VERZIÓ melléklet

Dalok senkiföldjéről

Film

Sara Najafi csak énekelni szeretne. Nemcsak kísérőként, férfiak hátterében, hanem önállóan, női szólistaként, nők és férfiak vegyes közönsége előtt. Lehetne ez egy sokadrangú zenés film alapsztorija, de az 1979-es iráni forradalom utáni teokratikus rend máig tiltja a nők közönség előtti éneklését.
A tabu, amiről azt hitték, hogy az első énekesnő, Quamar-ol-Molouk Vazari már 1924-ben átlépte, újra korlát lett. Sara, a kevés iráni női zeneszerző egyike, ezt a tabut döntögeti testvére, Ayat Najafi dokumentumfilmjében. 2009-ben kezdi el projektjét, amelynek célja, hogy Iránban közös koncerten léphessenek fel iráni és francia énekesnők. Szembesülünk az iráni bürokrácia, az állami és egyházi vezetés útvesztőivel, az előítéletekkel, de látjuk a változtatni akarást is.
A dokumentumfilm jó arányérzékkel tárja elénk a folyamatot az ötlet születésétől a drámai feszültségeken és nehézségeken át a megvalósulásig. Talán a legizgalmasabbak Sara kép nélküli, titokban készített hangfelvételei a tárgyalásokról az iráni kulturális miniszté­riumban és a megfellebbezhetetlennek vélt vallási indokok sorolása. Mindezt meg kell értetni a francia kollégákkal, megmutatni nekik, hogy egy olyan „apróság”, mint az éneklés, akár konkrét veszélyt is jelenthet. Mindeközben zenei betétek és archív felvételek vezetnek be minket egy kevéssé ismert zenei kultúra berkeibe, emlékeibe. A film azonban véget ér a nehezen megvalósított koncertnél, és így a legfontosabb kérdés nyitva marad. Vajon Najafi produkciója mi is valójában: egy első vagy egy elszigetelt lépés?

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."