Ég és föld között - Omri Givon filmrendező

Film

A harminchárom éves izraeli alkotó 2008-ban bemutatott első nagyjátékfilmje, a Hét perc a mennyországban hazájában díjat díjra halmozott, s megjelenésünk napjától Magyarországon is látható.
A harminchárom éves izraeli alkotó 2008-ban bemutatott első nagyjátékfilmje, a Hét perc a mennyországban hazájában díjat díjra halmozott, s megjelenésünk napjától Magyarországon is látható.

Magyar Narancs: Mindig erre készült?

Omri Givon: Világéletemben vonzott a mozi, főként az amerikai filmek. Tizennégy évesen egy sötét moziban határoztam el, hogy filmrendező leszek. A gimnáziumi évek alatt már egy filmes szakkörbe jártam. Olyan rendezők filmjein csüggtem, mint Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, David Lynch vagy a Coen fivérek. A Tel-avivi Filmfőiskolán végeztem. New Yorkban szerettem volna továbbképezni magam, de nem kaptam vízumot.

MN: Honnan a Hét perc a mennyországban ötlete?

OG: Van egy barátnőm, akinek a haverja balesetet szenvedett, és utána különböző hallucinációk gyötörték. Másrészt egy jeruzsálemi buszmerényletből merítettem. Láttam róla egy televíziós riportot. A kettőt elegyítettem. Három évembe telt.

MN: Az érdekelte, milyen lelki traumákon megy keresztül egy merénylet áldozata?

OG: Annak ellenére, hogy speciálisan Izraelhez kötődik a történet, nem politikai filmről van szó. Egy kollektív emberi tragédia személyes vetületére helyeztem a hangsúlyt egy nő sorsán keresztül. Az én hazámban a mindennapjaink része az erőszak, a terrortámadások, a bombamerényletek. Egészen más jelentése van Izraelben az életnek és a halálnak. Gyakran hallottam embereket beszélni az utcán a halál utáni életről vagy arról, hogy vajon választhatunk-e más sorsot magunknak. Én magam nem vagyok vallásos, de ezek a kérdések ugyanúgy izgatnak.

MN: A lélektani megközelítésre tette a fő hangsúlyt.

OG: Az volt a célom, hogy megelevenítsem a hősnő lelkét, mindazt, ami lezajlik benne gondolati, érzelmi érzékelések síkján. Emellett maximálisan törekedtünk arra, hogy kizárjunk mindent, ami külső hatásként beszűrődhet. Nem hiszek a műfaji besorolásokban, inkább a műfajok vegyítésében. Szerintem az a jó, ha egy film modell nélkül képes funkcionálni. Szeretek realista témákat fantáziaként előadni. Nem is magának a filmnek kell a valósághoz igazodnia, inkább a közönség reakcióinak.

MN: A hősnője, Galia komatikus állapotával mintha kaput nyitna egy rejtélyes, titokzatos világ, mondhatni, a másvilág felé.

OG: Az álomhoz tudnám leginkább hasonlítani azt az állapotot, amikor olyan dolgokat látunk, amiket éber állapotban soha. Mindenki a saját vízióit vetíti mindarra, amit érzékel, tapasztal, megél. A filmben ez a komatikus állapot rémálommá változik. Galia a barátja halálát vizionálja újra meg újra, és ez bűntudatot ébreszt benne.

MN: Mennyit merített a fantáziafilmekből?

OG: Nem tagadom a vonzalmaimat a fantasyk, a lélektani sci-fik vagy akár a pszichothrillerek iránt. Rendezőként az átjárhatóságot keresem a valóságként érzékelt világ és a lélek teremtette univerzum között.

MN: Honnan szedte a hét perc ötletét, ami alatt a léleknek szabad döntése van arról, hogy bepillantást nyerjen a jövőjébe, és megválassza a további sorsát?

OG: Ez valamelyest az én találmányom, másfelől a kabbalában és a zsidó vallás misztikus műveiben éppúgy megtalálható, hogy a léleknek van döntési joga arról, hogy újra inkarnálódik, vagy visszatér az egységbe. Galiának is meghagyom a választást, eldöntheti, hogy halott férjével marad, vagy pedig az ismeretlen férfival kezd új életet.

MN: Elég szabadon kezeli a filmidőt: folyamatosan összemossa a múltat a jelennel, a valóságot a képzelettel. Nem félt attól, hogy ez elbizonytalanítja a nézőket?

OG: Pontosan erre törekedtem. Inkább vagyok kissé "zavaros", tévelygő, mint demonstratív. A tisztánlátás mindenkor a nézőre van bízva. Még azon az áron is, hogy kétszer nézi meg a filmet.

MN: Jeruzsálem is álomszerűen jelenik meg.

OG: Szerettem volna megfosztani ezt a gyönyörű várost a normális jellegétől. Én magam is úgy tekintek rá, mint a mítoszok földjére, egy mélyen spirituális városra. Ezért helyeztem a materiális valóság fölé.

MN: Optimistának vagy inkább szomorúnak szánta a történet végkimenetelét?

OG: Az amerikai közönség a vetítés végén azzal állt fel, hogy "hurrá, happy end!". Én úgy hiszem, hogy legalább annyira keserű is ez a finálé. Szerintem minden attól függ, hogy te magad személyesen milyen élményeken, tapasztalatokon estél át. Mint ahogy az életben sincsenek tökéletes választások, valahol mindig az ég és a föld, a pokol és a mennyország között ingázunk. Az élet meglátásom szerint senkinek sehol nem kerek. Csak pillanatokra "érinthetjük" a mennyet. Mindig ára van annak, hogy boldognak érezd magad.

MN: Van izraeli új hullám?

OG: Sok korombeli izraeli rendezőt ismerek, akik hozzám hasonlóan elrugaszkodási pontnak tekintik a valóságot a személyes világuk megteremtéséhez. Sokan közülük nem a hagyományos utat járják, a reklám, a képzőművészet vagy éppen az építészet világából jönnek.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.