"A fûnek semmi köze" (Walford Tyson - Misty in Roots)

  • Bognár Tamás
  • 2004. szeptember 2.

Film

A Misty in Roots a szokásos súlyához képest kissé szolidabb, esztrádba hajló mûsorral lépett a Sziget világzenei színpadára; az énekes Walford Tyson (Poko) profetikus "szónoklatai" helyett inkább már-már soulos énektudásából kaptunk bemutatót, de ezzel együtt: Magyarországon nemigen találkozhattunk még ilyen kvalitású reggae-csapattal.

Magyar Narancs: A Misty in Roots a mûfaj egyik utolsó mohikánja. Ön ezt hogyan éli meg?

Walford Tyson: Ha így látod, hát rendben, de én inkább azt vallom, hogy mi vagyunk a reggae öregfiúi, mi vagyunk az apák. A világ folytonos változása mellett a roots-reggae befolyása még mindig nagyon erõsen érvényesül. Nézd meg Bob Marley hatását, ma is mindenhova elér.

MN: Mégsem látom az utánpótlást. Van pár tehetséges zenész, de a helyzet összességében csak romlott.

WT: Minden új generációval új kifejezési módok jelennek meg, minden nemzedék a maga változatát hozza el. Nem hiszem, hogy a mai fiataloknak azt kellene ismételniük, amit mi a hetvenes vagy nyolcvanas években csináltunk, elvégre 2004-et írunk. Gondolj bele, amit most tõlünk hallasz, azt több mint két évtizeddel ezelõtt is így játszottuk.

MN: Én mégsem találom meg ugyanazt a "lélekmelengetõ" hatást a raggában vagy a dance hallban.

WT: A mi idõnkben a roots zenét tartották dance hallnak, mert helyileg konkrétan a tánctermekben született meg a reggae, a soundsystemek és a dj-k már akkor megvoltak. Az általad említett különbség abból fakad, hogy nálunk a spirituális ébredésre, a rasta öntudat hirdetésére esett a hangsúly, ez a fajta progresszivitás jellemezte az akkori dance hallt. Az idõ haladtával és a reggae népszerûségének növekedésével viszont egyre több ernyedt és erõtlen elõadót kezdett ajnározni a média dance hall címkével. Ugyanakkor a sok "laza srác" mellett jó pár ön-tudatos fiatalember is mûködik a reggae-ben, mint például Sizzla vagy Anthony B. Az övék nem lanyha reggae: megvan a tartalom, az öntudatos szöveg, szóval bizonyos tekintetben ez még mindig ugyanaz a zene.

MN: A reggae "üzenete" mennyiben változik az új idõkkel?

WT: Nincs abban semmi új, amit tolmácsolunk, hiszen már öt- vagy akár tízezer évvel ezelõtt is hirdették a békét és a szeretetet. Az emberiség jól vagy rosszul, de mindig ugyanazt csinálja - egy nap remélhetõleg jól fogjuk -, abból a szempontból semmi sem változott, hogy a problémákat magunknak okozzuk.

MN: Mennyiben más az önök reggae-interpretációja azáltal, hogy a kezdetektõl Londonban élnek?

WT: A reggae alapvetõen afrikai eredetû, ami azután a jamaicai, karibi zenében fejlõdött tovább. A mi zenénkben mindez londoni vagy mondhatjuk, európai befolyással keveredik, amit sok kritikus nyerseségnek vagy "érdes élnek" hív. Ez a hangzás annak a nagyvárosi, indusztriális környezetnek köszönhetõ, amiben felnõttünk. A jamaicai bandáknak valahogy "simább" a megszólalásuk.

MN: Felléptek már valaha a reggae hazájában?

WT: Nem, még csak nem is voltam Jamaicában, sõt még Amerikában sem. Nem mintha különösebben vágynék rá. Egyébként számomra a reggae fõ színterének mindig is London számított, az ottani fekete lakosság a mai napig nagyon erõsen kötõdik ehhez a zenéhez.

MN: Hogyan került kapcsolatba a rasta tanításokkal Londonban?

WT: A hatvanas évek végén az afrikai és karib-térségi bevándorlókat nehéz helyzet fogadta a brit fõvárosban. Olyan környezetben kellett boldogulniuk, ahol a társadalom zöme azt érzékeltette velük, hogy nem odavalósiak, hogy különböznek. Nem számítottak igazi angolnak, ezért egy idõ után ráébredtek, hogy nincs is értelme úgy tenniük, mintha a fehér többséghez tartoznának. Az önazonosság keresésében a rasta tanítások jelentették a megoldást, a mi környékünkön is éltek ilyen tanárok, általuk kerültünk közelebb az afrikai gyökereink megismeréséhez. Fiatal suhancként nagyon nagy befolyással voltak rám ezek az emberek, s ehhez járult még az amerikai polgárjogi mozgalom hozzánk begyûrûzõ hatása. Ezek által alakult ki bennünk az az érzés, hogy egy felettünk álló, fontos dolognak vagyunk a részesei a világban, hiszen a rasták spirituális nézõpontból szemlélték a világot.

MN: Korábban nem volt meg a hite?

WT: Mint a legtöbb fekete, én is vallásos környezetben nõttem fel. A szüleim úgy neveltek, hogy hittem a teremtõ létezésében, imádkoztam, és tudtam, hogy bizonyos princípiumok mentén kell cselekednem. A rasta kultúra ezeket az ösztö-nös vezérelveket foglalta rendszerbe, ahogy a legtöbb vallás törekszik erre. Módszert kaptunk az igazságosság gyakorlására, önmagunk megismerésére.

MN: Mennyire segített ebben a ganja, amit a rasták a "nemzetek gyógyítójaként" aposztrofálnak?

WT: A fûnek semmi köze a filozófiához. Meg kellene végre értenie mindenkinek, hogy nem ez itt a fõ téma, csupán a hatalom birtokosai használták fel a ganjakérdést arra, hogy a közvéleményt a rasták ellen fordítsák. A politikusok propaganda-hadjáratához remekül illett az eltúlzott ördögi marihuána-kép, amely szerint a gonosz ember füvezik. Ma már azért sokat változott a helyzet, hiszen a cannabis egyes hivatalos vélemények szerint is kevésbé rongálja az egészséget, mint az alkohol vagy a cigaretta. A ganja hatására ellazulhatsz, ez a növény természetébõl adódik. De hogy ezáltal kerülnénk közelebb isteni valónkhoz... nos, én ebben egyáltalán nem hiszek.

Bognár Tamás

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.