Film

Django

  • 2017. december 16.

Film

A kiváló művészfilmek producereként (Timbuktu) és írójaként (Emberek és istenek) ismert Etienne Comar első rendezésében nem vállal sok kockázatot: bevált filmes eszközöket alkalmazva, kulturált, ám minden művészi kihívást kerülő modorban, pontosan belőhető célközönségnek dolgozza fel a legendás zenész, Django Reinhardt életének motívumaiból született, ám egyértelműen fikciós regény (Alexis Salatko Folles de Django c. művének) egy részletét. Ebben a világhírű zenész nemet mond a németek birodalmiturné-ajánlatára 1943-ban. Inkább menekülőre fogja, s míg a könnyű és csillogó párizsi sztárlétből kicsöppenve a svájci határ közelében bujkál, szembesül a nácizmus pusztításaival, a saját bőrén tapasztalja meg a cigányüldözést. A film voltaképpeni témája az apolitikus, a világ bajairól tudni sem akaró, saját virtuózan gyakorolt művészetébe zárkózó világfi felelősségvállalásra, áldozathozatalra kész, tudatos emberré válása. Aki a saját eszközét, a zenét használva száll szembe az embertelenséggel.

A biztonsági filmezés dacára értékes műről van szó, amely végre olyasvalamit tematizál közérthetően, esztétikusan – a porrajmost, a cigányságot érintő náci népirtást –, ami kevéssé jelent meg eleddig a világ filmművészetében. A túlságosan is epikus történetszövés, az ómódúan klasszikus stílus ellenére számos emlékezetes jelenetet tartalmaz a Django. Valódi filmes pillanat például a közös dudorászás a zenész és – Palya Bea megformálta – felesége között: néhány másodpercben csodálatosan sokat közöl szerelemről, összetartozásról, sorsvállalásról.

Forgalmazza a Cinenuovo

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.