Animációs dokumentumfilm

Crulic, a túlvilágra vezető út

  • Kovács Bálint
  • 2013. január 6.

Film

A lengyel börtönben ok nélkül fogva tartott román vendégmunkás, Claudio Crulic tiltakozó éhségsztrájkjában és halálában egy őserejű tragédiát látott meg Anca Damian rendező: a jogtalanság elleni harc, a kisember elvek és moralitásérzék táplálta küzdelmének archetípusát.

Az esetről animációs dokumentumfilmet rendezett, amely szenvtelenül és fémes hidegséggel megy végig Crulic életútján a nehéz gyerekkortól a börtönig, a cellától a kórházig, a bíróságtól a hullaházig. A férfi története szinte felfoghatatlan: "csak" egy pénztárcalopással vádolták meg, ami egy olyan napon történt, amikor bizonyítottan az országban sem volt - mégis hónapokig kellett börtönben ülnie, az ügy felelőseinek teljes érdektelensége, rosszabb esetben cinizmusa mellett.

Az animáció tökéletes forma a történet elmondásához - legalábbis Damian kezében biztosan az. Amennyire lineárisan és a meglepetések puszta lehetősége nélkül halad a történet (a film Crulic holtteste mellől indul, optimizmusnak innentől nincs helye), annyira sokoldalú a szó minden értelmében a képi világ: az összes létező animációs technika keveredik itt megkapó könnyedséggel és leleménnyel, s egy-egy képen belül is többféle kreatív megoldás tartja fenn folyamatosan a figyelmet. A film hol szarkazmussal, máshol tárgyilagossággal, végül pedig költőien beszél a tragédiába illő sorsról.

A dokumentarizmus és a mondanivaló azonban konfliktusba kerül: a történtek tárgyszerű követése mellett nincs szó semmiféle elemelésről, ugyanakkor Damian nem járja körül kellő alapossággal a tényeket, s a filmvégi, egy-két percnyi híradós riportok kivételével semmit nem ágyaz kontextusba, vagy próbál más szemszögből megmutatni - ami azért elég zavaró.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.