Film

Django

  • 2017. december 16.

Film

A kiváló művészfilmek producereként (Timbuktu) és írójaként (Emberek és istenek) ismert Etienne Comar első rendezésében nem vállal sok kockázatot: bevált filmes eszközöket alkalmazva, kulturált, ám minden művészi kihívást kerülő modorban, pontosan belőhető célközönségnek dolgozza fel a legendás zenész, Django Reinhardt életének motívumaiból született, ám egyértelműen fikciós regény (Alexis Salatko Folles de Django c. művének) egy részletét. Ebben a világhírű zenész nemet mond a németek birodalmiturné-ajánlatára 1943-ban. Inkább menekülőre fogja, s míg a könnyű és csillogó párizsi sztárlétből kicsöppenve a svájci határ közelében bujkál, szembesül a nácizmus pusztításaival, a saját bőrén tapasztalja meg a cigányüldözést. A film voltaképpeni témája az apolitikus, a világ bajairól tudni sem akaró, saját virtuózan gyakorolt művészetébe zárkózó világfi felelősségvállalásra, áldozathozatalra kész, tudatos emberré válása. Aki a saját eszközét, a zenét használva száll szembe az embertelenséggel.

A biztonsági filmezés dacára értékes műről van szó, amely végre olyasvalamit tematizál közérthetően, esztétikusan – a porrajmost, a cigányságot érintő náci népirtást –, ami kevéssé jelent meg eleddig a világ filmművészetében. A túlságosan is epikus történetszövés, az ómódúan klasszikus stílus ellenére számos emlékezetes jelenetet tartalmaz a Django. Valódi filmes pillanat például a közös dudorászás a zenész és – Palya Bea megformálta – felesége között: néhány másodpercben csodálatosan sokat közöl szerelemről, összetartozásról, sorsvállalásról.

Forgalmazza a Cinenuovo

Figyelmébe ajánljuk

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.