Csorba bicska (St Germain: Tourist)

  • - greff -
  • 2000. július 13.

Film

Igaz, hogy a Sonic Youth mögött már közel két, gondosan végigmuzsikált évtized áll, és igaz az is, hogy ennyi idő általában mindent kivesz egy rockzenekarból, ami egyáltalán kivehető, mégis ezt az együttest még ma is azon kevesek közé kell sorolnunk, akiket izgatottan várni és akikre számítani lehet.

Sonic Youth: NYC Ghost & Flowers

Igaz, hogy a Sonic Youth mögött már közel két, gondosan végigmuzsikált évtized áll, és igaz az is, hogy ennyi idő általában mindent kivesz egy rockzenekarból, ami egyáltalán kivehető, mégis ezt az együttest még ma is azon kevesek közé kell sorolnunk, akiket izgatottan várni és akikre számítani lehet.

Jöttek először a hírek, valami készül. Történt ugyanis, hogy tavaly, egy kaliforniai fellépésüket követően, ellopták a zenekari felszerelést szállító kamiont - benne- volt minden hangszer és eszköz, amely a kilencvenes években készült lemezeik megszólaltatásáért felelt. A felszerelés nem került elő (a mai napig sem), így a betervezett dalszerzési periódus elején ott álltak Thurston Moorék üres kézzel. S ha már így alakult, leporolták régi, elmondásaik szerint kábé a nyolcvanas évek vége óta nem használt cuccaikat, beszereztek melléjük egy sor új hangszert, mindez jótékonyan felpezsdítette az alkotókedvüket, új ösvények feltérképezéséről regéltek úton-útfélen, még az is belefért, hogy a zenekar -ha csak a koncertek erejéig is, de - életében először ötös fogattá lényegüljön át, régi barátjuk, Jim O´Rourke basszgitáros csatasorba állításával.

Aki mindezek alapján joggal várt valami merőben újat, az csalódni fog, hiszen az új, a maga mindössze nyolc dalával csöppet befejezetlennek ható NYC Ghost & Flowers korong megszólaltatásában nem észlelhetünk jelentős módosulást. S persze a páratlan Daydream Nation világa sem tért vissza az akkoriban nyúzott gitárok társaságában. A dalok a két évvel ezelőtti A Thousand Leaves lemez pszichedelikus, mindenféle kommerciális elvárásnak fityiszt mutató vonalán mozgolódnak, némelyikük tovább is halad rajta: ekkor a zene feszült lebegéssé redukálódik, "hagyományos" éneket alig hallhatunk, hanem csak az egészen poétikus szövegek szavalását, amolyan énekbeszédet (a lemezcímben jelzett szellemek közül egyet bizonyosan felismerhetünk, mégpedig Allen Ginsbergét). Szabálytalan, kísérleltező muzsika, igényli az odafigyelést (szövegekkel a kézben ajánlott), és igénybe is veszi a hallgatót; nem működik minden egyes percben, ez sajnos tény, amint az is, hogy amikor viszont összeáll a dolog, s ez a zajos, bizarr gitárhangokkal bíró hangfolyam körülöleli, majd magával ragadja az embert, akkor olyan helyekre mozdíthat el, ahová senki más nem képes, már ha rockzenéről esik szó.

Innentől kezdve a kedves hallgatóra van bízva a dolog: kíván-e egy ilyen utazást, vagy sem? New York városa meg az ő szellemei és virágai - lehet belőle bármi, én előre szóltam.

- greff -

Geffen/Universal, 2000

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.