Film

Berosált a rezesbanda

Film

Egy szökevény gyerekcsapat dúlja fel a kisváros, Kukucs békés mindennapjait. A csendes vidék a „kísérleti osztályként” emlegetett tanulók eltűnésétől szinte a feje tetejére áll – bár amúgy sem áll távol tőlük az ilyesmi.

Hisz’ amikor például állatkert alapításába fog a helyi erő, boldog-boldogtalan beszolgáltatja az állatokra hasonlító és nem annyira hasonlító objektumait, míg Fesztbaum Béla és Hollósi Frigyes egyenesen expedíciót indít, a környék Rudinak becézett vaddisznóját befogandó. A posztkommunista hagyományokat mélyen őrző alvóváros a rezesbandaként működő kölykök szökésétől tér csak némiképp magához. A különlegesnek vélt ta­nítási és nevelési elvek szerint vitt osztály diákjai pedig csak megunták tanáruk, Riminyák poroszos szigorát. E savanyújóska ugyanis elkobozza a haszontalannak ítélt tárgyakat, így a gyerekeknél ezután nem lehet kártya, baba, tükör vagy rúzs, csúzli, de még száraz kutyaszar sem, sőt a hangszereik sem.
A kutyaszar csak hagyján, de ez már tűrhetetlen, ezt már semmiképp nem nyelik le a gyerekek (szót se többet a kutyáról!). Visszaszerzik fúvószenekaruk rezes kellékeit, elkötik az iskolabuszt, és az erdőben lévő egykori szovjet laktanyában rendezkednek be – természetesen Igor, az utolsó vöröskatona társaságában. A kölykök feltételeket szabnak, távirányítják a médiát és a várost, s amikor teljesül az akaratuk, hazamennek, ki-ki a problémás vagy kevésbé problémás családi közegébe. Csukás István sztorija Mátyássy Áron rendezésében kétségtelen ritkaságnak számít, s nem is olyan rossz film. Sajnos nem is jó.

Forgalmazza a Budapest Film

 

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.