Verzió

A nyolcadik

  • 2011. november 3.

Film

Az átkereszteléssel, áthelyezéssel, átalakítással megőrizve megszüntetett vagy egy tollvonással kiiktatott kulturális programok, intézmények sorát látva már-már győzelmi jelentéssel ér fel, hogy idén is lesz Verzió emberi jogi dokumentumfilm-fesztivál, ugyanott, ugyanakkor, ugyanúgy - immár nyolcadszorra. A Nemzetközi panoráma 28 filmje a már megszokott módon a legutóbbi évek dokuterméséből ad válogatást.

A rendezői retrospektív ezúttal a cseh Helena Trestíková életművével ismertet meg, aki hétköznapi embereket mutat intim megvilágításban, nemegyszer évtizedeken át követve szereplői sorsát. Kihagyhatatlan a Balkán szekció öt filmje, amely a délszláv polgárháború rettenetes eseményeivel és nem kevésbé rettenetes utóhatásaival foglalkozik és az Evidence retró, amelynek programja a dokumentumfilm mint tanúbizonyság jegyében állt össze.

Idén különös jelentőséggel bír az újabb magyar dokutermés néhány darabjának bemutatása, hiszen az elmaradt filmszemle tovább szűkítette az eleve mostoha sorsú műfaj megmutatkozási lehetőségeit. De hazai ügyeink köszönnek vissza az olyan dokukból is, mint a litvániai Pride körüli politikai összecsapásokról szóló homo [at] lv vagy A mi iskolánk, ami az erdélyi Magyarláposon vizsgálja az iskolai szegregációt. Ez utóbbi lesz a fesztivál nyitófilmje, vetítésén az alkotók is jelen lesznek, s a nézők megtehetik azt, amit a dokumentumfilmek: kérdezhetnek.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.