Sziget - "A Karate kölyökkel dolgoztunk" - Danko Jones zenész

  • Vincze Ádám
  • 2010. augusztus 26.

Film

Igaz, hogy a legújabb Danko Jones-lemez, a Below The Belt kicsit erőltetett slágeressége miatt nem a zenekar legjobbja (kritikánkat lásd lapunk 2010. június 24-i számában), de élőben még mindig hatalmasat tud robbanni a kanadai zenekar apró termetű, villogó szemű, energikus névadója, valamint két társa által prezentált kétakkordos, virgonc rockzene. A gitáros/énekes Danko Jones a Sziget utolsó napján válaszolt a Narancs kérdéseire.

Igaz, hogy a legújabb Danko Jones-lemez, a Below The Belt kicsit erőltetett slágeressége miatt nem a zenekar legjobbja (kritikánkat lásd lapunk 2010. június 24-i számában), de élőben még mindig hatalmasat tud robbanni a kanadai zenekar apró termetű, villogó szemű, energikus névadója, valamint két társa által prezentált kétakkordos, virgonc rockzene. A gitáros/énekes Danko Jones a Sziget utolsó napján válaszolt a Narancs kérdéseire.

*

Magyar Narancs: Azt hallottam, rettenetes interjúalany vagy. Nem bírod az újságírókat?

Danko Jones: Ezt mondják?! Király... Semmi bajom nincs az interjúkkal egyébként, inkább attól megyek a falnak, ha egy újságíró úgy jön el egy beszélgetésre, hogy még arra sem veszi a fáradságot, hogy felugorjon a netre, és utánanézzen a zenekarnak. Gyerekek, 2010-et írunk! Nem követelem meg, hogy szeressétek a zenekaromat, de ha már leültök velem interjút csinálni, akkor ugyan nézzetek már rá a Wikipediára, és ne kérdezzetek annyi állatságot!

MN: Az új Danko Jones-lemez a korai anyagokhoz képest jóval kevésbé kemény.

DJ: Szerinted. Mások meg azzal jöttek oda hozzám: "Figyu, Danko, hogyhogy ilyen kemény lett az új anyag?" J. C. (John Calabrese basszusgitáros - V. Á.) és én pontosan úgy álltunk neki ennek a lemeznek, ahogy az összes többinek is: az volt a cél, hogy jól tökön rúgjunk vele mindenkit. De most így belegondolva valóban nem lett annyira vonalas lemez, mint a korábbiak, de ez egyáltalán nem koncepció, egyszerűen így alakult. Sosem ülök le úgy dalokat írni, hogy na, most írjunk valami dallamos, slágeres témát.

MN: Hogy sikerült Elijah Woodot és Selma Blairt rávenni, hogy szerepeljenek a Full Of Regret klipjében?

DJ: Na, ez az a történet, ami majdnem hihetetlen. Egy testvérpár rendezte a klipet, a Diamond Brothers, Jason és Josh Diamond, akik ezeréves cimboráink, és egyébként zenélnek is a Puny Human nevű csapatban. Amikor meghallották a dalt, azonnal küldtek egy e-mailt, hogy ők akarják rendezni hozzá a klipet. 'k jóban vannak Elijah Wooddal, aki egyébként komoly Danko Jones-rajongó: Joshék mutatták meg neki a lemezeinket, és ők rántották bele a klipforgatásba is. Selma Blairt a klip producere hozta körülbelül ugyanilyen baráti alapon, mi pedig ezek után azon kezdtünk el agyalni, hogy oké, a haverjaink megszereztek nekünk két hollywoodi sztárszínészt, mit tudunk mi hozzátenni a produkcióhoz. Végül felhívtam Lemmy Kilmistert, aki akkortájt pont Los Angelesben lógatta a lábát, és boldogan jött szerepelni, valamint a forgatás előtt néhány nappal eszembe jutott öreg barátom, Mike Watt, akit a Minutemenből és a Stoogesból ismerhetsz. Dobtam neki is egy e-mailt, hogy ha éppen nem a világ végén játszik valahol, akkor szívesen látnánk, és ő is ráért pár órát, úgyhogy eljött - pedig aznap este történetesen koncertezett a Stoogesszal.

MN: Lehet ezt majd überelni?

DJ: Most fejeztük be a következő videót, ami gyakorlatilag a Full Of Regret sztorijának az előzménye, és abban tudod ki a főszereplő? Ralph Macchio, a Karate kölyök! Még a Full Of Regret forgatási szüneteiben poénkodtunk azon, hogy oké, ez a klip már majdnem kész, Hollywood legnagyobb sztárjai vannak benne, úgyhogy a következőre valami zs kategóriás arcot kéne meghívni. Félig-meddig viccből feldobtam Macchio nevét, mire mindenki kiröhögött, de aztán annyit poénkodtunk azzal, hogy a Karate kölyökkel kell dolgoznunk, hogy végül meg is kerestük. Mit ad isten, elvállalta. Meghallgatta a dalt, utánanézett a zenekarnak, aztán szívesen jött. Hibátlan figura.

MN: Dan Cornelius az ötödik dobosa a Danko Jonesnak. Mi bajod a dobosokkal?

DJ: 'rültek. Egyik se normális, komolyan.

MN: Te honnan kaptad életed első rock 'n' roll löketét?

DJ: Valószínűleg az volt a döntő pillanat, amikor hatévesen tagja lettem a hivatalos Kiss-fanklubnak, a Kiss Armynak. Folyamatosan egy Kiss-albumért rimánkodtam anyámnak, és amikor végre engedett, gyorsan kiválasztottam a legvastagabbat, az első Alive koncertlemezt dupla bakeliten.

MN: Jó választás volt.

DJ: Pláne, hogy előtte nem sok fogalmam volt a Kissről, ehhez képest sikerült megvennem az abszolút slágergyűjteményt. Szóval az album hátoldalán megtaláltam a Kiss Army címét, írtam nekik egy levelet, nem sokkal később pedig megkaptam a Kiss Army-egységcsomagot képekkel, Kiss-logós notesszel meg egy csomó más kedves kis biszbasszal. Kábé ekkor lettem Kiss- és rockrajongó egy életre.

MN: A Mountain című dalt, amelyben elhunyt rocklegendák előtt tisztelegsz, mindig játsszátok koncerteken, lemezre viszont még nem vettétek.

DJ: A dal teljes címe Bring On The Mountain, és gyakorlatilag az egyik első volt, amit megírtunk. Ahogy emlékszem, körülbelül egy hete létezett a zenekar, és már megvoltak az alapjai, felvenni viszont soha nem vettük fel. Illetve bocsánat, hülyeséget mondtam, mert régebben egyszer valóban felvettük egy korábbi verzióját, de ki is dobtuk azonnal, annyira rossz lett. Felvételről hallgatva egyszerűen nem működött, úgyhogy ezt a dalt csak élőben lehet hallani. Egyébként folyamatosan változik: mindig egy kicsit másképp játsszuk, és általában mást is mondok benne.

MN: Szerepelsz a Sex Tips From Rock Stars című, nemrég megjelent könyvben. Te milyen tippet adtál?

DJ: Ez a cím kicsit félrevezető, a könyv valójában inkább arról szólt, hogy a tag (Paul Miles - V. Á.) kifaggatott egy csomó ismert rockzenészt az érdekesebb szexuális kalandjairól. Olyanokat kérdezett például, hogy mi volt a legextrémebb hely, ahol valaha dugtál, meg hogy bírod-e az anált és hasonlók. De szó sem volt róla, hogy szexuális tanácsokat adjak bárkinek is. Én?! Ne hülyéskedj, nézz már rám! Inkább nekem lenne szükségem tanácsokra!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.