Animációs dokumentumfilm

Crulic, a túlvilágra vezető út

  • Kovács Bálint
  • 2013. január 6.

Film

A lengyel börtönben ok nélkül fogva tartott román vendégmunkás, Claudio Crulic tiltakozó éhségsztrájkjában és halálában egy őserejű tragédiát látott meg Anca Damian rendező: a jogtalanság elleni harc, a kisember elvek és moralitásérzék táplálta küzdelmének archetípusát.

Az esetről animációs dokumentumfilmet rendezett, amely szenvtelenül és fémes hidegséggel megy végig Crulic életútján a nehéz gyerekkortól a börtönig, a cellától a kórházig, a bíróságtól a hullaházig. A férfi története szinte felfoghatatlan: "csak" egy pénztárcalopással vádolták meg, ami egy olyan napon történt, amikor bizonyítottan az országban sem volt - mégis hónapokig kellett börtönben ülnie, az ügy felelőseinek teljes érdektelensége, rosszabb esetben cinizmusa mellett.

Az animáció tökéletes forma a történet elmondásához - legalábbis Damian kezében biztosan az. Amennyire lineárisan és a meglepetések puszta lehetősége nélkül halad a történet (a film Crulic holtteste mellől indul, optimizmusnak innentől nincs helye), annyira sokoldalú a szó minden értelmében a képi világ: az összes létező animációs technika keveredik itt megkapó könnyedséggel és leleménnyel, s egy-egy képen belül is többféle kreatív megoldás tartja fenn folyamatosan a figyelmet. A film hol szarkazmussal, máshol tárgyilagossággal, végül pedig költőien beszél a tragédiába illő sorsról.

A dokumentarizmus és a mondanivaló azonban konfliktusba kerül: a történtek tárgyszerű követése mellett nincs szó semmiféle elemelésről, ugyanakkor Damian nem járja körül kellő alapossággal a tényeket, s a filmvégi, egy-két percnyi híradós riportok kivételével semmit nem ágyaz kontextusba, vagy próbál más szemszögből megmutatni - ami azért elég zavaró.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.