Film

Lecsap a karvalytőke

Costa-Gavras: Bennfentes játék

  • 2013. szeptember 22.

Film

A nyolcvanéves Costa-Gavras ugyanaz a baloldali világnézetű, társadalmi kérdések filmes formába öntése iránt elkötelezett néptanító, aki mindig is volt. Aki azonban a társadalmi folyamatok mibenlétét tárgyalja, az a hatalom mibenlétét tárgyalja.

A konok görög is ezt teszi, akár diktatúrák belső mozgásait tárja elénk, mint korai filmjeiben, akár a fasizmus embertorzító hatását, a tevőleges és a hallgatólagos részvétel egzisztenciális dilemmáit, mint érett munkáiban, akár mint most, amikor a pénzpiacok természetéről értekezik.

A lassan fél évtizede húzódó pénzügyi-gazdasági válság előtt született sikerkönyv adaptációjának főszereplője és narrátora egy - Jean-Marie Messier francia üzletemberre emlékeztető - bankár, aki az intézményen belüli hatalmi spekulációknak köszönhetően kap fiatalon ügyvezető igazgatói kinevezést. A gyengélkedő főnök kifutófiújaként lesz ő a legfőbb döntéshozó, a nemzetközi bank arca és irányítója, ám egy percig sem hajlandó sem a részvényesek, sem a bank döntéshozatali mechanizmusát befolyásolni kívánó befektetők, részvényesek, igazgatótanácsi tagok bábja lenni. A hatalmi játszmákba hamar beletanul, a pozíciójára törő dörzsölt üzletembereket saját fegyverükkel győzi le, tisztában van a PR mindenekfeletti jelentőségével, s a külvilág felé egy újító szellemű, már-már forradalmári elkötelezettséget mutató vezető képét tudja közvetíteni, miközben drasztikus intézkedései kizárólag a jövedelmező üzleti lehetőségek gátlástalan kihasználását szolgálják. Munkatársait, üzleti partnereit, ellenfeleit és barátait egyaránt megfigyelteti, s a legjobb embereitől is gond nélkül megszabadul, ha az útjába állnak.

A szereplők motivációi és cselszövései, a történet fordulatai valóságos királydrámát varázsolnak a szemünk elé, még ha az elhullott harcosokat nem pajzson viszik is ki, hanem luxusautókon távoznak, busás végkielégítéssel. A hatalom önfenntartó természetéről szól a tízezer éves mese, hogy tudniillik külső kontroll nélkül az irányításra nyert felhatalmazás szükségszerűen válik öncéllá, s fordul a felhatalmazást adó közösség ellen. Így lesz diktátor a küldetéstudatos vezetőből, így lesz százezrek, milliók egzisztenciájával játszó hazardőr a pénzpiac uraiból. Costa-Gavrasnak sikerül elhitetnie a nézőjével, hogy alighanem a valóságban is a filmben látotthoz hasonló üzleti körök kezében van az egész világ sorsa. Sőt, tovább is lép eggyel: a pénz önmozgásának logikájáról alkothatunk fogalmat (akárcsak J. C. Chandor közelmúltban játszott kiváló filmje, a Krízispont esetében), arról az egyáltalán nem tízezer éves, hanem nagyon is újszerű és rémisztő helyzetről, amikor a személyes döntések már alig is számítanak a kontrollálhatatlanná vált mechanizmussal szemben. Costa-Gavras pedig ahhoz ért leginkább, hogy a jelen idejű érintettséget megteremtse. Filmjének minden egyes kockája hitelesnek, valóságosnak hat, a feszesen szerkesztett, hatásos, a kizárólag párbeszédekre alapozott - a könyv frivol hangnemét megtartó - jelenetek nem hagynak kétséget a látottakkal kapcsolatban. A főszereplő, a mi sármos megrablónk, megnyerő modorú kifosztónk egyenesen hozzánk, nézőkhöz beszél, s tenyérbe mászó cinkossággal dörgöli az orrunk alá a közkedvelt, a világot nyertesek és vesztesek közös játszmájaként láttató narratívát.

Forgalmazza a PARLUX Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.