8. Verzió

Bent és kint

Halász Glória: Vasfüggöny; Trencsényi Klára: Corvin variációk

  • - legát -
  • 2011. november 3.

Film

Megtévesztő a cím, hiszen a vasfüggönyről - bizonyos életkor felett - legfeljebb a megszüntetése ugrik be. Horn Gyula ollóval, szabaduló Wartburgok, páneurópai piknik... Legfeljebb másodjára gondolunk a színházra, de akkor a szögesdrót tűnik el. Halász Glória filmjében viszont keveredik a kettő, színház is van meg börtön is, a váci fegyház elítéltjeinek színtársulata új darabot próbál, nem is akármit. Mrozek Mulatsága a profiknak is kihívás, nemhogy olyan - többnyire "nagybüntetéses" - elítélteknek, akik még csak nem is műkedvelésből színészkednek, inkább azért, hogy múljék az idő.

De miért épp Mrozek? A börtönszínház általában könnyed darabok terepe, ahogy azt mondani szokták, "erre van igény". De Lilla, a társulat fiatal - ám régi vágású, afféle népművelő - rendezője nem éri be enynyivel, és sikerül meggyőznie eleinte szkeptikus színészeit, hogy "ez a nehéz szöveg" is sikert arathat.

Halász a kezdeti zavartól a próbákon át az előadásig követi a társulatot, hat férfit, akik eközben - mintha a művet elemeznék - saját sorsukat s jövőbeni (mi lesz a szabadulás után?) elképzeléseiket, kételyeiket is megosztják velünk. Noha az életinterjúk "tipikusnak" mondhatók, az elítéltek érett és megrázó színészi teljesítménye, a szokásos klisék - zárkaajtó, smasszer, szögesdrót stb. - nélkül is gyomorba vágó rendezői látásmód felkavaró és elgondolkodtató filmet eredményezett, amit mindenképpen látnia kéne annak a sokaságnak is, amelyik ma fennhangon hirdeti, hogy aki börtönbe kerül, "ott is rohadjon meg".

Trencsényi Klára is népszerű terepre indult, a "nyóckerbe" vitte kameráját, hogy a rehabilitációnak mondott, amúgy dózerral elvégzett tereprendezés, az ún. Corvin-projekt hatásait kutassa - az ott élők véleménye alapján. Nos, ebből úgy tűnik, hogy a Leonardo da Vinci utca "érdekes" lakói - például barkácsoló hippi, cigány asszony, repülőmodellező bácsika - a kisközösség vs. elidegenedés elcsépelt közhelyeit csépeli tovább, mintha valóban ez a sztálingrádi csata kulisszájának is beillő terep lett volna a közösségi élmény csimborasszója. Persze akadnak olyanok is, például egy (ex?)rendőr, akik kritikusabbak a régi időkkel, de abban lényegében - beleértve a rendezőt is - mindenki egyetért, ami ezen a környéken történt, elhamarkodott, tájidegen. Kár, hogy mindez csupán külszíni fejtés, a mélyfúrás elmarad: és mivel szinte konfliktusmentes ez a 40 perc - legfeljebb utalásokat hallunk ilyen-olyan disznóságokról -, a Corvin variációknak igazából csak hangulata van.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.