Bor és orvosság (Orchestra Baobab)

  • Kovácsy Tibor
  • 2004. szeptember 2.

Film

Hogyan is lehetne leírni az Orchestra Baobab zenéjét? Mert az, hogy a (fõként) szenegáli zenekar stílusában a salsától a mornáig mindenféle latin és egyéb hangzás keveredik az ugyancsak sokféle eredetû afrikai ízek közé, legfeljebb az irányt jelöli ki, a hangulatot alig. Márpedig tavalyelõtti lemezüket, a Specalist In All Stylest hallgatva egyértelmû, hogy a dolognak ez a lényege: egyfajta bölcs derû, amelyben valami elmélázó sóhaj borul a táncos vidámság fölé. A meglett férfikor teszi ezt? A megélt dolgokra való rálátás, a kívülállás komor prózaisága?

Hogyan is lehetne leírni az Orchestra Baobab zenéjét? Mert az, hogy a (fõként) szenegáli zenekar stílusában a salsától a mornáig mindenféle latin és egyéb hangzás keveredik az ugyancsak sokféle eredetû afrikai ízek közé, legfeljebb az irányt jelöli ki, a hangulatot alig. Márpedig tavalyelõtti lemezüket, a Specalist In All Stylest hallgatva egyértelmû, hogy a dolognak ez a lényege: egyfajta bölcs derû, amelyben valami elmélázó sóhaj borul a táncos vidámság fölé. A meglett férfikor teszi ezt? A megélt dolgokra való rálátás, a kívülállás komor prózaisága? - Amikor megjelentek a büszke tartású, lelassultan ruganyos mozgású, hallgatagnak, befelé fordultnak tûnõ zenészek a Szigeten, csak egy volt közülük, akinek a külseje "mûvészies" bolondosságot sejtetett: a fiatal szaxofonos, az együttes egyetlen új tagja. Neki a színpadon is ez lehetett a feladata: feldobni, eladni a produkciót. Aztán megszólalt a zene, és a közönség meg volt véve. És az a bizonyos bölcs derû távlatot, mélységet kapott, a bánatos mellékízrõl pedig kiderült, hogy bizony nem más, mint a közös zenélés boldogságának a túlcsordulása.

Mindezekelõtt azonban még néhány kérdésre is jutott idõ. Barthélemy Attiso, a gitáros, valamint az énekes-ütõhangszeres Rudy Gomis derûsen, ráérõsen válaszolgatott, mielõtt az öltözõbe parancsolták õket.

H

Magyar Narancs: Hányan lesznek a színpadon az eredeti zenekarból?

Barthélemy Attiso: Szinte csoda, de valamennyien itt vagyunk. Egyetlen új tagunk van, a szaxofonosunk.

MN: A hetvenes években, amikor megalakult az Orchestra Baobab, mi volt a divatos zene Szenegálban?

Rudy Gomis: Varietézenészekként mi nagyon sokféle stílusban játszottunk. Francia sanzonokat, afrikai zenét, afrokubánt. Egy éjszakai szórakozóhelyen játszottunk - Baobab volt a neve -, s amikor megnyílt 70-ben, a fõnöke hozott minket össze különbözõ, már mûködõ zenekarokból. Legtöbben a Star Band nevû együttesbõl jöttünk. Az volt a feladatunk, hogy a diszkók helyére lépjünk; lényegében mindenkinek az igényét ki kellett elégítenünk.

MN: Ha jól tudom, ez valami elit szórakozóhely volt.

RG: Egyrészt valóban az elit járt oda, ebbõl a célból nyitották meg, de mindenki látogathatta, ha megfelelõen fel volt öltözve. Ahogy nálunk mondják: akinek tiszta a keze, bárkivel egy asztalhoz ülhet.

MN: Túl azon, hogy minden mûfajt ismerniük kellett, mit játszottak a legszívesebben?

BA: Mi valóban "minden stílus specialistái" voltunk. Kezdetben részben mi zenéltünk, részben gépzene szólt, de késõbb már nem volt szükség lemezekre, mindent el tudtunk játszani.

MN: A Specialist In All Styles azért eléggé egyértelmûen jelzi, hogy nagyon is kialakult a zenekar egyéni stílusa.

BA: Egy lemezen nem kerülhet tucatnyi stílus egymás mellé. Az albumot a producerünk állította össze - természetesen a mi egyetértésünkkel -, de a repertoárunk ennél jóval szélesebb. Van még ez-az az asztalfiókban.

MN: Több mint harminc éve együtt játszanak, de közben volt egy idõszak...

BA: ...amikor álomba merültünk.

RG: Az történt, hogy egy idõ után egyre kevesebben jártak a Baobab bárba, végül aztán meg is szûnt. Abban az idõben lett divatos Szenegálban a mbalax stílus, ami egy teljesen helyi irányzat. És hát, tudja, a legújabb mindig a legszebb, ahogy a franciák mondják. Természetesen mi is tudtunk mbalaxot játszani, de úgy döntöttünk, hogy inkább maradunk a nemzetközi repertoár mellett. Szóval nem követtük a divatot - szerencsére, hiszen így ma is megvagyunk.

MN: Mégis, mi történt a köztes idõszakban?

RG: Tanultunk. Attiso például ügyvéd lett, hazament Togóba, irodát nyitott, én tanár vagyok, a többiek különféle zenekarokban játszottak.

BA: Elvégeztem a jogot, és nem is nagyon volt más választásom, gyakorolnom kellett a szakmámat. Teljesen abbahagytam a zenélést, szinte el is felejtettem gitározni. Majdhogynem újra kellett tanulnom, amikor megint összeállt a zenekar.

MN: És az iroda?

BA: Mûködik. Nyitva van mindennap reggel héttõl délig, és délután fél háromtól hatig. Ma is.

MN: Abban, hogy abbahagyták a közös zenélést, szerepet játszott valamiféle kifáradás? Netán egyszerûen elegük lett abból, amit csináltak?

RG: Van egy ilyen érzésem, amikor errõl gondolkodom. S az is hozzátartozik a történethez, hogy mindegyikünknek voltak másfajta elképzelései is, amiket így megvalósíthattunk. Ráadásul az, hogy kívül kerültünk a szakmán, rálátást is adott az addig történtekre. Egy dolog biztos: a vérünkben van a zene. Ezért nem tudtuk végleg abbahagyni. Mint ahogy az is nehéz volt, hogy annyi együtt töltött év után elbúcsúzzunk egymástól. Tudat alatt, a szívünk mélyén a köztes idõben is együtt maradtunk. Arról nem beszélve, hogy amikor csak bekapcsoltuk a rádiót, mindig a saját zenénket hallottuk.

MN: És mit terveznek most, hogy újból együtt vannak? Így lesz az idõk végezetéig?

BA: Pontosan. Lemezeket szeretnénk kiadni. Az a helyzet, hogy a zene az egyetlen tevékenység, amit bármilyen más foglalatossággal össze lehet egyeztetni. Diákkoromban minden éjszaka zenéltem, reggel nyolckor pedig már az egyetemen voltam, mint a többiek. És sohasem voltam fáradt, sohasem voltam beteg. A zene szinte orvosság. Ami fárasztó, az az unalom, az unalmas munka meg a gondok. És ez most is így van. Ma este itt játszunk, reggel pedig négykor kelünk, hogy elérjük a repülõgépet, mert holnap este Belgiumban lesz fellépésünk.

RG: Ráadásul a zenész olyan, mint a bor. Minél inkább öregszik, annál jobb lesz.

Kovácsy Tibor

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)