Bor és orvosság (Orchestra Baobab)

  • Kovácsy Tibor
  • 2004. szeptember 2.

Film

Hogyan is lehetne leírni az Orchestra Baobab zenéjét? Mert az, hogy a (fõként) szenegáli zenekar stílusában a salsától a mornáig mindenféle latin és egyéb hangzás keveredik az ugyancsak sokféle eredetû afrikai ízek közé, legfeljebb az irányt jelöli ki, a hangulatot alig. Márpedig tavalyelõtti lemezüket, a Specalist In All Stylest hallgatva egyértelmû, hogy a dolognak ez a lényege: egyfajta bölcs derû, amelyben valami elmélázó sóhaj borul a táncos vidámság fölé. A meglett férfikor teszi ezt? A megélt dolgokra való rálátás, a kívülállás komor prózaisága?

Hogyan is lehetne leírni az Orchestra Baobab zenéjét? Mert az, hogy a (fõként) szenegáli zenekar stílusában a salsától a mornáig mindenféle latin és egyéb hangzás keveredik az ugyancsak sokféle eredetû afrikai ízek közé, legfeljebb az irányt jelöli ki, a hangulatot alig. Márpedig tavalyelõtti lemezüket, a Specalist In All Stylest hallgatva egyértelmû, hogy a dolognak ez a lényege: egyfajta bölcs derû, amelyben valami elmélázó sóhaj borul a táncos vidámság fölé. A meglett férfikor teszi ezt? A megélt dolgokra való rálátás, a kívülállás komor prózaisága? - Amikor megjelentek a büszke tartású, lelassultan ruganyos mozgású, hallgatagnak, befelé fordultnak tûnõ zenészek a Szigeten, csak egy volt közülük, akinek a külseje "mûvészies" bolondosságot sejtetett: a fiatal szaxofonos, az együttes egyetlen új tagja. Neki a színpadon is ez lehetett a feladata: feldobni, eladni a produkciót. Aztán megszólalt a zene, és a közönség meg volt véve. És az a bizonyos bölcs derû távlatot, mélységet kapott, a bánatos mellékízrõl pedig kiderült, hogy bizony nem más, mint a közös zenélés boldogságának a túlcsordulása.

Mindezekelõtt azonban még néhány kérdésre is jutott idõ. Barthélemy Attiso, a gitáros, valamint az énekes-ütõhangszeres Rudy Gomis derûsen, ráérõsen válaszolgatott, mielõtt az öltözõbe parancsolták õket.

H

Magyar Narancs: Hányan lesznek a színpadon az eredeti zenekarból?

Barthélemy Attiso: Szinte csoda, de valamennyien itt vagyunk. Egyetlen új tagunk van, a szaxofonosunk.

MN: A hetvenes években, amikor megalakult az Orchestra Baobab, mi volt a divatos zene Szenegálban?

Rudy Gomis: Varietézenészekként mi nagyon sokféle stílusban játszottunk. Francia sanzonokat, afrikai zenét, afrokubánt. Egy éjszakai szórakozóhelyen játszottunk - Baobab volt a neve -, s amikor megnyílt 70-ben, a fõnöke hozott minket össze különbözõ, már mûködõ zenekarokból. Legtöbben a Star Band nevû együttesbõl jöttünk. Az volt a feladatunk, hogy a diszkók helyére lépjünk; lényegében mindenkinek az igényét ki kellett elégítenünk.

MN: Ha jól tudom, ez valami elit szórakozóhely volt.

RG: Egyrészt valóban az elit járt oda, ebbõl a célból nyitották meg, de mindenki látogathatta, ha megfelelõen fel volt öltözve. Ahogy nálunk mondják: akinek tiszta a keze, bárkivel egy asztalhoz ülhet.

MN: Túl azon, hogy minden mûfajt ismerniük kellett, mit játszottak a legszívesebben?

BA: Mi valóban "minden stílus specialistái" voltunk. Kezdetben részben mi zenéltünk, részben gépzene szólt, de késõbb már nem volt szükség lemezekre, mindent el tudtunk játszani.

MN: A Specialist In All Styles azért eléggé egyértelmûen jelzi, hogy nagyon is kialakult a zenekar egyéni stílusa.

BA: Egy lemezen nem kerülhet tucatnyi stílus egymás mellé. Az albumot a producerünk állította össze - természetesen a mi egyetértésünkkel -, de a repertoárunk ennél jóval szélesebb. Van még ez-az az asztalfiókban.

MN: Több mint harminc éve együtt játszanak, de közben volt egy idõszak...

BA: ...amikor álomba merültünk.

RG: Az történt, hogy egy idõ után egyre kevesebben jártak a Baobab bárba, végül aztán meg is szûnt. Abban az idõben lett divatos Szenegálban a mbalax stílus, ami egy teljesen helyi irányzat. És hát, tudja, a legújabb mindig a legszebb, ahogy a franciák mondják. Természetesen mi is tudtunk mbalaxot játszani, de úgy döntöttünk, hogy inkább maradunk a nemzetközi repertoár mellett. Szóval nem követtük a divatot - szerencsére, hiszen így ma is megvagyunk.

MN: Mégis, mi történt a köztes idõszakban?

RG: Tanultunk. Attiso például ügyvéd lett, hazament Togóba, irodát nyitott, én tanár vagyok, a többiek különféle zenekarokban játszottak.

BA: Elvégeztem a jogot, és nem is nagyon volt más választásom, gyakorolnom kellett a szakmámat. Teljesen abbahagytam a zenélést, szinte el is felejtettem gitározni. Majdhogynem újra kellett tanulnom, amikor megint összeállt a zenekar.

MN: És az iroda?

BA: Mûködik. Nyitva van mindennap reggel héttõl délig, és délután fél háromtól hatig. Ma is.

MN: Abban, hogy abbahagyták a közös zenélést, szerepet játszott valamiféle kifáradás? Netán egyszerûen elegük lett abból, amit csináltak?

RG: Van egy ilyen érzésem, amikor errõl gondolkodom. S az is hozzátartozik a történethez, hogy mindegyikünknek voltak másfajta elképzelései is, amiket így megvalósíthattunk. Ráadásul az, hogy kívül kerültünk a szakmán, rálátást is adott az addig történtekre. Egy dolog biztos: a vérünkben van a zene. Ezért nem tudtuk végleg abbahagyni. Mint ahogy az is nehéz volt, hogy annyi együtt töltött év után elbúcsúzzunk egymástól. Tudat alatt, a szívünk mélyén a köztes idõben is együtt maradtunk. Arról nem beszélve, hogy amikor csak bekapcsoltuk a rádiót, mindig a saját zenénket hallottuk.

MN: És mit terveznek most, hogy újból együtt vannak? Így lesz az idõk végezetéig?

BA: Pontosan. Lemezeket szeretnénk kiadni. Az a helyzet, hogy a zene az egyetlen tevékenység, amit bármilyen más foglalatossággal össze lehet egyeztetni. Diákkoromban minden éjszaka zenéltem, reggel nyolckor pedig már az egyetemen voltam, mint a többiek. És sohasem voltam fáradt, sohasem voltam beteg. A zene szinte orvosság. Ami fárasztó, az az unalom, az unalmas munka meg a gondok. És ez most is így van. Ma este itt játszunk, reggel pedig négykor kelünk, hogy elérjük a repülõgépet, mert holnap este Belgiumban lesz fellépésünk.

RG: Ráadásul a zenész olyan, mint a bor. Minél inkább öregszik, annál jobb lesz.

Kovácsy Tibor

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."