Film

Django

  • 2017. december 16.

Film

A kiváló művészfilmek producereként (Timbuktu) és írójaként (Emberek és istenek) ismert Etienne Comar első rendezésében nem vállal sok kockázatot: bevált filmes eszközöket alkalmazva, kulturált, ám minden művészi kihívást kerülő modorban, pontosan belőhető célközönségnek dolgozza fel a legendás zenész, Django Reinhardt életének motívumaiból született, ám egyértelműen fikciós regény (Alexis Salatko Folles de Django c. művének) egy részletét. Ebben a világhírű zenész nemet mond a németek birodalmiturné-ajánlatára 1943-ban. Inkább menekülőre fogja, s míg a könnyű és csillogó párizsi sztárlétből kicsöppenve a svájci határ közelében bujkál, szembesül a nácizmus pusztításaival, a saját bőrén tapasztalja meg a cigányüldözést. A film voltaképpeni témája az apolitikus, a világ bajairól tudni sem akaró, saját virtuózan gyakorolt művészetébe zárkózó világfi felelősségvállalásra, áldozathozatalra kész, tudatos emberré válása. Aki a saját eszközét, a zenét használva száll szembe az embertelenséggel.

A biztonsági filmezés dacára értékes műről van szó, amely végre olyasvalamit tematizál közérthetően, esztétikusan – a porrajmost, a cigányságot érintő náci népirtást –, ami kevéssé jelent meg eleddig a világ filmművészetében. A túlságosan is epikus történetszövés, az ómódúan klasszikus stílus ellenére számos emlékezetes jelenetet tartalmaz a Django. Valódi filmes pillanat például a közös dudorászás a zenész és – Palya Bea megformálta – felesége között: néhány másodpercben csodálatosan sokat közöl szerelemről, összetartozásról, sorsvállalásról.

Forgalmazza a Cinenuovo

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.