Animációs dokumentumfilm

Crulic, a túlvilágra vezető út

  • Kovács Bálint
  • 2013. január 6.

Film

A lengyel börtönben ok nélkül fogva tartott román vendégmunkás, Claudio Crulic tiltakozó éhségsztrájkjában és halálában egy őserejű tragédiát látott meg Anca Damian rendező: a jogtalanság elleni harc, a kisember elvek és moralitásérzék táplálta küzdelmének archetípusát.

Az esetről animációs dokumentumfilmet rendezett, amely szenvtelenül és fémes hidegséggel megy végig Crulic életútján a nehéz gyerekkortól a börtönig, a cellától a kórházig, a bíróságtól a hullaházig. A férfi története szinte felfoghatatlan: "csak" egy pénztárcalopással vádolták meg, ami egy olyan napon történt, amikor bizonyítottan az országban sem volt - mégis hónapokig kellett börtönben ülnie, az ügy felelőseinek teljes érdektelensége, rosszabb esetben cinizmusa mellett.

Az animáció tökéletes forma a történet elmondásához - legalábbis Damian kezében biztosan az. Amennyire lineárisan és a meglepetések puszta lehetősége nélkül halad a történet (a film Crulic holtteste mellől indul, optimizmusnak innentől nincs helye), annyira sokoldalú a szó minden értelmében a képi világ: az összes létező animációs technika keveredik itt megkapó könnyedséggel és leleménnyel, s egy-egy képen belül is többféle kreatív megoldás tartja fenn folyamatosan a figyelmet. A film hol szarkazmussal, máshol tárgyilagossággal, végül pedig költőien beszél a tragédiába illő sorsról.

A dokumentarizmus és a mondanivaló azonban konfliktusba kerül: a történtek tárgyszerű követése mellett nincs szó semmiféle elemelésről, ugyanakkor Damian nem járja körül kellő alapossággal a tényeket, s a filmvégi, egy-két percnyi híradós riportok kivételével semmit nem ágyaz kontextusba, vagy próbál más szemszögből megmutatni - ami azért elég zavaró.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.