"A fûnek semmi köze" (Walford Tyson - Misty in Roots)

  • Bognár Tamás
  • 2004. szeptember 2.

Film

A Misty in Roots a szokásos súlyához képest kissé szolidabb, esztrádba hajló mûsorral lépett a Sziget világzenei színpadára; az énekes Walford Tyson (Poko) profetikus "szónoklatai" helyett inkább már-már soulos énektudásából kaptunk bemutatót, de ezzel együtt: Magyarországon nemigen találkozhattunk még ilyen kvalitású reggae-csapattal.

Magyar Narancs: A Misty in Roots a mûfaj egyik utolsó mohikánja. Ön ezt hogyan éli meg?

Walford Tyson: Ha így látod, hát rendben, de én inkább azt vallom, hogy mi vagyunk a reggae öregfiúi, mi vagyunk az apák. A világ folytonos változása mellett a roots-reggae befolyása még mindig nagyon erõsen érvényesül. Nézd meg Bob Marley hatását, ma is mindenhova elér.

MN: Mégsem látom az utánpótlást. Van pár tehetséges zenész, de a helyzet összességében csak romlott.

WT: Minden új generációval új kifejezési módok jelennek meg, minden nemzedék a maga változatát hozza el. Nem hiszem, hogy a mai fiataloknak azt kellene ismételniük, amit mi a hetvenes vagy nyolcvanas években csináltunk, elvégre 2004-et írunk. Gondolj bele, amit most tõlünk hallasz, azt több mint két évtizeddel ezelõtt is így játszottuk.

MN: Én mégsem találom meg ugyanazt a "lélekmelengetõ" hatást a raggában vagy a dance hallban.

WT: A mi idõnkben a roots zenét tartották dance hallnak, mert helyileg konkrétan a tánctermekben született meg a reggae, a soundsystemek és a dj-k már akkor megvoltak. Az általad említett különbség abból fakad, hogy nálunk a spirituális ébredésre, a rasta öntudat hirdetésére esett a hangsúly, ez a fajta progresszivitás jellemezte az akkori dance hallt. Az idõ haladtával és a reggae népszerûségének növekedésével viszont egyre több ernyedt és erõtlen elõadót kezdett ajnározni a média dance hall címkével. Ugyanakkor a sok "laza srác" mellett jó pár ön-tudatos fiatalember is mûködik a reggae-ben, mint például Sizzla vagy Anthony B. Az övék nem lanyha reggae: megvan a tartalom, az öntudatos szöveg, szóval bizonyos tekintetben ez még mindig ugyanaz a zene.

MN: A reggae "üzenete" mennyiben változik az új idõkkel?

WT: Nincs abban semmi új, amit tolmácsolunk, hiszen már öt- vagy akár tízezer évvel ezelõtt is hirdették a békét és a szeretetet. Az emberiség jól vagy rosszul, de mindig ugyanazt csinálja - egy nap remélhetõleg jól fogjuk -, abból a szempontból semmi sem változott, hogy a problémákat magunknak okozzuk.

MN: Mennyiben más az önök reggae-interpretációja azáltal, hogy a kezdetektõl Londonban élnek?

WT: A reggae alapvetõen afrikai eredetû, ami azután a jamaicai, karibi zenében fejlõdött tovább. A mi zenénkben mindez londoni vagy mondhatjuk, európai befolyással keveredik, amit sok kritikus nyerseségnek vagy "érdes élnek" hív. Ez a hangzás annak a nagyvárosi, indusztriális környezetnek köszönhetõ, amiben felnõttünk. A jamaicai bandáknak valahogy "simább" a megszólalásuk.

MN: Felléptek már valaha a reggae hazájában?

WT: Nem, még csak nem is voltam Jamaicában, sõt még Amerikában sem. Nem mintha különösebben vágynék rá. Egyébként számomra a reggae fõ színterének mindig is London számított, az ottani fekete lakosság a mai napig nagyon erõsen kötõdik ehhez a zenéhez.

MN: Hogyan került kapcsolatba a rasta tanításokkal Londonban?

WT: A hatvanas évek végén az afrikai és karib-térségi bevándorlókat nehéz helyzet fogadta a brit fõvárosban. Olyan környezetben kellett boldogulniuk, ahol a társadalom zöme azt érzékeltette velük, hogy nem odavalósiak, hogy különböznek. Nem számítottak igazi angolnak, ezért egy idõ után ráébredtek, hogy nincs is értelme úgy tenniük, mintha a fehér többséghez tartoznának. Az önazonosság keresésében a rasta tanítások jelentették a megoldást, a mi környékünkön is éltek ilyen tanárok, általuk kerültünk közelebb az afrikai gyökereink megismeréséhez. Fiatal suhancként nagyon nagy befolyással voltak rám ezek az emberek, s ehhez járult még az amerikai polgárjogi mozgalom hozzánk begyûrûzõ hatása. Ezek által alakult ki bennünk az az érzés, hogy egy felettünk álló, fontos dolognak vagyunk a részesei a világban, hiszen a rasták spirituális nézõpontból szemlélték a világot.

MN: Korábban nem volt meg a hite?

WT: Mint a legtöbb fekete, én is vallásos környezetben nõttem fel. A szüleim úgy neveltek, hogy hittem a teremtõ létezésében, imádkoztam, és tudtam, hogy bizonyos princípiumok mentén kell cselekednem. A rasta kultúra ezeket az ösztö-nös vezérelveket foglalta rendszerbe, ahogy a legtöbb vallás törekszik erre. Módszert kaptunk az igazságosság gyakorlására, önmagunk megismerésére.

MN: Mennyire segített ebben a ganja, amit a rasták a "nemzetek gyógyítójaként" aposztrofálnak?

WT: A fûnek semmi köze a filozófiához. Meg kellene végre értenie mindenkinek, hogy nem ez itt a fõ téma, csupán a hatalom birtokosai használták fel a ganjakérdést arra, hogy a közvéleményt a rasták ellen fordítsák. A politikusok propaganda-hadjáratához remekül illett az eltúlzott ördögi marihuána-kép, amely szerint a gonosz ember füvezik. Ma már azért sokat változott a helyzet, hiszen a cannabis egyes hivatalos vélemények szerint is kevésbé rongálja az egészséget, mint az alkohol vagy a cigaretta. A ganja hatására ellazulhatsz, ez a növény természetébõl adódik. De hogy ezáltal kerülnénk közelebb isteni valónkhoz... nos, én ebben egyáltalán nem hiszek.

Bognár Tamás

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."