek programja a dokumentumfilm mint tanúbizonyság jegyében állt össze.

Idén különös jelentőséggel bír az újabb magyar dokutermés néhány darabjának bemutatása, hiszen az elmaradt filmszemle tovább szűkítette az eleve mostoha sorsú műfaj megmutatkozási lehetőségeit. De hazai ügyeink köszönnek vissza az olyan dokukból is, mint a litvániai Pride körüli politikai összecsapásokról szóló homo [at] lv vagy A mi iskolánk, ami az erdélyi Magyarláposon vizsgálja az iskolai szegregációt. Ez utóbbi lesz a fesztivál nyitófilmje, vetítésén az alkotók is jelen lesznek, s a nézők megtehetik azt, amit a dokumentumfilmek: kérdezhetnek.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.