VERZIÓ melléklet

Dalok senkiföldjéről

Film

Sara Najafi csak énekelni szeretne. Nemcsak kísérőként, férfiak hátterében, hanem önállóan, női szólistaként, nők és férfiak vegyes közönsége előtt. Lehetne ez egy sokadrangú zenés film alapsztorija, de az 1979-es iráni forradalom utáni teokratikus rend máig tiltja a nők közönség előtti éneklését.
A tabu, amiről azt hitték, hogy az első énekesnő, Quamar-ol-Molouk Vazari már 1924-ben átlépte, újra korlát lett. Sara, a kevés iráni női zeneszerző egyike, ezt a tabut döntögeti testvére, Ayat Najafi dokumentumfilmjében. 2009-ben kezdi el projektjét, amelynek célja, hogy Iránban közös koncerten léphessenek fel iráni és francia énekesnők. Szembesülünk az iráni bürokrácia, az állami és egyházi vezetés útvesztőivel, az előítéletekkel, de látjuk a változtatni akarást is.
A dokumentumfilm jó arányérzékkel tárja elénk a folyamatot az ötlet születésétől a drámai feszültségeken és nehézségeken át a megvalósulásig. Talán a legizgalmasabbak Sara kép nélküli, titokban készített hangfelvételei a tárgyalásokról az iráni kulturális miniszté­riumban és a megfellebbezhetetlennek vélt vallási indokok sorolása. Mindezt meg kell értetni a francia kollégákkal, megmutatni nekik, hogy egy olyan „apróság”, mint az éneklés, akár konkrét veszélyt is jelenthet. Mindeközben zenei betétek és archív felvételek vezetnek be minket egy kevéssé ismert zenei kultúra berkeibe, emlékeibe. A film azonban véget ér a nehezen megvalósított koncertnél, és így a legfontosabb kérdés nyitva marad. Vajon Najafi produkciója mi is valójában: egy első vagy egy elszigetelt lépés?

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.