Csak azért se hegedű (CD-ROM a romákról)

  • V. Cs.
  • 1996. november 7.

Film

A Kurt Lewin Alapítvány és a Négy Kéz Stúdió egyéves munkával elkészítette a magyarországi romákat bemutató interaktív multimediális CD-ROM-ot. Nyilvános bemutatója november 8-án lesz Budapesten, a C3-ban.

Úgy kezdődött, hogy Ligeti György szerkesztő, a Kurt Lewin Alapítvány elnöke látott egyszer egy CD-ROM-ot Picasso Guernica című képéről. Miután pedig gimnáziumi tanárként meg "emberként" is naponta szembesült a romákkal szembeni - egyre szaporodó - előítéletekkel, eszébe jutott, hogy miért ne lehetne róluk is csinálni egy ilyen CD-t. Vagy jobbat. Ligeti - mint a Narancsnak elmondta - meg van győződve arról, hogy az előítéletek egyik legfőbb oka a tájékozatlanság. A felnőttek úgyis nehezen alakíthatók - CD-ROM-ot a középiskolákba és felsőoktatási intézményekbe!

Az persze más kérdés, hány olyan középiskola, egyetem, főiskola van Magyarországon, ahol ezt a látványában, szakmailag valóban igényesen kidolgozott lemezt be lehet csúsztatni egy arra alkalmas számítógépbe (meg az is igaz, hogy bizonyos helyeken a diák többet tud a gépről általában, mint a tanár). Az alkotók azonban azt gondolják, hogy ez a CD - és talán a hasonló többi - indukálja majd a számítógépek elterjedését az iskolákban. A Bevezetés a magyarországi cigányság kultúrájába egy antológia, amely a téma szociológiai, illetve kulturális antropológiai vetületeinek eddig páratlan terjedelmű és színvonalú megfogalmazását eredményezi - pont a CD-ROM nyújtotta lehetőségek miatt. Újszerű, szép színes, zenél is, interaktív, ebből adódóan van esélye arra, hogy tényleg felfigyeljenek rá a tanulók, hallgatók - még ha vannak is előítéleteik: magyar nyelven (meg az iskolákban általában) olyan kevés ilyesmihez jut hozzá az ember, hogy nem mehet el mellette.

Ez a CD-ROM nem vitatkozik elméletekkel, megközelítésekkel, állításokkal, és nagyon is vitatkozik a felhasználókkal, hiszen nem mondja például, hogy a cigányok innen vagy onnan jöttek, hanem térképeken mutatja meg az összes fellelhető elmélet kialakította vándorlási utat. Azt akarja, hogy az olvasók (nézők? hallgatók?) elgondolkozzanak olyan összefüggéseken, amelyeket a CD az eddigi - valljuk be: sokkal kényelmesebb - sztereotip megközelítések helyett felkínál nekik. Az alkotók nem maradtak "birtokon belül", azaz bátran átnyúlnak egymás területeire; első olvasatra úgy tűnik, sikerült is az eddigieknél lényegesen szélesebb tematikai keretbe helyezni az elmondottakat. A CD grafikusan is szakít a sztereotípiákkal: ahol a cigányok zenéjéről van szó, csak azért se hegedű az illusztráció.

Olyasmik is vannak ezen a lemezen, ami itt jelent meg először: ilyen az a 380 szót tartalmazó etimológiai szótár a cigány nyelvről, amelyet most publikálnak először. Van még egy cigány irodalmi antológia, népköltészeti gyűjtemény, válogatás az elmúlt évszázadok cigány vonatkozású irodalmi alkotásaiból, zene és film; az egyik rész meg arról szól, hogyan változtatja meg a romákról kialakított képet a média, s ez a kép hogyan befolyásol bennünket.

A 3000 oldalnyi szöveget (még csak végiglapozni sem lehet egy nap alatt), 1400 képet, száz térképet és több mint háromórányi zenei anyagot magában foglaló CD-ROM-ot ráadásul úgy rakták össze, hogy egy 14 éves gimnazista vagy egy elméleti kutató is eredményesen használhassa. Ez nem vicc, ahol nehéz a szöveg, szó- és fogalommagyarázatokra lehet klikkelni, ugyanígy a kutatóknak elengedhetetlenül szükséges forrásmegjelölések is azonnal rendelkezésre állnak.

A CD-ROM első példányait épp ezért középiskolák, főiskolák, egyetemek, valamint könyvtárak kapják, de később az egész országban meg lehet majd vásárolni. A CD-ROM elkészítésének fő támogatója, a Soros Alapítvány - egyben a kiadó - tervei szerint az összes hazai középiskolába el fog jutni a lemez. A CD-ROM-on található rengeteg információ feldolgozását, rendszerezését egy tankönyv is segíti, szerzője Rózsavölgyi Adél, az első komplex középiskolai multikulturális oktatási program vezetője.

Persze elérhető lesz a hálón is a http://www.c3.hu/roma-kultura címen.

V. Cs.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.