rés a présen

„Bátornak lenni!”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. szeptember 18.

Film

Ujvári Csaba vágó, színész

rés a présen: Színészként kihagytál pár évet, melyik volt az utolsó előadásod a Radnótiban?

Ujvári Csaba: Egy négyperces monológ Molnár Ferenc A jó tündér című előadásában. Este 10-kor hívott az ügyelő a színpadra, és 10.14-kor már az öltözőben voltam. Abban az évben ez volt az egyetlen bemutatóm. Ettől függetlenül három csodálatos és boldog évet köszönhetek a színháznak. Úgy szerettem a Radnóti auráját, hogy a 7-kor kezdődő előadások előtt már fél 5-kor bent voltam. Kicsit egyedül éreztem magam, mert az osztálytársaim – Schell Judit, Kéri Kitty, Gregor Bernadett, Marozsán Erika, Német Mónika, Anger Zsolt, Fekete Ernő, Hajdu Steve, Kamarás Iván, Keszég László, Széles Tamás – a Vígszínházba vagy az Új Színházba mentek gyakorlatra. Én meg akkor egy éve jöttem ki a zárt osztályról, tele szorongással. Gyáva színész voltam. Nem mertem próbálni. Kapaszkodtam a példányba és jeleztem, hogy majd itt ezt, meg azt fogom csinálni. Aztán a főpróbahéten észre kellett vennem, hogy létrejött egy előadás. Nélkülem. Általában volt három napom, hogy „gatyába rázzam” magam. Mindig sikerült. Persze előfordult, hogy ismert és elismert kolléga odajött hozzám a premier után és gratulált, de őszinte szavakkal megkért, hogy legközelebb őt is avassam be, hogy mit fogok csinálni, mert akkor lehet, hogy neki mást kell játszani.

rap: Gyerekkori álom volt a színészet?

UCS: Akkor még nem tudtam, hogy mit fogok csinálni. Autószerelő-szakközépbe jártam. Abban biztos voltam, hogy az nem leszek. Nem értettem hozzá, és nem is engedtek volna autó közelébe. Aztán szerelmes lettem egy megszállott diákszínjátszós lányba, és mentem vele. Még bátor voltam. Kiderült, hogy sok Shakespeare-t és Csehovot is el kell olvasnom. A Családi kör című tévéműsor egyik epizódjába kerestek kamasz fiút, és engem választottak. Elvarázsolt a forgatás közege. A továbbtanulás egyesélyes volt. A színművészetis felvételiken az esélytelenek nyugalmával gurultam előre. Felvettek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.