Film

Csatahajó

  • - kg -
  • 2012. május 26.

Film

A csirkés burrito filmtörténeti jelentőségéről viszonylag kevés szakmunka született mindeddig - épp itt az ideje, hogy valaki e nézőpontból is szemügyre vegye a hetedik művészetet.

Kiindulási pontnak itt van rögtön a Csatahajó, melyben a csirkés burrito olyan dramaturgiai fontosságú szerephez jut, mint csirkés burrito előtte még soha. Mert ha a film bárgyú, de kigyúrt hőse nem egy csirkés burrito eltulajdonításában látná vágyai netovábbja (a minden amerikai bárpultnál fellelhető szupermodellek egy szőke példánya) meghódításának egyetlen lehetséges módját, akkor talán a haditengerészethez sem kéne beállnia, és akkor talán az űrlényeknek sem kell inváziót indítaniuk a Föld ellen, mert méltó ellenfél nélkül az olyan snassz. Persze mi ez, ha nem nettó politikusi okoskodás, mely rögtön a csirkés burritót tenné meg az invázió fő okának. Igaz, ami igaz, rendesen eltértünk a tárgytól, amely nem is annyira a burrito, hanem az egyszerű lelki berendezkedésű tengerész, akiben túlteng ugyan a tacóság, de még így is páros lábbal rúgja seggbe a vendégségben viselkedni képtelen idegeneket. Csak remélni lehet, hogy a Földön kívül nincs intelligens élet (igaz, a Földön sincs épp túlkínálat), mert ha van, és eljut hozzájuk a Csatahajó, akárhány kezük is van, azzal most mind lemondóan legyintenek - na, ezekkel se kell sürgetni a kapcsolatot. Egyébiránt inváziós filmben álltunk már sokkal rosszabbul is: egy Csatahajó kábé másfél Transformerst ér és legalább két Csata: Los Angelest. Viszont nem ad ki többet 0,75-nyi Independence Daynél.

Forgalmazza a UIP - Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.