8. Verzió

Bent és kint

Halász Glória: Vasfüggöny; Trencsényi Klára: Corvin variációk

  • - legát -
  • 2011. november 3.

Film

Megtévesztő a cím, hiszen a vasfüggönyről - bizonyos életkor felett - legfeljebb a megszüntetése ugrik be. Horn Gyula ollóval, szabaduló Wartburgok, páneurópai piknik... Legfeljebb másodjára gondolunk a színházra, de akkor a szögesdrót tűnik el. Halász Glória filmjében viszont keveredik a kettő, színház is van meg börtön is, a váci fegyház elítéltjeinek színtársulata új darabot próbál, nem is akármit. Mrozek Mulatsága a profiknak is kihívás, nemhogy olyan - többnyire "nagybüntetéses" - elítélteknek, akik még csak nem is műkedvelésből színészkednek, inkább azért, hogy múljék az idő.

De miért épp Mrozek? A börtönszínház általában könnyed darabok terepe, ahogy azt mondani szokták, "erre van igény". De Lilla, a társulat fiatal - ám régi vágású, afféle népművelő - rendezője nem éri be enynyivel, és sikerül meggyőznie eleinte szkeptikus színészeit, hogy "ez a nehéz szöveg" is sikert arathat.

Halász a kezdeti zavartól a próbákon át az előadásig követi a társulatot, hat férfit, akik eközben - mintha a művet elemeznék - saját sorsukat s jövőbeni (mi lesz a szabadulás után?) elképzeléseiket, kételyeiket is megosztják velünk. Noha az életinterjúk "tipikusnak" mondhatók, az elítéltek érett és megrázó színészi teljesítménye, a szokásos klisék - zárkaajtó, smasszer, szögesdrót stb. - nélkül is gyomorba vágó rendezői látásmód felkavaró és elgondolkodtató filmet eredményezett, amit mindenképpen látnia kéne annak a sokaságnak is, amelyik ma fennhangon hirdeti, hogy aki börtönbe kerül, "ott is rohadjon meg".

Trencsényi Klára is népszerű terepre indult, a "nyóckerbe" vitte kameráját, hogy a rehabilitációnak mondott, amúgy dózerral elvégzett tereprendezés, az ún. Corvin-projekt hatásait kutassa - az ott élők véleménye alapján. Nos, ebből úgy tűnik, hogy a Leonardo da Vinci utca "érdekes" lakói - például barkácsoló hippi, cigány asszony, repülőmodellező bácsika - a kisközösség vs. elidegenedés elcsépelt közhelyeit csépeli tovább, mintha valóban ez a sztálingrádi csata kulisszájának is beillő terep lett volna a közösségi élmény csimborasszója. Persze akadnak olyanok is, például egy (ex?)rendőr, akik kritikusabbak a régi időkkel, de abban lényegében - beleértve a rendezőt is - mindenki egyetért, ami ezen a környéken történt, elhamarkodott, tájidegen. Kár, hogy mindez csupán külszíni fejtés, a mélyfúrás elmarad: és mivel szinte konfliktusmentes ez a 40 perc - legfeljebb utalásokat hallunk ilyen-olyan disznóságokról -, a Corvin variációknak igazából csak hangulata van.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.