"Clio, és extrákról szó sem lehet" - Vincent Lindon színész

Film

A francia mozi állócsillagával, a csütörtöktől nálunk is vetített Mese a szerelemről főszereplőjével Párizsban találkoztunk.

Magyar Narancs: Meggyőzően adja a kétkezi munkásembert. Gyakorolt?

Vincent Lindon: Nem maga az első, aki a nem létező munkásmúltamat firtatja. Ezek szerint jól csinálom, amit csinálok, és ezt a valamit színészetnek hívják. Másrészről viszont azt gyanítom, hogy ha ilyen feltűnőek az én alakításaim, akkor sokan lehetnek olyanok, akik nem túl meggyőzőek a hasonló szerepekben. Pedig mit kell tenni, ha szembejön egy ilyen szerep? Semmi egyebet, mint kitalálni, hogyan mozog, hogyan öltözik, és hogyan végzi a munkáját az adott karakter. Nekem legalábbis ezek a legfontosabb kritériumok. Mozgás, ruha, munka, ja, és még valami: hogy milyen autót vezet. Mi, franciák sokat mondjuk, hogy ne ítélj az öltözék alapján, de nekem mint színésznek épp az a dolgom, hogy a ruha meg az autó alapján ítéljek.

false

MN: És a jellembeli finomságok?

VL: Humbug az egész. Ha a sztori jól van felépítve, nem kell fölöslegesen a mélyebb pszichológiai összefüggéseken agyalni, minden adódik a cselekményből. De mint említettem, a mozgással kezdődik a karakterépítés. Amikor az Isten hozott! úszómesterére készültem, otthon, a házamban folyvást fel-alá járkáltam, az egyik járást próbáltam a másik után. A helyes járás egy idő után adta magát, mert mit is csinál egy ilyen tréner? Áll a medence partján, és a medencében úszó gyerekeket követi. Ha felnőtt sebességgel lépkedsz, állandóan lehagynád a gyerekeket. Ez a pasas tehát lassan, talán egy kicsit kényszeredett lassúsággal sétál. És ha lassul a mozgás, lassul a beszéd is! Voilá, máris két fontos dolgot is megtudtam róla! A többi már gyerekjáték. Eljátszani vagy megtestesíteni valakit - nagyon nem ugyanaz a kettő. Én az utóbbiban hiszek, soha nem is hittem másban. Az "eljátszani" engem nem érdekel.

MN: Elég sommás véleménye van a színészetről.

VL: Talán azért is, mert nem vagyok színész. És ne gondolja, hogy ezt nagyképűségből mondom. Mondok egy példát; vegyük McEnroe-t. Teniszező lenne? Történetesen teniszezett, de ha bármi másba fog, valószínűleg azt is hasonló virtuozitással űzte volna. Ő mindenekelőtt John McEnroe, és csak másodsorban egy sportoló, aki teniszezik. Én is csak másodsorban vagyok színész. Nem azzal töltöttem a fiatalságom, hogy mindenáron színész akartam lenni. Elvégeztem az iskolát, épp semmi dolgom nem volt nyáron, hát gondoltam, megkérdezem, mibe kerül beiratkozni egy színházi kurzusra. Mondtak egy összeget, ami még nem vágott földhöz, hát felvételiztem, és felvettek, aztán csak tettem a dolgomat. De ha ma megkérdeznék, hogy színész akartam-e lenni, azt mondanám, akart a fene. Olyan ez, mintha egy húsz évvel ezelőtti szerelem miértjeit kezdenéd magyarázni. Visszamenőleg hajlamos az ember mindenfélét kitalálni, észérveket keresni egy régi döntéséhez, de ez butaság. Úgy adódott, hogy színész lettem, és kész.

false

MN: Azért jól érzi magát a bőrében?

VL: Nem bánom, hogy színész lettem, de nem járok vacsorákra, nem járok össze a kollégákkal. Egyszerűen nem érdekelnek, sőt ami azt illeti, komoly ellenérzéseim vannak velük szemben. Miért lennék büszke egy olyan klubra, aminek nem szívesen vagyok a tagja! Nem túl művelt, viszont felettébb egocentrikus társaság. Mindig az én, én, én! Állandóan azt kérdezik, hogy na, mikor nézel meg már ebben vagy abban a filmben vagy színdarabban? Olyan ez, mint a Facebook; mintha állandóan azt kérdeznék, leszek-e a barátod?

MN: Fent van a Facebookon?

VL: Dehogy vagyok. Szóval, az úgynevezett kollégák azzal jönnek, hogy nézz meg ebben vagy abban, én meg azt mondom: már miért néznélek? Gondolod, hogy nincs jobb dolgom, mint hogy aznap este megnézzelek? Olyan ez, mint amikor valaki mindenképpen meg akarja mutatni neked a kislánya fotóját, hogy nézzem meg, milyen szép gyerek. De engem nem érdekel a más kislánya, engem a saját kislányom érdekel. A színészek mindig azt gondolják, hogy az csak javíthat az életminőségemen, ha megnézem őket egy darabban. Egy barátommal volt is egy vitám nemrég. Azt mondta nekem, hogy a következő szerepét azért vállalta el, hogy meglepje a közönségét, mert korábban ilyet még nem játszott. Én meg azt találtam mondani, hogy figyelj, szerintem semmit sem vár tőled a közönség. Az emberek nem azzal kelnek, hogy na, ez a fazon vajon miben fog szerepelni. Az élet túl rövid, hogy bárki ilyesmivel foglalkozzon.

MN: Azt mondta, hogy mozgás-ruha-autó, ez a karakterépítés sorrendje. A Mese a szerelemről mesterember hősét mennyire taksálták autóban?

VL: Először azon tipródtunk a rendezővel, hogy francia vagy külföldi kocsi passzolna-e hozzá. Maradtunk a franciánál, s azon belül is egy használt kocsi kellett, egy 5-6 éves darab. A Welcome úszóedzője körülbelül ugyanez a kategória, cliós pasi, a Renault modellek legszerényebbikét kapta. Extrákról szó sem lehetett.

MN: Hamarosan bemutatják a Pour Elle című thrillerének amerikai remake-jét Russell Crowe-val az ön szerepében.

VL: Nagyszerű színész, de nem színészet az, amit odaát csinálnak. Ha kilenc kamerával vesznek egy jelenetet, nem neked, hanem a vágónak kell kihozni belőled a legjobbat. És kilenc kamerával, akárhogy is játszol, ki is tudja hozni.

A Mese a szerelemről kritikáját lásd a Visszhang rovatban.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást” – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor.

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, Jean-Marie Le Pen mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.