VERZIÓ melléklet

Dalok senkiföldjéről

Film

Sara Najafi csak énekelni szeretne. Nemcsak kísérőként, férfiak hátterében, hanem önállóan, női szólistaként, nők és férfiak vegyes közönsége előtt. Lehetne ez egy sokadrangú zenés film alapsztorija, de az 1979-es iráni forradalom utáni teokratikus rend máig tiltja a nők közönség előtti éneklését.
A tabu, amiről azt hitték, hogy az első énekesnő, Quamar-ol-Molouk Vazari már 1924-ben átlépte, újra korlát lett. Sara, a kevés iráni női zeneszerző egyike, ezt a tabut döntögeti testvére, Ayat Najafi dokumentumfilmjében. 2009-ben kezdi el projektjét, amelynek célja, hogy Iránban közös koncerten léphessenek fel iráni és francia énekesnők. Szembesülünk az iráni bürokrácia, az állami és egyházi vezetés útvesztőivel, az előítéletekkel, de látjuk a változtatni akarást is.
A dokumentumfilm jó arányérzékkel tárja elénk a folyamatot az ötlet születésétől a drámai feszültségeken és nehézségeken át a megvalósulásig. Talán a legizgalmasabbak Sara kép nélküli, titokban készített hangfelvételei a tárgyalásokról az iráni kulturális miniszté­riumban és a megfellebbezhetetlennek vélt vallási indokok sorolása. Mindezt meg kell értetni a francia kollégákkal, megmutatni nekik, hogy egy olyan „apróság”, mint az éneklés, akár konkrét veszélyt is jelenthet. Mindeközben zenei betétek és archív felvételek vezetnek be minket egy kevéssé ismert zenei kultúra berkeibe, emlékeibe. A film azonban véget ér a nehezen megvalósított koncertnél, és így a legfontosabb kérdés nyitva marad. Vajon Najafi produkciója mi is valójában: egy első vagy egy elszigetelt lépés?

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.