DVD

Csodaországok - Miyazaki-sorozat

  • Greff András
  • 2007. augusztus 30.

Film

Most végre bárki megláthatja, milyen az, amikor Hayao Miyazaki, az idén 66 éves világhírű japán animeművész a filmjei java részében jobbára erősen a margóra szorított felnőttekre veti kíváncsi tekintetét. Amit látunk, a legkevésbé szívderítő: az 1986-ban készült Laputa - Az égi palotában kétféle alakváltozatuk gyötri a lebegő város után kutató bátor gyerekszereplőket: az egyik csoport korlátolt, gonosz és kapzsi, a többieknek pedig bár a szívük a helyén, fellépésük oly röhejes, hogy nézni alig bírjuk. Mit össze keménykednek például a film elején a légikalózok, aztán a Sheeta nevű bakfis az első adandó alkalommal kenyérre keni őket, hogy csak úgy tapodják egymás sarkát később a kedveskedési versenyben. A nevetséges légikalózoknak Miyazaki később (1992-ben) önálló filmet is szentelt. Ez a Porco Rosso - A mesterpilóta kétségtelenül kakukktojás az életműben, noha korántsem a színvonala miatt. Hanem, mert ez az egyetlen Miyazaki, ami legkivált a felnőtteknek szól. Ráadásul a mester többi munkájának fantáziavilágai helyett ezúttal a rögvalóban gázolunk: pilótáink a 20-as évek fasizálódó klímájában szelik az eget az adriai partvidéken (a spleentől és martinitól ragadós tengerparti bárvilágot biztos kézzel festi föl Miyazaki) - a rendező csupán a tárgyi kultúra bizonyos elemeiben emeli el történetét a földtől, no és persze a címszereplő is "diszkréten" a mágia felé billenti az arányokat, ő ugyanis egy konkrét konnektororrú sertés. Láncdohányos, keserű, és állandóan fehér ballont meg puhakalapot visel: Miyazaki remek paródiáját mutatja fel benne a korszak (a vásznakon oly sokszor Bogart által megformázott) hard-boiled héroszainak. Porco és társai olyan férfiak, akik pénzért hajtanak egy olyan világban, ahol már a zsáknyi pénz is csak egy pohár tejet ér, a film fináléjában pedig a két büszke, rivális aviátor pufira veri egymás fejét, de már maguk sem igazán tudják, hogy miért - ez a zárlat, hátterében a fasiszta titkosrendőrséggel, megkapóan rémes. Mélyen érthető hát, hogy Miyazaki több energiát nem akart ilyen alakokra pazarolni, s a kiégett vén disznók helyett inkább a mágikus fruskákra koncentrált.

Hayao Miyazaki legszebb meséiben a gyermeki és a felnőtti lét közti homályzónában barangoló kislányokat kísérünk. Kiki - A boszorkányfutár tizenhárom, a szellemországban kódorgó Chihiro tíz, a Totorókkal barátkozó Szacuki tizenegy éves, vagyis a mágikus világokba való határátlépésre alapvetően a kamaszkor küszöbén egyensúlyozó lányok képesek (de még Sophie-nak, A vándorló palota megátkozott, tizennyolc éves kalaposlányának is sikerül). Megannyi kis japán Alice a fantasztikusabbnál is mesésebb csodaországokban, kiknek (a rendező által korlátlan fantáziával kieszelt álomlényektől kísért) útja rendre a szülőktől való távolodást szimbolizálja, a búcsút a gyermekkortól. Miyazakit a saját filmstúdió, az utalások, de legfőképp a hatalmas (a nyugati világban is learatott) sikerek miatt gyakorta szokták Walt Disneyhez mérni, de ez a hasonlat filmjei mondanivalóját, atmoszféráját figyelembe véve nem állja meg a helyét: Yasujiro Ozu leheletfinom elszakadástörténetei az ötvenes évekből sokkal közelebbi párhuzamnak tetszenek akkor már.

Miközben persze hamisítatlan mesékről van szó, amelyeket a rendező lenyűgöző retorikával vezet elő. A 80-as években még lelkes marxista Miyazaki szerencsére elég hamar (mindjárt a Laputa után - abban még finoman szólva is szemet szúró a munkásosztály idealizálása) és elég sokáig (a 2004-es A vándorló palotából sajnos nem bírta kihagyni a[z iraki] háború elleni, a történetbe nem valami szépen szervülő felszólamlást) letett arról, hogy politikai, illetve magasztos társadalmi mondandót préseljen filmjeibe, s már a Totoróban (1988 - alighanem a mester legerősebb filmje a Chihiro mellett) rálelt arra a modorra, amely oly népszerűvé tette szerte a világon. Ez a teljesen unikális hang egyértelműen a kisgyerekeknek szól, miközben hiánytalanul élvezhető akár cinikus szakállasoknak is, legfőképp, mert oda-vissza mentes a didaxistól, s mert Miyazaki az elbeszélés során mindvégig ügyel arra, hogy még véletlenül se ossza föl a világot egymásnak feszülő fekete és fehér színekre. Vegyük csak a Chihirót: ott a "jó" és a "rossz" boszorkány például éppen úgy különbözik egymástól, mint két pofás tojás...

Különös, de amint filmjeiben évről évre kevesebb lett az akció, úgy váltak azok mégis egyre elragadóbbakká. Az 1984-es Nauszika - A szél harcosai és a Laputa még csordultig van látványos, pompásan kivitelezett harcjelenetekkel, mégsem cserélnénk le ezeket a későbbi művekre, amelyekben a konfliktusok kispadra szorultak, s a lényeg immár nem valakinek a legyőzése vagy valaminek a meghódítása lett, hanem egy világ fölfedezése. A keleti és a nyugati kultúra elemei problémamentesen egyesülnek ezekben a világokban, s alighanem ez Miyazaki hallatlan sikerének másik meghatározója. A modern nyugatias családszemlélet, a finom feminizmus, a nyílt Swift- és Lewis Carroll-idézetek (legyen elég még a Totoro megnyerő macskabuszát említeni, amely egyértelmű főhajtás a jeles angol szerző cheshire-i cicája előtt), valamint a hollywoodi rajzfilmek ábrázolási konvencióinak mély ismerete összefőnek a japán mangák és animék jellegzetességeivel, a fantázialények nagy csoportja pedig a sintoista szemlélet ihlette kreatúra. Hayao Miyazaki most szinte egészében (a hazánkban először kiadott korai művek társaságából a bérmunkában készült Cagliostro kastélyának hiánya érthető, de vajon a Chirio és A vándorló palota mellett miért nem adták ki újra A vadon hercegnőjét is?!) elérhető életműve az egyik legegységesebb és legszínvonalasabb oeuvre a kortárs filmművészetben.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.