A pajeszos Funés – Daniéle Thompson filmrendező

Film

Ő írta a Házibulit és a Jákob rabbi kalandjait. Legfrissebb rendezése, a Saint-Tropez-ban történt most megy a pesti mozikban. Párizsban beszélgettünk.

Magyar Narancs: Sok szó esik a filmjében arról, hogy mit szabad csinálni és mit nem sábeszkor. Forgatni szabad?

Daniéle Thompson: Épp pészach volt, amikor az előző filmemet csináltam. Egy kávéházi jelenetet forgattunk: Dany Boonnak egy croissant-t kellett ennie. Látom rajta, nagy kínban van, kérdezem, mi baj. Mire Dany, hogy ő pészachkor croissant-t nem vesz magához. De hát maceszt mégsem ehetsz a kávéhoz! De Dany, aki betért zsidó, nem tágított. Figyelj, senki sem fogja tudni, hogy a croissant ma csúszott le, mire ő, hogy nem, nem lehet, mert a felesége kiszúrja. Fél órámba telt, míg meggyőztem: arra hivatkoztam, hogy ha isteni közbeavatkozásról van szó, talán el lehet intézni azt az egy darab péksüteményt. A péntek esti forgatások viszont nem zavarták.

Saint-Tropez-ban történt

Saint-Tropez-ban történt

 

MN: Kísérte a filmet bármiféle ellenszenv, amiért zsidók a szereplői?

DT: Én nem éreztem ilyet. Régi eset, de a Jákob rabbi kalandjait például, aminek apám (Gérard Oury rendező - a szerk.) és én írtuk a forgatókönyvét, tárt karokkal fogadták. Persze féltünk rendesen; nemcsak a zsidóknál, de az araboknál is könnyen kihúzhattuk volna a gyufát. Míg ma azon rágódnánk, hogy jaj, csak meg ne sértsük az arabokat, negyven éve azon rágódtunk, hogy jaj, csak meg ne sértsük a zsidókat. Az arabokra nem is gondoltunk. Egészen Izraelig mentünk, hogy ihletet szerezzünk, pedig elég lett volna a Rue des Rosiers-ba (Párizs zsidónegyedébe - a szerk.) leugrani. De nem hiszem, hogy ma elkészíthetnénk a Jákob rabbit. Elég csak a karikatúrák vagy a könyvek körüli botrányra gondolni.

false

MN: Megengedőbb volt a közeg?

DT: Ma más a helyzet, különösképp nálunk, Franciaországban. Felütötte a fejét ez a neoantiszemitizmusnak nevezett valami, amibe az anticionista érzelmek is belejátszanak. Ez az egyveleg korábban nem létezett. Vagy ha mégis, az Izrael-ellenes érzelmek jóval csekélyebbek voltak. A külvárosi szegény arab közösségek soraiban ma elég erősek ezek az indulatok. Emlékszem, épp akkor mutatták be a Jákob rabbit, amikor kitört a hatnapos háború. Apám, én és a többi stábtag az éjszaka leple alatt bejártuk Párizst, és egyenként leszedegettük a falakról a pajeszos Louis de Funést ábrázoló plakátokat. Féltünk, hogy provokációnak veszik.

Daniéle Thompson a premieren

Daniéle Thompson a premieren

 

MN: Funés mit szólt?

DT: Tipikus színészreakció; nagyon nem tetszett magának. Nem közönséggel látta a filmet, hanem szűk körben, stábtagokkal. Szörnyű közönség a bennfentes. Mindenki ideges, senki sem nevet. Funés, a magánember az ellenkezője volt Funésnek, a komikusnak. Csöndes, magába forduló kisember volt. Mint egy félénk és cinikus angol úr. Ezzel szemben Bourvil, a kor másik nagy komikusa rendkívül szórakoztató jelenség volt privát is. Apámnál nagy vacsorák voltak, Bourvil, Funés is ott ültek az asztalnál. Belmondo is nagy viccmester volt. Igazi bonviván. Az asztalnál és az asztalon túl is.

false

MN: A Házibuli forgatókönyvét már egyedül írta. A fogszabályzós csókjelenet honnan jött?

DT: A Házibuli a lányom története. Rég felnőtt már, pszichoanalitikusként dolgozik. Lehet, hogy ebben a Házibulinak is szerepe van. 12 éves volt, amikor kipattant az ötlet. Munka után hazamegyek, és mi fogad? Kiskamaszok lassúznak a nappaliban a lehúzott redőnyök mögötti félhomályban. Nem lehetett több este hatnál. Ez ihlette a Házibulit.

Saint-Tropez-ban történt

Daniéle Thompson a romantikus vígjáték veteránja. Forgatókönyvei már fél évszázada biztosítják a francia közönség szórakoztatására készülő, vegyes színvonalú komédiák alapanyagát. Ezért is furcsa, hogy mostani rendezése (amelyhez még egy Sophie Marceau-klónt is sikerült leszerződtetnie) épp dramaturgiailag esik szét. Az andalgós-szenvedős-megbocsátós sztori ezerfelé hullott darabjait más nem tartja össze, mint a közeg, amelyben az játszódik. Hogy ui. zsidó benne mindenki, ami roppant vicces, illetve, ha valaki éppen nem zsidó, akkor meg az vicces, hogy hogyan nem az. A poénok a szabbattal, a kósersággal, a vallásos előírások követésével vagy elsumákolásával kapcsolatosak. A halott mellett egyedül hagyott keresztény feleség leveszi a tükörről a leplet, hogy megnézze, hogy állna rajta a tálisz (a csakis férfiak által viselhető imaköpeny). Az aggályosan hithű sógornak mindjárt nem olyan elutasítandó a feszületes nyaklánc látványa, ha az egy hívogató dekoltázson pihen. Ilyenek.

Amúgy a végzetes szerelem nem működik: a főhősök közt nincs kémia, a szívrabló szerepére felkért csámpás langaléta kb. annyira szexi, mint egy tál kihűlt sólet. A történet sem működik, amelyben imádott unokatestvére vőlegényébe szeret bele a tehetséges csellista, küzdenek az érzemény ellen, aztán átadják neki magukat, végül mindenki mindent megbocsát, a főbb szereplőknek pedig gyerekeik lesznek egymástól, mert a szenvedélyes viták ellenére (igen, közhelyparádét látunk) ez egy ilyen szerető család.

Olyan az egész, mint egy nyugdíjasklub faluhelyen: Bözsi néni biztos örül, hogy megint látja Pali bácsit, de a külső szemlélő számára roppant csekély a szeánsz élvezeti értéke.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.