VERZIÓ melléklet

Dalok senkiföldjéről

Film

Sara Najafi csak énekelni szeretne. Nemcsak kísérőként, férfiak hátterében, hanem önállóan, női szólistaként, nők és férfiak vegyes közönsége előtt. Lehetne ez egy sokadrangú zenés film alapsztorija, de az 1979-es iráni forradalom utáni teokratikus rend máig tiltja a nők közönség előtti éneklését.
A tabu, amiről azt hitték, hogy az első énekesnő, Quamar-ol-Molouk Vazari már 1924-ben átlépte, újra korlát lett. Sara, a kevés iráni női zeneszerző egyike, ezt a tabut döntögeti testvére, Ayat Najafi dokumentumfilmjében. 2009-ben kezdi el projektjét, amelynek célja, hogy Iránban közös koncerten léphessenek fel iráni és francia énekesnők. Szembesülünk az iráni bürokrácia, az állami és egyházi vezetés útvesztőivel, az előítéletekkel, de látjuk a változtatni akarást is.
A dokumentumfilm jó arányérzékkel tárja elénk a folyamatot az ötlet születésétől a drámai feszültségeken és nehézségeken át a megvalósulásig. Talán a legizgalmasabbak Sara kép nélküli, titokban készített hangfelvételei a tárgyalásokról az iráni kulturális miniszté­riumban és a megfellebbezhetetlennek vélt vallási indokok sorolása. Mindezt meg kell értetni a francia kollégákkal, megmutatni nekik, hogy egy olyan „apróság”, mint az éneklés, akár konkrét veszélyt is jelenthet. Mindeközben zenei betétek és archív felvételek vezetnek be minket egy kevéssé ismert zenei kultúra berkeibe, emlékeibe. A film azonban véget ér a nehezen megvalósított koncertnél, és így a legfontosabb kérdés nyitva marad. Vajon Najafi produkciója mi is valójában: egy első vagy egy elszigetelt lépés?

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.